Gå til innhold

står oppført med formue i skattelistene, men hvor er den?

toazty

Anbefalte innlegg

står oppført med formue i skattelistene, men hvor i alle dager er den,

regner egentlig med at det er ligningsverdien på huset, men det er jo belånt langt over pipa , så skjønner ingenting..

samme skjedde i fjor, men da skulle de ordne det.. men ser ikke ut som det er blitt gjor

lånet står i mitt og samboers navn, men det er samboers bank-konto.

merkelige greier.

hvordan er det egentlig mulig å betale formueskatt på et hus som er det er lån på?

satt i 23min i telefonkø hos skatteetaten , gav opp... prøve igjen i morgen.

men noen som har noen tips til hva jeg skal si? eller gjøre for å få retta opp i dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den har jeg ikke fått sett på, ligge en eller annen plass i flyttelasset, uåpnet.. :p

men jeg vet jeg betalte 280kr i formueskatt i fjor, på samme opplegget..

så skulle ikke forundre meg om jeg har betalt det i år også..

er bare formueskatten på ca 1% ? uansett formue?

Endret av toazty
Lenke til kommentar

Gitt et scenario: Man har ingen eiendeler utenom hus.

Da kan man ha et hus til en verdi av 5.600.000kr som et par, UTEN å betale formueskatt.

Regnestykket: bunnfradraget har økt fra 470 000,- til 700 000,- (pr.person) i det nye statsbudsjettet

Likningsverdien på huset er 25% (5.600.000*0,25=1.400.000,-) og man fordeler dette på to personer, altså 700.000,- på hver.

Lenke til kommentar
Gitt et scenario: Man har ingen eiendeler utenom hus.

Da kan man ha et hus til en verdi av 5.600.000kr som et par, UTEN å betale formueskatt.

Regnestykket: bunnfradraget har økt fra 470 000,- til 700 000,- (pr.person) i det nye statsbudsjettet

Likningsverdien på huset er 25% (5.600.000*0,25=1.400.000,-) og man fordeler dette på to personer, altså 700.000,- på hver.

Det har uansett ikke tilbakevirkende kraft på 2008-ligningen.

Lenke til kommentar
den har jeg ikke fått sett på, ligge en eller annen plass i flyttelasset, uåpnet.. :p

Av alle dødfødt spørsmål her på forumet tar denne kaka! Hehe, helt utrolig. Kødder du?

Klager på ligningen uten å vite hva som er ført opp? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne hen for å forklare hvor ute på viddene du.

Lenke til kommentar

hadde sett om du holdt kjeft isteden for, eller komme med et svar på spørsmålet mitt.

huset står på begge, men det gjør egentlig lånet også, men hele låne står på hennes konto,

jeg står oppfør med 50% av lånet , men siden samboeren tjente mest mente banken at alt burde stå på min samboers konto .

men mener det er sykt at det går ann å betale formueskatt på ligningsverdien på huset selv om det er gjeld på huset.

Lenke til kommentar

Siden du ikke har levert selvangivelsen er det ikke så lett å klage på ligningen. Du får begynne å åpne posten din og deretter lære deg skatteregler og få orden på økonomien.

En ikke levert selvangivelse regnes som godtatt, du har dermed akseptert de tallene som skatteetaten har fylt ut for deg basert på tall fra arbeidsgivere, banker og andre som leverer oppgaver til skatteetaten.

Lenke til kommentar
nå tror jeg du har missforstått... jeg er ikke irritert for å måtte betale 200kr ekstra i skatt..

jeg lurer på hvorfor jeg må betale formueskatt på noe som er fult i gjeld..

Fordi den ferdigutfylte selvangivelsen er feil. Du er pliktig å sjekke det som står der. Hvis du ikke gjør det, så er det ditt problem.

Lenke til kommentar

Som andre har vært inne på allerede - mest sansynlig har myndighetene puttet huset, helt eller delvis, over på deg, mens lånet i sin helhet står på din samboer.

Hvis du åpner posten din og leser selvangivelsen din, så vil du helt entydig finne ut hvordan dette har skjedd, noe som er en mye bedre løsning enn at tilfeldige folk skal sitte å gjette vilt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...