Gå til innhold

Hvor fornøyde er resten av Amerika med at USA "stjeler" hele Amerika, navnemessig?

Anbefalte innlegg

1: Jeg har aldri sagt at USA-ians er det beste alternativet. Som du ser i første post, og ikke minst trådtittel, om det finnes et behov for et annet navn enn American. Jeg har ikke definert hva dette skulle være. United Statians er kanskje vel så bra.

Du trekker altså tilbake påstanden din om at de skal kalle seg USA-ians. Du skrev det i ditt andre svar til meg. For det andre tror jeg nok du ville ha protestert tidligere.

Nå vil du kalle dem United Statians, Statians?! Ærlig talt! Skulle de bytte navn, må de bytte navn til noe de faktisk kan bruke. Altså, verken USA-ian, eller United Statian. Fordi begge navnene er møkkadårlige. Det blir litt som om vi skulle kalle oss "Kongerikere". Det betyr at et nytt navn til USA, må være radikalt forskjellig fra i dag, og da skal det være gode argumenter for at de skal bytte navn.

Finnes ingen påstand å trekke tilbake, jeg har aldri hengt meg opp i om det skal være USAnians, Yankees eller whatever. Jeg har bare spurt om de bør forandre navn til noe annet. I så måte er USAnians bare et ubetydelig eksempel, ikke noe å henge seg så grassat opp i. Og du må gjerne blåse deg opp mot "United Statians", en ting er at det ikke er opp til deg, en annen ting er at det (dog på spansk/portugisisk) faktisk er det mest brukte utenom "americans".
2: Ser du ikke at ikke ETT av eksemplene dine, som angivelig skal være sammenlignbare, ikke er sammenlignbare overhodet?

Jeg får ta dem en etter en, siden teskjeen tydeligvis må være så liten:

Det hadde vært greit, hvis du ikke hadde basert argumentet ditt på at USA skaper problemer. Nei, USA skaper ingen problemer med å kalle seg amerikanere. Jeg har aldri i hele mitt liv blitt forvirret om noen snakker om en person fra americas, eller en person fra USA når de nevner amerikaner. Det er ingen problemer, vi har ordet nord-amerikaner og sør-amerikaner. De blir også brukt sjeldent. I tilegg hvis man ønsker å snakke om kontinentet, har vi americas, men det blir også brukt sjeldent. Det eksisterer ikke noe problem, og faktumet er at det fiktive "problemet" om at noen fra Cuba ikke liker at de kaller seg amerikanere, er ikke et argument for at USA skal plutselig bytte navn. Hvis de burde bytte navn, måtte dette være fordi det skaper seriøse problemer, og det er et godt alternativ. Ingen av delene eksisterer.

Deg, deg deg. Slutt å vær så selvsentrert, hva DU blir forvirret av eller ei er revnende likegyldig. Igjen, les trådtittelen!

Cuba har forøvrig aldri vært nevnt. Mexico og Brazil har derimot det. Og at du hevder problemet er ikke-eksisterende, gjør det ikke slik. Du har langt mindre kredibilitet enn de offisielle turistbyråene, businessguidene og universitetsordbøkene.

3. er ikke unødvendig å svare på, det er besvart.

Det er besvart? Javel? Istad sa du det var unødvendig å svare på, nå er det plutselig besvart. :roll:

4. Som sagt det eksisterer ikke noe problem. De landene du beskriver har sine egne navn, Venzuelian, Cubanian. Jeg har vært nede i Sør-amerika og det eksisterte ikke noe problem der heller. For min del antar jeg at du aldri har besøkt sør-amerika. De snakket til og med om american i Venzuela, om hadde jeg sagt at de var americans på engelsk (snakket mye spansk) tror jeg faktisk de hadde blitt sure på meg. De som klager har sannsynligvis samme motto som deg, dere begge misliker USA og ønsker å plage dem mest mulig. Jeg vet ikke hva USA har gjort mot deg, men et eller annet må det være.

Jo, det eksisterer et problem. Nok et problem er at du ikke leser oppgitte kilder, eller simpelthen ignorerer dem, og av en eller annen grunn innbiller deg at din subjektive mening veier tyngre enn kredible kilder. Jeg har forøvrig ikke nevnt Venezuela eller Cuba. Det finnes heller ikke noe "cubanian", heller "cuban".

Så lenge du fortsetter å bare "belyse" ting fra ditt personlige, heller snevre synspunkt, når tråden handler om Amerikas innbyggeres synspunkt - samt ignorerer fakta og kilder, kan du like gjerne la være å poste. Kom gjerne tilbake dersom du finner noe faktisk å vise til, bortsett fra eget hode. :)

Endret av toth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo, det eksisterer et problem. Nok et problem er at du ikke leser oppgitte kilder, eller simpelthen ignorerer dem, og av en eller annen grunn innbiller deg at din subjektive mening veier tyngre enn kredible kilder
.

Ekstremister finnes overalt, og for dem kan det nok tenkes at det er et problem. På samme måte er det sikkert folk her til lands som går og har mindreverdighetskomplekser ovenfor svenskene den dag idag pga. hvordan ting var for haugevis av år siden... :shrug:

Men hvor interessant det er å diskuetere ekstremisters problemer kan jo diskuteres. Her er det mer den almenne oppfatning som bør legges til rette når man diskuterer slikt.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Finnes ingen påstand å trekke tilbake, jeg har aldri hengt meg opp i om det skal være USAnians, Yankees eller whatever. Jeg har bare spurt om de bør forandre navn til noe annet. I så måte er USAnians bare et ubetydelig eksempel, ikke noe å henge seg så grassat opp i. Og du må gjerne blåse deg opp mot "United Statians", en ting er at det ikke er opp til deg, en annen ting er at det (dog på spansk/portugisisk) faktisk er det mest brukte utenom "americans".

Faktumet er at du ikke klarer å finne et godt alternativt navn, selvom du har hevdet at det er mange gode alternative navn. Trekker du den påstanden tilbake.

Når du ikke klarer å finne på et godt navn, betyr det at amerikanerene må finne på et helt nytt navn. Da bør du ha en veldig, veldig god grunn til å kreve at de skal bytte navn.

Deg, deg deg. Slutt å vær så selvsentrert, hva DU blir forvirret av eller ei er revnende likegyldig. Igjen, les trådtittelen!

Cuba har forøvrig aldri vært nevnt. Mexico og Brazil har derimot det. Og at du hevder problemet er ikke-eksisterende, gjør det ikke slik. Du har langt mindre kredibilitet enn de offisielle turistbyråene, businessguidene og universitetsordbøkene.

Universitetsordbøkene, herregud. Urbandictionary er universitetsordbøkene. la meg vise deg ekte universitetsordbøker.

http://en.wikipedia.org/wiki/American

http://dictionary.cambridge.org/define.asp...3&dict=CALD

Legg merke til hvordan USA, blir alltid nevnt først. I tilegg legg merke til at amerikaner faktisk kan bety ganske mye. Det er fire definisjoner av amerikaner, men amerikaner er brukt på faktiske amerikanere, og de andre er lite brukt.

Det eneste du klarte å gulpe opp var luxury guide, som du ikke en gang siterte. Patetisk, sier jeg.

Jo, det eksisterer et problem. Nok et problem er at du ikke leser oppgitte kilder, eller simpelthen ignorerer dem, og av en eller annen grunn innbiller deg at din subjektive mening veier tyngre enn kredible kilder. Jeg har forøvrig ikke nevnt Venezuela eller Cuba. Det finnes heller ikke noe "cubanian", heller "cuban".

Så lenge du fortsetter å bare "belyse" ting fra ditt personlige, heller snevre synspunkt, når tråden handler om Amerikas innbyggeres synspunkt - samt ignorerer fakta og kilder, kan du like gjerne la være å poste. Kom gjerne tilbake dersom du finner noe faktisk å vise til, bortsett fra eget hode. smile.gif

Hva slags problem? Blir folk rundt deg forvirret når du snakker om amerikanerene. Lurer de på om du mener folk fra USA eller om du mener folk fra Americas? Nei, de gjør ikke det. Det har aldri eksistert et problem, og det vil aldri komme til å eksistere et problem. Det er ikke vanlig i brasil å kalle seg amerikanere, ikke i Mexico heller. I Brasil er de brasilianere, og i mexico er meksikanere. Du har aldri vært der, du sitter å bruker kilder som urban dictionary og slår opp i spanske ordbøker. Ærlig talt!

Hvis det er noen som er snever her, er det deg. Kom deg ned til sør-amerika før du sitter her og tror at sør-amerikanere betegner seg selv som amerikanere. Det eksisterer ikke noe problem i vesten, det eksisterer ikke noe problem i sør amerika. Dette er noe du finner på i hodet ditt, for du misliker USA.

PS: Jeg vil nevne at denne Luxury link travel guide, ikke eksisterer. Du henter altså informasjon fra en kilde som ikke eksisterer. Kanskje skaffe deg noen ordentlige kilder?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jo, det eksisterer et problem. Nok et problem er at du ikke leser oppgitte kilder, eller simpelthen ignorerer dem, og av en eller annen grunn innbiller deg at din subjektive mening veier tyngre enn kredible kilder
.

Ekstremister finnes overalt, og for dem kan det nok tenkes at det er et problem. På samme måte er det sikkert folk her til lands som går og har mindreverdighetskomplekser ovenfor svenskene den dag idag pga. hvordan ting var for haugevis av år siden..

Hvorfor i all verden dikter du opp at det er snakk om ekstremister her? Ekstremister er ikke nevnt med et ord i fremlagta kilder, så skal du hevde det må du komme med egne kilder.

Tvert imot, er det folk flest i større deler av latinamerika som ikke bruker "Americans":

International speakers of English refer to people from the United States as "Americans", while cognates of "American" are used in many other languages. [..]

Spanish and Portuguese, however, chiefly use terms derived from Estados Unidos, the cognate of "United States" – estadounidense and estadunidense, respectively

Her er det mer den almenne oppfatning som bør legges til rette når man diskuterer slikt.

Nettopp, godt sagt.

Ber dere begge observere topic. Vi diskuterer ikke min eller din almenne oppfatning, men Amerikaneres(eksklusive US citizens).

Lenke til kommentar

Ber deg om å tenke litt igjennom saken. La oss si at hver eneste land på både Nord-Amerika og Sør-Amerika var imot at USA ofte blir refferert til som Amerika, hva skulle man da gjort? Begynne å kalle amerikanerne USAere? Skulle USA endre alle skriftlige uttalelser der America blir nevnt istedefor USA? Og tror du at folk generelt hadde begynt å bruke disse nye betegnelsene?

Lenke til kommentar

Toth: Kildene dine er elendige. Dette er wikipediakilder som ikke har blitt redigert på år og dag (ihvertfall den delen du drar frem, og når det står citation needed er det kanskje noe å lytte til), da er ikke til å stole på. Du har aldri vært i sør-amerika. Allikavel, har du den forestillingen om at sør-amerikanere tenker på seg selv når man snakker om amerikanere. Burde du ikke skape deg litt erfaring før du kommer med slike uttaelser.

Ja, det finnes sikkert noen få folk der ute som klager (nesten alle sør-amerikanske forumpostere referer amerikanere til de i USA), men legg også merke til at også de som misliker USA, snakker om amerikanere.

Se f.eks. her snakker Hugo Chavez om "americans"

http://www.cnn.com/2006/WORLD/americas/09/...z.un/index.html

Castro

http://www.highbeam.com/doc/1P1-53219849.html

Det eksisterer ikke noe problem. Snakker man om amerikanere, er det ingen som er usikker på hvem man tenker på.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Faktumet er at du ikke klarer å finne et godt alternativt navn, selvom du har hevdet at det er mange gode alternative navn. Trekker du den påstanden tilbake.

Vis gjerne hvor jeg påstår å være i besittelse av gode alternative navn før du tillegger meg usanne påstander.
Når du ikke klarer å finne på et godt navn, betyr det at amerikanerene må finne på et helt nytt navn. Da bør du ha en veldig, veldig god grunn til å kreve at de skal bytte navn.
:!: Det er da vitterlig ikke min oppgave! Når et firma eller Trademark blir dømt for plagiat, eller for å være for nære eksisterende(om du f.eks startet firmaet Microfost), syns du det skal være Microsofts oppgave å gi deg nye ideer? Ærlig talt.

Universitetsordbøkene, herregud. Urbandictionary er universitetsordbøkene. la meg vise deg ekte universitetsordbøker.

http://en.wikipedia.org/wiki/American

http://dictionary.cambridge.org/define.asp...3&dict=CALD

Legg merke til hvordan USA, blir alltid nevnt først. I tilegg legg merke til at amerikaner faktisk kan bety ganske mye. Det er fire definisjoner av amerikaner, men amerikaner er brukt på faktiske amerikanere, og de andre er lite brukt.

Det eneste du klarte å gulpe opp var luxury guide, som du ikke en gang siterte. Patetisk, sier jeg.

Jeg gidder rett og slett ikke diskutere med deg før du faktisk leser kildene mine. Universitetsorboka jeg henviser til er Diccionario Panhispánico de Dudas de la Real Academia Española Eller Det Kongelige Spanske Universitets spanskordbok om du vil. Jeg henviser også til både turistguider og offisielle businessguider fra Brazil. Slike er du kanskje ikke kjent med, men de eksisterer for de fleste land, og bør absolutt leses før man prøver seg på business i ukjente farvann. Slike guider er ofte utgitt av ambassader og/eller departementer.

Henvisningene dine derimot, er fullstendig ubrukelige. Hva det står i US-ordbøker sier seg selv, og de sier ingenting om hva andre land i verdensdelen mener. Naturlig nok.

Så lenge du fortsetter å bare "belyse" ting fra ditt personlige, heller snevre synspunkt, når tråden handler om Amerikas innbyggeres synspunkt - samt ignorerer fakta og kilder, kan du like gjerne la være å poste. Kom gjerne tilbake dersom du finner noe faktisk å vise til, bortsett fra eget hode. smile.gif

Hva slags problem? Blir folk rundt deg forvirret når du snakker om amerikanerene. Lurer de på om du mener folk fra USA eller om du mener folk fra Americas? Nei, de gjør ikke det. Det har aldri eksistert et problem, og det vil aldri komme til å eksistere et problem. Det er ikke vanlig i brasil å kalle seg amerikanere, ikke i Mexico heller. I Brasil er de brasilianere, og i mexico er meksikanere. Du har aldri vært der, du sitter å bruker kilder som urban dictionary og slår opp i spanske ordbøker. Ærlig talt!

Hvis det er noen som er snever her, er det deg. Kom deg ned til sør-amerika før du sitter her og tror at sør-amerikanere betegner seg selv som amerikanere. Det eksisterer ikke noe problem i vesten, det eksisterer ikke noe problem i sør amerika. Dette er noe du finner på i hodet ditt, for du misliker USA.

PS: Jeg vil nevne at denne Luxury link travel guide, ikke eksisterer. Du henter altså informasjon fra en kilde som ikke eksisterer. Kanskje skaffe deg noen ordentlige kilder?

Jeg påstår: Det eksisterer et problem. Jeg har kilder.

Du påstår: Det eksisterer ikke et problem. Du har ingen kilder.

Videre utdypning er overflødig.

Lenke til kommentar
Ber deg om å tenke litt igjennom saken. La oss si at hver eneste land på både Nord-Amerika og Sør-Amerika var imot at USA ofte blir refferert til som Amerika, hva skulle man da gjort? Begynne å kalle amerikanerne USAere? Skulle USA endre alle skriftlige uttalelser der America blir nevnt istedefor USA? Og tror du at folk generelt hadde begynt å bruke disse nye betegnelsene?

Det er verken mitt eller ditt problem, og heller ikke veldig vesentlig her.

Dette er en prinsipiell diskusjon, og i all hovedsak en tråd som søker å utrede hvorvidt beboere av verdensdelen Amerika bryr seg om denne saken.

Om en endring er sannsynlig eller reelt gjennomførbart er egentlig ganske uvesentlig for denne tråden.

Lenke til kommentar
Vis gjerne hvor jeg påstår å være i besittelse av gode alternative navn før du tillegger meg usanne påstander.

Glemsk er du også. Dette skrev du "USA trenger selvsagt ikke bytte navn, de har et fullgodt et." Hva er det fullgode navnet, Toth?

laugh.gif Det er da vitterlig ikke min oppgave! Når et firma eller Trademark blir dømt for plagiat, eller for å være for nære eksisterende(om du f.eks startet firmaet Microfost), syns du det skal være Microsofts oppgave å gi deg nye ideer? Ærlig talt.

Plagiat? Navnet ble laget for 220 år siden, ikke ifjor. Har du helt glemt argumentet ditt? Du sa at USA måtte bytte navn, fordi det skaper så mye forvirring, dette er hva du ikke klarer å påvise. Du klarer ikke å komme med noen gode alternative navn, da bør du ha en god grunn til at de skal bytte.

Jeg gidder rett og slett ikke diskutere med deg før du faktisk leser kildene mine. Universitetsorboka jeg henviser til er Diccionario Panhispánico de Dudas de la Real Academia Española Eller Det Kongelige Spanske Universitets spanskordbok om du vil. Jeg henviser også til både turistguider og offisielle businessguider fra Brazil. Slike er du kanskje ikke kjent med, men de eksisterer for de fleste land, og bør absolutt leses før man prøver seg på business i ukjente farvann. Slike guider er ofte utgitt av ambassader og/eller departementer.

Henvisningene dine derimot, er fullstendig ubrukelige. Hva det står i US-ordbøker sier seg selv, og de sier ingenting om hva andre land i verdensdelen mener. Naturlig nok.

Jeg tror du har noen skruer løs. Her diskuterer vi om amerikanere skal få lov til å kalle seg amerikanere, eller american som det heter på engelsk. Hva amerikanere heter på spansk, norsk, etc. har ingen relevanse til emnet. Du sier at de har stjålet navnet til americas. Da må du komme med engelske kilder.

Du har henvist til en turistguide som ikke eksisterer. Du har henvist til hva den heter på spansk. For å fortelle deg noe Cambridge dictionary er britisk, wikipedia er uiversiell. Amerikanske kilder. Nei, det er ordentlige kilder.

Bare for å vise alle hvor patetisk kildene dine er. Link til den faktiske turistguiden din. Luxury link travels, eller har du noen problemer?

I all hovedsak er det du søm ønsker forandring. Da er det du som må fremvise kilder. Uansett, jeg har nok av kilder. Søk etter brazil og american, og se på folk som hevder de er brasiliansere. Gjett hva? De beskriver ikke seg selv som amerikanere, og ofte snakker de om amerikanere som noe de selv ikke er.

Du har aldri vært i sør-amerika.

Når fortalte jeg deg dette? Rart jeg ikke husker det.

Og at du har dratt rundt i sør-amerika og diskutert etymologi tror jeg ikke det spøtt på.

Det kommer klart fra postene dine at du aldri har vært i sør-amerika. Hvis ikke hadde du ikke kritisert meg for å bruke personlige historier, istedenfor din luxury link travels.

I tilegg, hvis jeg aldri ha vært i Sør-amerika, lurer på hvor jeg har fått den alpaccagenseren fra.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Glemsk er du også. Dette skrev du "USA trenger selvsagt ikke bytte navn, de har et fullgodt et." Hva er det fullgode navnet, Toth?

Kan ikke skjønne hvordan det kunne misforstås, jeg overvurderte deg visst. Og er overhodet ikke glemsk. Ja, USA har et fullgodt navn på landet sitt. nemlig USA. Hva de derimot velger å kalle innbyggerne sine, er en helt annen sak.

Vi kaller oss "Nordmenn", det er ganske forskjellig fra "Norge", faktisk peker det mer mot "nord"(ingen D i "norge") enn mot Norge. Vilket er et ypperlig eksempel på at Nasjonsnavn og innbyggernavn godt kan være litt forskjellige. Du kaller deg Nordmann, ikke "en Norske", gjør du ikke?

laugh.gif Det er da vitterlig ikke min oppgave! Når et firma eller Trademark blir dømt for plagiat, eller for å være for nære eksisterende(om du f.eks startet firmaet Microfost), syns du det skal være Microsofts oppgave å gi deg nye ideer? Ærlig talt.

Plagiat? Navnet ble laget for 220 år siden, ikke ifjor. Har du helt glemt argumentet ditt. Du sa at USA måtte bytte navn, fordi det skaper så mye forvirring, dette er hva du ikke klarer å påvise. Du klarer ikke å komme med noen gode alternative navn, da bør du ha en god grunn til at de skal bytte.

Jeg har aldri, noensinne i tråden ment eller hevdet at USA bør bytte navn på landet sitt. Lær deg å lese, slutt å skumme.

Jeg tror du har noen skruer løs. Her diskuterer vi om amerikanere skal få lov til å kalle seg amerikanere, eller american som det heter på engelsk. Hva amerikanere heter på spansk, norsk, etc. har ingen relevanse til emnet. Du sier at de har stjålet navnet til americas. Da må du komme med engelske kilder.

Du har henvist til en turistguide som ikke eksisterer. Du har henvist til hva den heter på spansk. For å fortelle deg noe Cambridge dictionary er britisk, wikipedia er uiversiell. Amerikanske kilder. Nei, det er ordentlige kilder.

Bare for å vise alle hvor patetisk kildene dine er. Link til den faktiske turistguiden din. Luxury link travels, eller har du noen problemer?

I all hovedsak er det du søm ønsker forandring. Da er det du som må fremvise kilder. Uansett, jeg har nok av kilder. Søk etter brazil og american, og se på folk som hevder de er brasiliansere. Gjett hva? De beskriver ikke seg selv som amerikanere, og ofte snakker de om amerikanere som noe de selv ikke er.

Du har aldri vært i sør-amerika.

Når fortalte jeg deg dette? Rart jeg ikke husker det.

Og at du har dratt rundt i sør-amerika og diskutert etymologi tror jeg ikke det spøtt på.

Det kommer klart fra postene dine at du aldri har vært i sør-amerika. Hvis ikke hadde du ikke kritisert meg for å bruke personlige historier, istedenfor din luxury link travels.

I tilegg, hvis jeg aldri ha vært i sør-amerika, lurer på hvor jeg har fått den alpaccagenseren fra.

Gjesp. Fortsatt ingen kilder.

Det kommer ikke frem noensteds hvor i verden jeg har vært. Jeg sa du ikke har vært i sør-amerika for å diskutere etymologi. Hvor du kan få alpakkagenser fra? Værsågod :)

Doing Business Abroad

Brazil

Greetings

Greetings can be effusive, from extended handshakes at the first encounter, progressing to embraces once a friendship has been established. Women often kiss each other on alternating cheeks: twice if they are married, three times if single. The third kiss is for "good luck" in finding a spouse.

Appointments

Make appointments at least two weeks in advance. Never make an impromptu visit. Schedule meetings from 10 a.m. to noon, and 3 p.m. to 5 p.m. If your business runs into lunch, be prepared to spend at least two hours.

The lack of punctuality is a fact of life in Brazil. Become accustomed to waiting.

Etiquette

Brazilians resent being spoken to in Spanish. Be sure all your documentation - including business cards - is printed in both Portuguese and English.

Brazilians consider themselves to be "Americans" - as all North and South Americans rightly may. Do not use the phrase "in America" when referring to the United States.

Negotiating

Sometimes Brazilians find U.S. aggressive business attitudes offensive - do not expect to get right to the point. Avoid confrontations and hide any frustrations.

If you change your negotiating team, you may undermine the entire contract. Brazilians value the person they do business with more than the firm name.

It is normal for a conversation to be highly animated, with many interruptions, many statements of "no" being interjected, and a great deal of physical contact.

Lenke til kommentar

Stedsnavn forandres som regel bare pga. generelle endringer i språket, som igjen kan være påvirket av kulturelle, politiske, religiøse, osv. endringer i samfunnet.

Det er derfor Charles' Town nå kalles/skrives Charleston, Prince Town kalles/skrives Princeton, og Route du Roy kalles/skrives Rotten Row.

Det er ikke utenkelig at Canada etter hvert vil bli kalt Canadia (for å passe bedre til navnet på innvånerne: canadians), og at USA vil bli kalt Usania (med usanians). Det er uansett ikke noe vi bestemmer her i forumet. Hvis begrepet "amerikaner" blir forvirrende nok, så kommer man til å finne noe annet.

Mer sannsynlig er det vel at USA sprekker opp etter "grenselinjene" mellom Blue States og Red Necks (sorry, Red States), og at vi får et Calinevizona i sør-vest, et Cascadia i nord-vest, osv. La osss komme tilbake til saken når det skjer ...

"European/europeer" har jo forlengst blitt synonymt med "EU-borger", og jeg må stadig ut og korrigere utenlandske venner som starter setninger med "Ettersom Norge ikke er med i Europa ..."

Lenke til kommentar

Slenger inn noen innspill(og en poll) fra diverse U.S. citizens i annet fora:

The word "America", What does it mean to you?

What does it mean to you?

United States [65.00%]

The Americas (North and South America, and the Caribbean) [35.00%]

What do you think it should mean?

United States [20.00%]

The Americas (North and South America, and the Caribbean) [80.00%]

-To me it means the United States (as I live there ) but really it should refer to the continent(s). I have no problem saying 'US' instead.

-I said it means "United States," and that it should refer to the continent. The only downside is that we can't say United States-ian.

-Yeah, I guess I do use it to refer to people from the USA, when in fact it can mean anyone from the Americas...

-Now, I have sometimes heard Latinos call us gringo, huero, gabacho, or whatever. rarely americano. I have no problems with whatever. I can see plenty of justification for US people being called American, because it's in the name of our country. I can also see how it comes off as arrogant (and usually is accompanied by arrogance!). I think it would be nice if there were something that everyone can agree on to call us poor USans. Until then, I guess I'll have to stick with American. My sincere apologies to all of my brothers from other countries in the Western hemisphere.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Kan ikke skjønne hvordan det kunne misforstås, jeg overvurderte deg visst. Og er overhodet ikke glemsk. Ja, USA har et fullgodt navn på landet sitt. nemlig USA. Hva de derimot velger å kalle innbyggerne sine, er en helt annen sak.

Vi kaller oss "Nordmenn", det er ganske forskjellig fra "Norge", faktisk peker det mer mot "nord"(ingen D i "norge") enn mot Norge. Vilket er et ypperlig eksempel på at Nasjonsnavn og innbyggernavn godt kan være litt forskjellige. Du kaller deg Nordmann, ikke "en Norske", gjør du ikke?

Ærlig talt, hvor mange sitater må jeg dra frem før du innrømmer hva du har sagt. Hva med dette?

"At USAere kaller seg USAere istedet for amerikanere, vil være like logisk som at svensker kaller seg svensker fremfor EUværinger."

Her innrømmer du til og med at USAere er like naturlig som at svensker kaller seg svensker. Hvordan skal du lure deg unna denne? Eller bare innrømme det du har sagt og innrømme at du tok feil.

Jeg har aldri, noensinne i tråden ment eller hevdet at USA bør bytte navn på landet sitt. Lær deg å lese, slutt å skumme.

Når jeg sa at du trengte en god grunn til å forandre navnet, sa du at du ikke trengte det fordi de var en plagiat. Dereter kritiserte jeg deg og nå har du plutselig ikke sagt det. hvor ofte skal du komme med påstander du holder på bare i noen få sekunder.

Gjesp. Fortsatt ingen kilder.

Det kommer ikke frem noensteds hvor i verden jeg har vært. Jeg sa du ikke har vært i sør-amerika for å diskutere etymologi. Hvor du kan få alpakkagenser fra? Værsågod smile.gif

Doing Business Abroad

Brazil

Greetings

Greetings can be effusive, from extended handshakes at the first encounter, progressing to embraces once a friendship has been established. Women often kiss each other on alternating cheeks: twice if they are married, three times if single. The third kiss is for "good luck" in finding a spouse.

Appointments

Make appointments at least two weeks in advance. Never make an impromptu visit. Schedule meetings from 10 a.m. to noon, and 3 p.m. to 5 p.m. If your business runs into lunch, be prepared to spend at least two hours.

The lack of punctuality is a fact of life in Brazil. Become accustomed to waiting.

Etiquette

Brazilians resent being spoken to in Spanish. Be sure all your documentation - including business cards - is printed in both Portuguese and English.

Brazilians consider themselves to be "Americans" - as all North and South Americans rightly may. Do not use the phrase "in America" when referring to the United States.

Negotiating

Sometimes Brazilians find U.S. aggressive business attitudes offensive - do not expect to get right to the point. Avoid confrontations and hide any frustrations.

If you change your negotiating team, you may undermine the entire contract. Brazilians value the person they do business with more than the firm name.

It is normal for a conversation to be highly animated, with many interruptions, many statements of "no" being interjected, and a great deal of physical contact.

Jeg har sagt flere ganger, søk på google, legg merke til hvem brasilianere referer til når de snakker om amerikanere.

http://www.google.no/search?hl=no&clie...mp;aq=f&oq=

Hva som skjer i offentlig møter er fullstendig irrlevant. Du har sagt at USA bør bytte navn, fordi det kan bli forvirrende. Det beste du har klart å vise hitil er at i businessmøter i Brasil bør man ikke si "american". Skal USA bytte navn til USA-ians, fordi i businessmøter i Brasil så sier man ikke amerika? Synes det høres ut som litt tynt grunnlag for å si det mildt.

PS: Tror den pollen din vil synke litt når du spør amerikanere om de vil bytte sitt navn fra "american" til USA-ians og gjøør det på ordetlig. For å si det sånn, det er demokrati i USA, og hvis det var popularitet for det, ville det ihvertfall ha blitt foreslått.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

-les postene mine ordentlig, og prøv å forstå dem.

-skjønn forskjellen på USA og USAian(e.l.), altså forskjellene på Nasjon og Innbygger. Den er ganske stor.

-"USAer" er like naturlig som "svenske". Det betyr ikke at det er et særlig pent, praktisk eller godt forslag.

-Jeg har fortsatt ikke hevdet at USA bør bytte navn, det er kun du som ikke forstår gangbar norsk tydeligvis. Jeg gjentar: Norge er ikke det samme som Nordmann. Sverige er ikke det samme som Svenske. USA er ikke det samme som USAian/American/US Citizen.

-Jeg har ikke sagt at navnet USA er plagiat. Igjen, les. Les 3 ganger helst, minst. Det forbløffer meg hvor hardt du klarer å misforstå. Plagiatsaken var et rent eksempel, for å vise at det ikke er min oppgave å finne nytt navn på USAs innbyggere. Det får de stå for selv. Forøvrig har jeg aldri snakket om navnet på nasjonen USA overhodet. Det har jeg ingenting imot.

-Velg deg gjerne ut noen av google-treffene dine, for det var ikke veldig mange som støttet påstandene dine. Dessuten var søkefrasen din veldig rar. Dessuten søker du på engelsk, du må søke på spansk og "Americano/Americana" for å få resultatene vi er ute etter.

-Business er MEGET relevant. Selvsagt. Business over grenser er noe av det viktigste vi har over grenser, og kan skape både krig og fred.

Estados Unidos. 1. Nombre abreviado que se usa corrientemente para referirse al país de América del Norte cuyo nombre oficial es Estados Unidos de América.

[...]

4. Está muy generalizado, y resulta aceptable, el uso de norteamericano como sinónimo de estadounidense, ya que, aunque en rigor el término norteamericano podría usarse igualmente en alusión a los habitantes de cualquiera de los países de América del Norte o Norteamérica (→ Norteamérica), se aplica corrientemente a los habitantes de los Estados Unidos. Pero debe evitarse el empleo de americano para referirse exclusivamente a los habitantes de los Estados Unidos, uso abusivo que se explica por el hecho de que los estadounidenses utilizan a menudo el nombre abreviado América (en inglés, sin tilde) para referirse a su país. No debe olvidarse que América es el nombre de todo el continente y son americanos todos los que lo habitan.

http://buscon.rae.es/dpdI/SrvltGUIBusDPD?o...stados%20Unidos

Endret av toth
Lenke til kommentar

-skjønn forskjellen på USA og USAian(e.l.), altså forskjellene på Nasjon og Innbygger. Den er ganske stor.

-"USAer" er like naturlig som "svenske". Det betyr ikke at det er et særlig pent, praktisk eller godt forslag.

-Jeg har fortsatt ikke hevdet at USA bør bytte navn, det er kun du som ikke forstår gangbar norsk tydeligvis. Jeg gjentar: Norge er ikke det samme som Nordmann. Sverige er ikke det samme som Svenske. USA er ikke det samme som USAian/American/US Citizen.

-Jeg har ikke sagt at navnet USA er plagiat. Igjen, les. Les 3 ganger helst, minst. Det forbløffer meg hvor hardt du klarer å misforstå. Plagiatsaken var et rent eksempel, for å vise at det ikke er min oppgave å finne nytt navn på USAs innbyggere. Det får de stå for selv. Forøvrig har jeg aldri snakket om navnet på nasjonen USA overhodet. Det har jeg ingenting imot.

-Velg deg gjerne ut noen av google-treffene dine, for det var ikke veldig mange som støttet påstandene dine. Dessuten var søkefrasen din veldig rar. Dessuten søker du på engelsk, du må søke på spansk og "Americano/Americana" for å få resultatene vi er ute etter.

-Business er MEGET relevant. Selvsagt. Business over grenser er noe av det viktigste vi har over grenser, og kan skape både krig og fred.

Estados Unidos. 1. Nombre abreviado que se usa corrientemente para referirse al país de América del Norte cuyo nombre oficial es Estados Unidos de América.

[...]

4. Está muy generalizado, y resulta aceptable, el uso de norteamericano como sinónimo de estadounidense, ya que, aunque en rigor el término norteamericano podría usarse igualmente en alusión a los habitantes de cualquiera de los países de América del Norte o Norteamérica (→ Norteamérica), se aplica corrientemente a los habitantes de los Estados Unidos. Pero debe evitarse el empleo de americano para referirse exclusivamente a los habitantes de los Estados Unidos, uso abusivo que se explica por el hecho de que los estadounidenses utilizan a menudo el nombre abreviado América (en inglés, sin tilde) para referirse a su país. No debe olvidarse que América es el nombre de todo el continente y son americanos todos los que lo habitan.

Du er tydligvis på retrett. Jeg vet klart forskjellen på USA og USA-ian. Hvorfor skulle jeg ikke det? Du angriper ordet amerikaner, da du skrev "De har monopol på "American"" Dette utsagnet er det jeg angriper. Du har skrevet klart og tydlig at du mener at de skal kalle seg USA-ians. Nå prøver du å å søke retrett på den påstanden. Det var på tide du forsto at amerikanerene ikke kan kalle seg for USA-ians.

Hva amerkanere heter på spansk, norsk, etc. er ikke diskusjonen. Du skrev ikke De har monopol på "Americano"", du skrev De har monopol på "American"". Det er hva vi debaterer her. Du mente også at de burde bytte navn til USA-ians. Jeg sier at det finnes ingen gode grunner for at de skal bytte navn, de har hatt navnet nå i 220 år, og det er ingen problem. Det er nesten ingen som omtaller seg selv om amerikaner, når de egentlig bare er fra americas. Det er ikke vanlig, og derfor skaper det ingen problemer.

Business er ikke relevant i det hele tatt. Fordi du hevdet at USA burde bytte navn, fordi det er forvirrene. Da handler det om hva folk snakker om, ikke hva som skjer bak lukkete lokaler.

Googletreffene at majoriteten av dem refererte brasilianere "Amerika/amerikaner", ikke til dem selv, men til USA. Jeg tror at folk hadde blitt forvirret, hvis du hadde spurt dem om de var amerikanere. Noen hadde til og med blitt fornermet. Hva sier det deg? At det er kjempevanlig å kalle seg amerikaner i Brasil?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg er overhodet ikke på retrett. Det ser bare sånn ut for deg, fordi du ikke skjønner forskjellen på nasjonen USA og dets innbyggere. Jeg har kun snakket om innbyggerne, mens du prøver desperat gjentatte ganger å legge til meg en mening om at USA bør bytte navn på nasjonen sin. Du gjør det igjen i siste post.

Hva det heter på spansk, portugisisk, inuittisk o.l. er absolutt relevant, da dette er menneskene det gjelder.

..og i lukkede lokaler er det ikke folk som snakker? :roll:

De hadde blitt fornærmet og forvirret altså?

Ser vitterlig ikke slik ut:

Hello.

I've never liked to say "American" when I'm talking about an USA-native person... I'm venezuelan, thus I'm american too!

Is there other word/phrase that means the same?

Beside this common mistake (at least from my point of view It's a mistake, what about yours?), I often heard people to say "America" instead of USA... Could somebody explain me where does that country is located at? I can only find a continent named "America".

American = USA-native person

America = USA

Please post your point of view because It'll be interesting, even if you don't agree with me.

Cheers!

--------------------------------

Hola.

Nunca me ha gustado decir "Americano" cuando estoy hablando acerca de una persona estadounidense... Yo soy venezolano, así que también soy americano!

¿Existe otra palabra/frase que signifique lo mismo?

Además de este error común (por lo menos desde mi punto de vista es un error, qué tal desde el tuyo?), frecuentemente oigo a la gente decir "América" en lugar de EEUU... Podría alguien explicarme en dónde se encuentra ese país? Yo sólo encuentro un continente llamado "América".

Americano = Estadounidense

América = EEUU

Por favor escribe tu punto de vista porque será interesante, incluso si no estás de acuerdo conmigo.

Saludos!

http://forum.wordreference.com/showthread.php?t=58287

Forøvrig vil jeg fortsatt unnlate å vektlegge slike kommentarer("folk hadde blitt forvirret, hvis du hadde spurt dem om de var amerikanere. Noen hadde til og med blitt fornermet. Hva sier det deg? At det er kjempevanlig å kalle seg amerikaner i Brasil?") så lenge du er fullstendig kildeløs. Hvis meg gjerne en latinamerikaner som blir fornærmet. Jeg har vist deg en som mener tvert imot. Din tur.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Jeg er overhodet ikke på retrett. Det ser bare sånn ut for deg, fordi du ikke skjønner forskjellen på nasjonen USA og dets innbyggere. Jeg har kun snakket om innbyggerne, mens du prøver desperat gjentatte ganger å legge til meg en mening om at USA bør bytte navn på nasjonen sin. Du gjør det igjen i siste post.

Hva det heter på spansk, portugisisk, inuittisk o.l. er absolutt relevant, da dette er menneskene det gjelder.

..og i lukkede lokaler er det ikke folk som snakker? rolleyes.gif

De hadde blitt fornærmet og forvirret altså?

Ser vitterlig ikke slik ut:

Enda et halmstrå, herregud. Som sagt jeg vet forskjellen mellom USA og USA-ians. Det jeg tror dette kommer av er din manglende leseforståelse. Når jeg skriver at USA må bytte navn, er det fordi USA lager lovene. Det blir litt det samme som hvis jeg snakker om at man må bytte navn på et risprodukt. Da kan man si at risprodusentene må bytte navn, mens siden det referer til det som står tidligere vet man at man snakker om det bestemte risproduktet.

Du er på retrett. Du kan prøve deg å lure deg unna ved å spille dum, men du kommer ikke langt, fordi jeg vil dra tilbake til emnet med en gang. Du angriper ordet amerikaner, da du skrev "De har monopol på "American"" Dette utsagnet er det jeg angriper. Du har skrevet klart og tydlig at du mener at de skal kalle seg USA-ians. Nå prøver du å å søke retrett på den påstanden. Det var på tide du forsto at amerikanerene ikke kan kalle seg for USA-ians.

Andre språk er irrelevant. Fordi du skrev "De har monopol på "American"", ikke "De har monopol på "Americano"" og det var den påstanden jeg angrep. Senere skrev du at de burde hete USA-ians. Trekker du dette tilbake, eller gjør du ikke?

Iforholdtil sitatet. Interesant at presidenten i Venzuela snakker om Amerika, som USA. At du finner en eller annen person som mener at hun er amerikaner, forandrer ikke det faktumet at den overveldne majoritet i Venzuela ser ikke på seg selv som "american". De vil bli forvirret. Det er ikke kildeløs, en tilfeldig søk på google ga meg masse treff som viste hva jeg snakket om.

Jeg vet at du prøver å skvise deg ut av det hjørnet du har plassert deg i, men jeg vil alltid putte deg på plass. Har du noen bedre argumenter for å fornerme en nasjon?

Siden du poster så mange sitater skal jeg hente opp en fra emnet ditt. Jeg vil også nevne at de fleste i emnet var ikke enig med trådstarteren.

After reading the entire thread, I think all that can be said about this topic has been said here, so my opinion won't contribute anything original.

Anyway, here it goes: I think we all know that literal translations may have unhappy results. I am Argentinian, and when I am speaking Spanish I say "soy argentina", and I can also say "soy americana" because I live in what we call the "continente americano". When I'm speaking English, I say "I'm Argentinian", BUT I don't say "I'm American" -not even when I am "americana", if this makes any sense to you. I know it does to me. If, in English, you say you're "American", most people will believe you were born in the USA.

In Spanish, "americanos" are all the people born in "América" (I'm using the Spanish word here, hence the stressed "é"), and that comprises North, Central and South America. In Argentina's "rioplatense Spanish", when we say América we're referring to all three parts of the continent.

Now, when I refer to people born in the USA, I call them "Americans" if I'm speaking English, because that's what they call themselves and, if I want to be understood by someone who speaks a different language, then it's only logical that I will use those people's "code". When I refer to people born in the USA, in my first language, I always say "estadounidenses". I understand the difference, and don't have a problem with it.

If the people from the USA call themselves "Americans", then why should I call them something different if I'm speaking THEIR language and if I am trying to get my message -whatever it may be- across?

I'm fussy and touchy about a million things, but not about this one in particular. Let people call themselves what makes them happy and, at the same time, do keep in mind that different "cultures", different peoples, may have different meanings for words that may look and sound alike in different languages.

Let the people from the USA be "Americans" in English and "estadounidenses" in Spanish. I don't feel "Americans" are robbing me of anything. And, as long as I am not called something I am not, I'll be happy.

BTW, I'm not voting here because whatever the people born in the USA call themselves in their own language doesn't make a difference to me. If it's ok with them, then it is ok. I've never heard anyone complain about my calling myself "Argentinian" or "argentina".

This is, after all and in my opinion, only a matter of labels.

Miriam

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...