bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Synes vi kan kalle amerikanere "USA-væringer" Lenke til kommentar
Vice Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Nå kan jeg ikke uttale meg på vegne av noen på det amerikanske kontinent, men jeg vil tro, som de fleste andre her i tråden, at stort sett alle der borte gir beng i en slik problemstilling. USA blir omtalt som America og resten som South-America. Når det er sagt bruker jeg selv alltid USA om landet men bruker "amerikansk" i enkelte defacto navn som feks. amerikanske biler & fly,amerikansk musikk/filmindustri etc. På engelsk bruker jeg dog "american" i større grad for å beskrive ting som kommer fra USA. Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 Lite innstikk på farten; Camlon, du kan ikke sammenligne UK og USA. UK består av flere selvstyrte nasjoner. Skottland er en nasjon, Texas og Florida er ikke nasjoner. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Lite innstikk på farten;Camlon, du kan ikke sammenligne UK og USA. UK består av flere selvstyrte nasjoner. Skottland er en nasjon, Texas og Florida er ikke nasjoner. Jeg tror du ikke forsto poenget mitt i det hele tatt. Du hevder at "americans", burde kalle seg for "USA-ians". Dette er for deg helt naturlig å kalle seg selv. Jeg viste deg flere eksempler fra land, hvor det høres like dumt ut. Gjett hva? De kaller seg ikke UKGBNI-ians i england. De kaller seg for British. De kaller seg Vincentian ikke SVG-ians. Men allikavel sitter du her og forventer at USA skal kalle seg for USA-ians. Ærlig talt! Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Tror fortsatt null på dette med United States of North America før noen har dokumentert det. Forøvrig er det heller ikke noe "problem" med navnet United States of America ettersom det ikke referer til hele Amerika, men kun til de forente statene i Amerika. Sjekket litt informasjon rundt emnet det. Det sto flere steder United States of North America i Decleration of Independance. Altså, dokumentet som gir amerikanerene frihet fra britene. Den var laget 4 juli, 1776. 17 september, 1787 ble den amerikanske grunnloven vedtatt og United States of America ble det offesielle navnet for USA. http://en.wiktionary.org/wiki/United_States_of_North_America Da er det så lenge siden at det ikker noen vits å gå tilbake til det gamle navnet. Tviler på at noen hadde begynt å bruke det uansett. Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Lite innstikk på farten;Camlon, du kan ikke sammenligne UK og USA. UK består av flere selvstyrte nasjoner. Skottland er en nasjon, Texas og Florida er ikke nasjoner. Jeg tror du ikke forsto poenget mitt i det hele tatt. Du hevder at "americans", burde kalle seg for "USA-ians". Dette er for deg helt naturlig å kalle seg selv. Jeg viste deg flere eksempler fra land, hvor det høres like dumt ut. Gjett hva? De kaller seg ikke UKGBNI-ians i england. De kaller seg for British. De kaller seg Vincentian ikke SVG-ians. Men allikavel sitter du her og forventer at USA skal kalle seg for USA-ians. Ærlig talt! De kaller seg ikke british. De kaller seg English, Scottish eller Irish i all hovedsak. SVG skal jeg ikke uttale meg om, ingen erfaring med dem. Uansett kommer man ikke utenom at normen er å kalle seg [land]+endelse. Samt at dette er det klart mest fornftige/selvforklarende. Endret 25. oktober 2009 av toth Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Synes vi kan kalle amerikanere "USA-væringer" Synes vi kan kalle dem amerikanere slik vi har gjort hele tiden. Lenke til kommentar
thebull Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Har egentlig aldri tenkt mye over det, og med god grunn. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Støtter det. Ville bare blitt forvirrende å gjøre om på navnene nå. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Lite innstikk på farten;Camlon, du kan ikke sammenligne UK og USA. UK består av flere selvstyrte nasjoner. Skottland er en nasjon, Texas og Florida er ikke nasjoner. Jeg tror du ikke forsto poenget mitt i det hele tatt. Du hevder at "americans", burde kalle seg for "USA-ians". Dette er for deg helt naturlig å kalle seg selv. Jeg viste deg flere eksempler fra land, hvor det høres like dumt ut. Gjett hva? De kaller seg ikke UKGBNI-ians i england. De kaller seg for British. De kaller seg Vincentian ikke SVG-ians. Men allikavel sitter du her og forventer at USA skal kalle seg for USA-ians. Ærlig talt! De kaller seg ikke british. De kaller seg English, Scottish eller Irish i all hovedsak. SVG skal jeg ikke uttale meg om, ingen erfaring med dem. Uansett kommer man ikke utenom at normen er å kalle seg [land]+endelse. Samt at dette er det klart mest fornftige/selvforklarende. Really? http://en.wikipedia.org/wiki/British_people Det er helt vanlig å kalle seg British, men jeg sier ikke at de kaller seg for andre ting også, men hva er poenget. For å illustrere. "I am british" fikk 1,4 millioner treff "I am Ukian" fikk 2 treff "I am UKGBNIian" fikk 0 treff. Lurer på hva folk kaller seg. Folk liker å ha navn som er lette å si og høres bra ut. Derfor kan ikke amerikanerene hete USA-ians. I tilegg er det ingen grunn til å bytte, fordi folk snakker om nord og sør amerika og vi har et annet navn for hele kontinentet. Americas. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) American er en fast betegnelse som faktisk betyr en person, eller en ting fra USA. Wikipedia sier også dette. American(s) may refer to: * A citizen or something of or from the United States (see also Names for U.S. citizens) * A citizen of one of the nations of the Americas * A person who considers himself/herself to be ethnically American (see American ethnicity) * The indigenous peoples of the Americas Det bare er slik. Det med "America" er en litt annen sak, men det vi kaller "Amerika", blir på engelsk kalt "Americas", selv om "America" kan bety både "Amerika" og USA. Dette fant jeg også på Wikipedia. America usually means either: * The Americas * The United States of America Endret 26. oktober 2009 av Benny Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Lite innstikk på farten;Camlon, du kan ikke sammenligne UK og USA. UK består av flere selvstyrte nasjoner. Skottland er en nasjon, Texas og Florida er ikke nasjoner. Jeg tror du ikke forsto poenget mitt i det hele tatt. Du hevder at "americans", burde kalle seg for "USA-ians". Dette er for deg helt naturlig å kalle seg selv. Jeg viste deg flere eksempler fra land, hvor det høres like dumt ut. Gjett hva? De kaller seg ikke UKGBNI-ians i england. De kaller seg for British. De kaller seg Vincentian ikke SVG-ians. Men allikavel sitter du her og forventer at USA skal kalle seg for USA-ians. Ærlig talt! De kaller seg ikke british. De kaller seg English, Scottish eller Irish i all hovedsak. SVG skal jeg ikke uttale meg om, ingen erfaring med dem. Uansett kommer man ikke utenom at normen er å kalle seg [land]+endelse. Samt at dette er det klart mest fornftige/selvforklarende. Really? http://en.wikipedia.org/wiki/British_people Det er helt vanlig å kalle seg British, men jeg sier ikke at de kaller seg for andre ting også, men hva er poenget. For å illustrere. "I am british" fikk 1,4 millioner treff "I am Ukian" fikk 2 treff "I am UKGBNIian" fikk 0 treff. Lurer på hva folk kaller seg. Folk liker å ha navn som er lette å si og høres bra ut. Derfor kan ikke amerikanerene hete USA-ians. I tilegg er det ingen grunn til å bytte, fordi folk snakker om nord og sør amerika og vi har et annet navn for hele kontinentet. Americas. Du argumenterer jo mot noe jeg ikke har hevdet, og ignorerer det jeg har sagt. UK kan ikke sammenlignes med USA, da UK består av flere nasjoner. Ergo flere nasjonaliteter. Derfor er det ikke naturlig å bruke "UKian" eller lignende. "I am english": 2,3 mill. "I am scottish" 0,5 mill. "I am irish": 0,8 mill. Totalt 3,6 mill. mot 1,4 på "british". "British" kan du sammenligne med "scandinavian" eller "skandinav", ikke American. UK er uansett spesielt, da det er et land samt flere land. Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) BTW: 1.United Statians 35 up, 10 down People born in Mexico are Mexicans, in Canada, Canadians, France, French...People born in the United States are "Americans". All people born in North and South America, which are continents, are "Americans" - United Statians would be better suited to describe someone born in the United States. People born in Mexico are Mexicans...People born in the United States are United Statians - both are "Americans" http://www.urbandictionary.com/define.php?...ited%20Statians AHA! Det er faktisk noen andre i Amerika som bryr seg om dette: A polemical term used to describe people from the United States of America. For historic and cultural reasons, people from the States refer to themselves as "Americans", whereas in all of Latin America, the word "américano" refers to anyone from the Americas. Therefore Latin Americans refer to people from the States as "estadounidenses" (United Statians) rather than "americanos". Due to Americans obliviousness of this issue of transcendence in Latin America, a Chilean group has even written a song that describes American mentality when thinking of Latin America. It is entitled: “Latin America is a town south of the United States.” Many Latin Americans would like to change the English term "American" to "United Statian" and the word "American" to refer of all people from the Americas (North, South and Central). It is an issue heatedly discussed in many forums on the internet. Her ser vi og at i latinamerika er "amerikaner" ikke synonymt med en US citizen, men en fra Amerika. Which is exactly my point. I spanske og Portugisiske orbøker, er American/Americano "a native of the americas". Edit 14: Først nå fant jeg ut at det finnes en wiki-artikkel på hele problemstillingen: http://en.wikipedia.org/wiki/Names_for_U.S._citizens In modern English "American" generally refers to the United States, and in the U.S. itself this usage is almost universal, with any other use of the term requiring specification of the subject under discussion.[1] However, this ambiguity has been the source of controversy, particularly among Latin Americans, who feel that using the term solely for the United States misappropriates it.[2] Some Canadians, among others have also expressed concerns.[3] http://en.wikipedia.org/wiki/American_(word) The Luxury Link travel guide[citation needed] advises U.S. nationals in Mexico to not refer to themselves as Americans, because Mexicans consider themselves Americans. The Getting Through Customs website advises business travellers not to use "in America" as a U.S. reference when conducting business in Brazil.[19] Viser seg hvertfall at det en større issue enn mange her inne trodde But the use of americano to refer exclusively to inhabitants of the United States should be avoided; this abusive usage is explained by the fact that U.S. citizens often use the abbreviated name América (in English, without an accent) to refer to their country. One should not forget that América is the name of the entire continent and all who inhabit it are Americans. The Diccionario de la Lengua Española (Dictionary of the Spanish Language) published by the Real Academia Española (Royal Spanish Academy) Endret 26. oktober 2009 av toth Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Du argumenterer jo mot noe jeg ikke har hevdet, og ignorerer det jeg har sagt. UK kan ikke sammenlignes med USA, da UK består av flere nasjoner. Ergo flere nasjonaliteter. Derfor er det ikke naturlig å bruke "UKian" eller lignende."I am english": 2,3 mill. "I am scottish" 0,5 mill. "I am irish": 0,8 mill. Totalt 3,6 mill. mot 1,4 på "british". "British" kan du sammenligne med "scandinavian" eller "skandinav", ikke American. UK er uansett spesielt, da det er et land samt flere land. Du sa at folk ikke brukte Britsih. DU tok feil! Jeg har ikke sagt noe om hvor mange som brukte british sammenlignet med de andre. Til forskjell fra skandinavia er UK et land, mens skandinavia er ikke det. Jeg argumenterer rett mot det du skrev. Jeg har hevdet to poenger. Ingen av dem er besvart, men prøvd å bli misforstått i det fullstendige. 1. American har vært navnet i over 300 år, litt sent å bytte nå 2. De kan ikke kalle seg USA-ians, akkurat som at briter ikke kan kalle seg UK-ians, eller alle de andre nasjoner jeg har hevdet. Det er ufattelig hvordan du klarer å henge deg opp i et av landene du er uenig i, fordi du mener at UK ikke er et land, eller at de ikke betegner seg selv som briter, mens du ignorerer hele poenget og resten av listen. Skal jeg vise deg hele listen om igjen. United States of America -American ikke USA-ian São Tomé and Príncipe -Santomean ikke STP-ian United Kingdom - British ikke UK-ian Saint Vincent and the Grenadines - Vincentian ikke SVG-ian Central African Republic - Central African ikke CAR-ian Sitter du virkelig her og tror at noen av de folkene vil kalle seg for noen av de navnene. Norge heter tross alt Kongeriket Norge. Skal du kalle deg KN-ians? 3. Det er ingen problemer. Folk bruker North og South America som navn på kontinentene. For hele kontinentet har vi navnet Americas, og mange vet ikke en gang dette. Hvis en Argentiner sagt at han var amerikaner, ville svaret vært hæ! Dette "problemet" ditt er oppdiktet, og det virker forsatt for meg at USA har gjort noe stygt imot deg, så du bare må ta igjen. Endret 26. oktober 2009 av Camlon Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) 1: 1776 er ikke over 300 år siden. ellers: Å diskutere mer på UK/USA og lignende er ganske meningsløst nå, om du ser alt jeg trykket i forrige post. Der er det kilovis med bevis for at dette faktisk er en aktuell sak, for de det gjelder mest. Endret 26. oktober 2009 av toth Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) 1: 1776 er ikke over 300 år siden. ellers: Å diskutere mer på UK/USA og lignende er ganske meningsløst nå, om du ser alt jeg trykket i forrige post. Der er det kilovis med bevis for at dette faktisk er en aktuell sak, for de det gjelder mest. Ser dere hva jeg mener når jeg skrev "Det er ufattelig hvordan du klarer å henge deg opp i et av landene du er uenig i, fordi du mener at UK ikke er et land, eller at de ikke betegner seg selv som briter, mens du ignorerer hele poenget og resten av listen." Ærlig talt toth, dette blir nesten barnslig. Leste du hva jeg skrev eller gjorde du ikke. La meg vise listen om igjen. United States of America -American ikke USA-ian São Tomé and Príncipe -Santomean ikke STP-ian United Kingdom - British ikke UK-ian Saint Vincent and the Grenadines - Vincentian ikke SVG-ian Central African Republic - Central African ikke CAR-ian Sitter du virkelig her og tror at noen av de folkene vil kalle seg for noen av de navnene. Norge heter tross alt Kongeriket Norge. Skal du kalle deg KN-ians? I tilegg til det oppgulpet du kom med for å svare nummer 2, fikk jeg ikke svar på nummer 1 eller nummer 3. Hvorfor det toth? PS: Din forrige post refererte ikke til UK et eneste sted. Hvis du tenker på den posten før, vil jeg bemerke deg at jeg faktisk svarte på den posten din. Det var de bevisene dine om at UK ikke er et land ??? og at flere betegnet seg selv som english enn british. Det skulle vise at amerikanere burde kalle seg selv USA-ians, mens britene trengte ikke å kalle seg UK-ians. Endret 26. oktober 2009 av Camlon Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) "UK/USA" brukte jeg nå som et eksempel på at den diskusjonen er falitt, da mente jeg å inkludere STP, CAR og resten du kom med, selv om det kanskje var dårlig implisert. Svar på nummer 1 har du sitert i posten din. Svar på nr 3 er unødvendig, da den lange posten min fra imorges motbeviser deg fullstendig når du hevder "Det finnes intet problem". Du har tydeligvis ikke giddet lese en eneste linje av det mest faktabaserte, kildehenvisende og opplysende innlegget i hele tråden til nå. Hvorfor det Camlon? Endret 26. oktober 2009 av toth Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) "UK/USA" brukte jeg nå som et eksempel på at den diskusjonen er falitt, da mente jeg å inkludere STP, CAR og resten du kom med, selv om det kanskje var dårlig implisert. Svar på nummer 1 har du sitert i posten din. Svar på nr 3 er unødvendig, da den lange posten min fra imorges motbeviser deg fullstendig når du hevder "Det finnes intet problem". Du har tydeligvis ikke giddet lese en eneste linje av det mest faktabaserte, kildehenvisende og opplysende innlegget i hele tråden til nå. Hvorfor det Camlon? Diskusjonen er falitt sier du. Tyder heller på at du ikke vil svare for min del og at du forstår du lider av en stygg dobbeltmoral. Hvorfor kan de fra Saint Vincent and the Grenadines kalle seg Vincentians, mens de fra United States of America ikke kalle seg for Americans. Hvorfor må amerikanere hete USA-ians, mens Vincentians ikke trenger å kalle seg SVG-ians. Hvorfor kaller du deg ikke for KN-ian? Åja, du mener dette svaret 1. American har vært navnet i over 300 år, litt sent å bytte nå 1776 er ikke over 300 år siden. For et svar, hvordan kan du en gang se på det der som et svar? Voks opp og svar ordentlig! Og 3 er unødvendig å svare på tydligvis, fordi din Diccionario de la Lengua Española sier at amerikano ikke burde bli brukt på amerikanere. Ærlig talt! Til forskjell fra deg, leste jeg igjennom det vrøvlet du skrev i den posten, men du mener at vi burde kalle amerikanere USA-ians, fordi en del meksikanere (ja det er det de heter) kaller seg selv amerikanere? La meg gi deg listen igjen, siden svarene dine sitter ganske langt inne. Jeg uthever dem denne gangen United States of America -American ikke USA-ian São Tomé and Príncipe -Santomean ikke STP-ian United Kingdom - British ikke UK-ian Saint Vincent and the Grenadines - Vincentian ikke SVG-ian Central African Republic - Central African ikke CAR-ian Sitter du virkelig her og tror at noen av de folkene vil kalle seg for noen av de navnene. Norge heter tross alt Kongeriket Norge. Skal du kalle deg KN-ians? Endret 26. oktober 2009 av Camlon Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) 1: Jeg har aldri sagt at USA-ians er det beste alternativet. Som du ser i første post, og ikke minst trådtittel, om det finnes et behov for et annet navn enn American. Jeg har ikke definert hva dette skulle være. United Statians er kanskje vel så bra. 2: Ser du ikke at ikke ETT av eksemplene dine, som angivelig skal være sammenlignbare, ikke er sammenlignbare overhodet? Jeg får ta dem en etter en, siden teskjeen tydeligvis må være så liten: KN-er - "Nordmann" har ingen andre betydninger enn person fra Norge. Støter ingen. São Tomé and Príncipe -Santomean - Santomea eksisterer ikke, ergo ingen konflikt. Støter ingen. United Kingdom - ikke sammenlignbart Saint Vincent and the Grenadines - Vincentia eksisterer ikke(som annet enn en bygd), ergo ingen konflikt. Støter ingen. Central African Republic - Ingen konflikt. Støter ingen. United States of America - Konflikt, da "America" har flere betydninger. Mange støtes. Du skal være bra blind for å ikke se dette. INGEN av eksemplene dine kan sammenlignes med USA/amerikaner, da hele grunnlaget for diskusjonen, nemlig at "Amerika" har flere utbredte betydninger, ikke eksisterer i NOEN av de andre eksemplene dine. De er overhodet ikke sammenlignbare altså. Så nei, jeg sitter ikke her og tror noen av de vil kalle seg for det. De har heller ingen grunn til det. Den "stygge dobbeltmoralen" du prøver å tre på meg er således heller ikke reell. 3: 3 er ikke unødvendig å svare på, det er besvart. 4: Igjen, les trådtittelen: Svaret på spørsmålet i tittelen viser seg å være at det absolutt finnes en konflikt her, at mange andre i verdensdelen Amerika ikke er fornøyde med USA's bruk av "America" og "American", og at derfor er grunnlag for å vurdere saken. Når det frarådes i Turistguider og Businessguider å bruke "America" og "American" i flere land i sør-amerika, for ikke å fornærme folk, er det åpenbart en sak. Dine "argumenter", som alle går på å minimalisere hele problemstillingen, er derfor ubrukelige. Og hva vi her i Norge kaller US-innbyggere pr idag er forsåvidt helt uvesentlig for trådens emne, som går på om resten av verdensdelen Amerika er misfornøyde med situasjonen. Ikke om nordmenn er det. Endret 26. oktober 2009 av toth Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) 1: Jeg har aldri sagt at USA-ians er det beste alternativet. Som du ser i første post, og ikke minst trådtittel, om det finnes et behov for et annet navn enn American. Jeg har ikke definert hva dette skulle være. United Statians er kanskje vel så bra. Du trekker altså tilbake påstanden din om at de skal kalle seg USA-ians. Du skrev det i ditt andre svar til meg. For det andre tror jeg nok du ville ha protestert tidligere. Nå vil du kalle dem United Statians, Statians?! Ærlig talt! Skulle de bytte navn, må de bytte navn til noe de faktisk kan bruke. Altså, verken USA-ian, eller United Statian. Fordi begge navnene er møkkadårlige. Det blir litt som om vi skulle kalle oss "Kongerikere". Det betyr at et nytt navn til USA, må være radikalt forskjellig fra i dag, og da skal det være gode argumenter for at de skal bytte navn. 2: Ser du ikke at ikke ETT av eksemplene dine, som angivelig skal være sammenlignbare, ikke er sammenlignbare overhodet?Jeg får ta dem en etter en, siden teskjeen tydeligvis må være så liten: Det hadde vært greit, hvis du ikke hadde basert argumentet ditt på at USA skaper problemer. Nei, USA skaper ingen problemer med å kalle seg amerikanere. Jeg har aldri i hele mitt liv blitt forvirret om noen snakker om en person fra americas, eller en person fra USA når de nevner amerikaner. Det er ingen problemer, vi har ordet nord-amerikaner og sør-amerikaner. De blir også brukt sjeldent. I tilegg hvis man ønsker å snakke om kontinentet, har vi americas, men det blir også brukt sjeldent. Det eksisterer ikke noe problem, og faktumet er at det fiktive "problemet" om at noen fra Cuba ikke liker at de kaller seg amerikanere, er ikke et argument for at USA skal plutselig bytte navn. Hvis de burde bytte navn, måtte dette være fordi det skaper seriøse problemer, og det er et godt alternativ. Ingen av delene eksisterer. 3. er ikke unødvendig å svare på, det er besvart. Det er besvart? Javel? Istad sa du det var unødvendig å svare på, nå er det plutselig besvart. 4. Som sagt det eksisterer ikke noe problem. De landene du beskriver har sine egne navn, Venzuelian, Cubanian. Jeg har vært nede i Sør-amerika og det eksisterte ikke noe problem der heller. For min del antar jeg at du aldri har besøkt sør-amerika. De snakket til og med om american i Venzuela, om hadde jeg sagt at de var americans på engelsk (snakket mye spansk) tror jeg faktisk de hadde blitt sure på meg. De som klager har sannsynligvis samme motto som deg, dere begge misliker USA og ønsker å plage dem mest mulig. Jeg vet ikke hva USA har gjort mot deg, men et eller annet må det være. Endret 26. oktober 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå