Gå til innhold

Bør jeg leie eller eie?

MBK

Anbefalte innlegg

Jeg har lest mange tråder her på diskusjon.no om man bør eie eller leie bolig. Men jeg er fremdeles litt i villrede.

Skal ta en profesjonsutdannelse, og regner dermed med å bo i samme by i minst 7 år til. Er snart 20 år (1990). Jeg har en inntekt på ca 60 - 80 000 i året, og en formue på ca. en halv million. Inntektene er først og fremst sommerjobb(er) fra mai til september + ferier ellers + renteinntekter fra sparekonto, og jeg regner med at denne inntekten vil gå ned siden renten er lav og jeg ikke jobber like mye som før pga. mer studering, men regner med en inntekt på ca. 50 000 i året likevel, noe som jo ikke er spesielt mye.

Jeg har vært på mange visninger, og ser primært etter leil. opp til 1.300.000 kr., de fleste jeg har vært intr i har hatt prisantydning på rundt 1.150.000. Mine foreldre har hver for seg en god formue, og tjener samlet sett ca 1 mill. i året. De stiller gjerne som sikkerhet for meg, og jeg har snakket endel med banken, og de er positive. Jeg vil ha en liten og grei leil., helst i Bergen sentrum (evt. nærliggende områder) m/ eget kjøkken og bad.

Jeg leier pr. i dag en liten hybel (tja, noen og tjue kvadrat) i Bergen sentrum m/ eget kjøkken og bad. Det betaler jeg 6000 for, men jeg trives ikke veldig godt pga. veldig mye støy, narkotrafikk og mye tull med internettet, som er inkl. i leien. Nettet kan selvsagt fikses, men det er dumt med den støyen gitt. Jeg har lett etter andre steder, men enten ligger de i bussavstand, noe jeg ikke ønsker (betaler heller litt ekstra i leie) eller i kollektiv, noe jeg ikke ønsker.

6000 x 12 = 72 000 x 7 = 504 000. Det er jo ganske mye i husleie, og prisen kan jo gå opp. Jeg er klar over at renter + avdrag vil spise like så mye på inntekt og formue, men hvordan er egentlig boligmarkedet i dag? Tips?

Endret av MBK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid eie er vel gjengs råd ja.

Husk at avdrag på lån er å regne som sparing fordi du i prinsipp betaler inn til deg selv.

I tillegg kommer jo skattefradrag for rentene.

På såpass lang horisont som 7 år bør det være sannsynlighet for en prisstigning i boligmarkedet også.

Lenke til kommentar

I prinsippet vil jeg si at det er alltid en fordel å eie fremfor å leie. Derfor: kjøp gjerne en bolig straks økonomien tilsier.

Om man er student eller ikke, påvirker i grunn ikke denne avgjørelse utover det at man som regel ikke får et eget lån i banken men må ha med foreldre.

Det er derimot er et moment er at du bør ha et visst tidsperspektiv. Det er dyrt å kjøpe og selge bolig. Hvis du gjør det for fort, kan det vise seg at det hadde vært mer lønnsomt å leie.

For deg som har minst et 7 års perspektiv så burde imidlertid ikke det være noe problem.

Lenke til kommentar

Du må sjekke at det ikke er stor fellesgjeld i tillegg til prisene du oppgir, er det det vil leien sannsynligvis stige ganske mye når renten går opp. Ang. inntekten din faller naturligvis renteinntekter bort hvis du kjøper, så de kan du ikke ta med i beregningen. Ellers kan det lønne seg om du kan låne noen penger av foreldrene dine, sånn at du kan få de billigste lånene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...