After Dark Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Ironi ute og går... men egentlig gansek genialt det der med US. Se feks. på boken til Michael Moore som heter "Will they ever trust us again". Det kan tolkes både som "Vil de noen gang stole på oss igjen" og "Vil de noen gang stole på United States igjen". Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Eh.. bruk den logiske sansen du forhåpentligvis har; At vi kaller oss EUere(om vi hadde vært i EU) blir nøyaktig det samme som at USAere kaller seg Amerikanere. Ikke omvendt. At de har Amerika i navnet har ingen betydning. Om Nordnorge erklærer seg uavhengig fra Norge og kaller seg "Nord-norges forente kommuner eller NFK, syns du det er fair at de kaller seg Norge, om vi i sør fortsatt heter det?At USAere kaller seg USAere istedet for amerikanere, vil være like logisk som at svensker kaller seg svensker fremfor EUværinger. Europere kaller seg ikke for EU-ere og vil aldri kalle seg for EU-ere. Hvordan kan du da sitte og forvente at amerikanerene skal gjøre det samme. Det blir rett og slett hyklers og useriøst. ' Idag har vi mange regler for navnesetting, men skjedde dette foe 200 år siden, ville jeg sitter her og krevd at de skal bytte navn. Nordmenn flest bruker "Amerika" om verdensdelen, som er helt korrekt. Om USA bruker vi den spesifikke staten, eller USA. Vi sier ikke "jeg skal på ferie til amerika", vi sier "jeg skal på ferie til Florida" eller "Hvordan hadde du det i USA?" eller "Var statene fint?".Dermed er vi inkonsekvente når vi sier "Amerikanere" Om USAere, siden vi bruker USA/statsnavn om landet. Feil, nordmenn flest bruker nord-amerika og sør-amerika om verdensdelene, men dette handler ikke om nordmenn. Nordmenn kan finne på hvilket som helst navn de ønsker. Du sa at dette var et problemer for andre i nord og sør-amerika. Faktumet er at de bruker ikke ordet america for å beskrive de to kontinentene. Hva er da problemet? I tilegg har de faktisk america i navnet sitt. Altså, det er ikke helt urimlig og kontinentene kan også kalles for americas. Endret 22. oktober 2009 av Camlon Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Husker å ha lest for flere år siden at det var snakk om å endre navnet fra EU til Europas forente stater. Dette var en papirutgave og jeg husker ikke hvilken avis så kan ikke oppgi kilde. Lenke til kommentar
toth Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Eh.. bruk den logiske sansen du forhåpentligvis har; At vi kaller oss EUere(om vi hadde vært i EU) blir nøyaktig det samme som at USAere kaller seg Amerikanere. Ikke omvendt. At de har Amerika i navnet har ingen betydning. Om Nordnorge erklærer seg uavhengig fra Norge og kaller seg "Nord-norges forente kommuner eller NFK, syns du det er fair at de kaller seg Norge, om vi i sør fortsatt heter det?At USAere kaller seg USAere istedet for amerikanere, vil være like logisk som at svensker kaller seg svensker fremfor EUværinger. Europere kaller seg ikke for EU-ere og vil aldri kalle seg for EU-ere. Hvordan kan du da sitte og forvente at amerikanerene skal gjøre det samme. Det blir rett og slett hyklers og useriøst. ' Idag har vi mange regler for navnesetting, men skjedde dette foe 200 år siden, ville jeg sitter her og krevd at de skal bytte navn. Nordmenn flest bruker "Amerika" om verdensdelen, som er helt korrekt. Om USA bruker vi den spesifikke staten, eller USA. Vi sier ikke "jeg skal på ferie til amerika", vi sier "jeg skal på ferie til Florida" eller "Hvordan hadde du det i USA?" eller "Var statene fint?".Dermed er vi inkonsekvente når vi sier "Amerikanere" Om USAere, siden vi bruker USA/statsnavn om landet. Feil, nordmenn flest bruker nord-amerika og sør-amerika om verdensdelene, men dette handler ikke om nordmenn. Nordmenn kan finne på hvilket som helst navn de ønsker. Du sa at dette var et problemer for andre i nord og sør-amerika. Faktumet er at de bruker ikke ordet america for å beskrive de to kontinentene. Hva er da problemet? I tilegg har de faktisk america i navnet sitt. Altså, det er ikke helt urimlig og kontinentene kan også kalles for americas. Du skjønner tydeligvis ikke begrepet/navnet USA. Det er det faktiske navnet på landet, som norge/sverige/danmark. Å da bare kalle det Amerika, blir som å kalle Norge for Europa eller Sverige for EU. I tillegg lider du åpenbart av en vrangforestilling om at USA er en egen verdensdel. Det er det ikke, USA, Canada, Alaska og sør-amerika er alle samme verdensdel; Amerika. http://no.wikipedia.org/wiki/Amerika Amerika er landmassene mellom Atlanterhavet i øst og Stillehavet i vest bestående 35 uavhengige stater samt 16 avhengige territorier. Amerikas flateinnhold er rundt 42 millioner km². Nord- og sør-amerika er rett og slett begreper ekvivalent til øst- og vest-europa. Begge er fortsatt europa. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Men nå er saken at man er så vant til å kalle USA for Amerika og befolkningen der for amerikanere at ingen reagerer. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Eh.. bruk den logiske sansen du forhåpentligvis har; At vi kaller oss EUere(om vi hadde vært i EU) blir nøyaktig det samme som at USAere kaller seg Amerikanere. Ikke omvendt. At de har Amerika i navnet har ingen betydning. Om Nordnorge erklærer seg uavhengig fra Norge og kaller seg "Nord-norges forente kommuner eller NFK, syns du det er fair at de kaller seg Norge, om vi i sør fortsatt heter det?At USAere kaller seg USAere istedet for amerikanere, vil være like logisk som at svensker kaller seg svensker fremfor EUværinger. Europere kaller seg ikke for EU-ere og vil aldri kalle seg for EU-ere. Hvordan kan du da sitte og forvente at amerikanerene skal gjøre det samme. Det blir rett og slett hyklers og useriøst. ' Idag har vi mange regler for navnesetting, men skjedde dette foe 200 år siden, ville jeg sitter her og krevd at de skal bytte navn. Nordmenn flest bruker "Amerika" om verdensdelen, som er helt korrekt. Om USA bruker vi den spesifikke staten, eller USA. Vi sier ikke "jeg skal på ferie til amerika", vi sier "jeg skal på ferie til Florida" eller "Hvordan hadde du det i USA?" eller "Var statene fint?".Dermed er vi inkonsekvente når vi sier "Amerikanere" Om USAere, siden vi bruker USA/statsnavn om landet. Feil, nordmenn flest bruker nord-amerika og sør-amerika om verdensdelene, men dette handler ikke om nordmenn. Nordmenn kan finne på hvilket som helst navn de ønsker. Du sa at dette var et problemer for andre i nord og sør-amerika. Faktumet er at de bruker ikke ordet america for å beskrive de to kontinentene. Hva er da problemet? I tilegg har de faktisk america i navnet sitt. Altså, det er ikke helt urimlig og kontinentene kan også kalles for americas. Du skjønner tydeligvis ikke begrepet/navnet USA. Det er det faktiske navnet på landet, som norge/sverige/danmark. Å da bare kalle det Amerika, blir som å kalle Norge for Europa eller Sverige for EU. I tillegg lider du åpenbart av en vrangforestilling om at USA er en egen verdensdel. Det er det ikke, USA, Canada, Alaska og sør-amerika er alle samme verdensdel; Amerika. http://no.wikipedia.org/wiki/Amerika Amerika er landmassene mellom Atlanterhavet i øst og Stillehavet i vest bestående 35 uavhengige stater samt 16 avhengige territorier. Amerikas flateinnhold er rundt 42 millioner km². Nord- og sør-amerika er rett og slett begreper ekvivalent til øst- og vest-europa. Begge er fortsatt europa. USA Står for United States of America. Jeg har ikke sett at Norge heter Europas Forente Stater. Burde vi kalle oss EFS-ere da? I tilegg vil jeg nevne at USA er en langt større del av nord-amerika og at man ikke bruker ordet amerika, men nord og sør-amerika. Altså, et helt annet tilfelle. Jeg tror at USA er en egen verdensdel? Ærlig talt! I tilegg, som sagt, i utlandet har vi et annet navn, americas for kontinentet. I tilegg bruker vi ikke amerika, vi bruker nord og søramerika. Jeg forstår virkelig ikke problemet. Endret 23. oktober 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Transponder79 Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Har USA bare "kapret" America/American, eller har de en faktisk, gyldig grunn til å bruke dette fremfor USA/USAnian? Nå brukes jo faktisk 'The US' og 'USA' veldig veldig mye av 'amerikanere' da når de snakker om sitt eget land, så at de hovedsaklig bruker 'america' om seg selv er litt feil. Det er vel kanskje vi andre som bor utenfor USA som må bli flinkere til å benevne på rett måte. Endret 23. oktober 2009 av Transponder79 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 "America" blir da brukt like regelmessig som "USA" og "US". Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 USA Står for United States of America. Jeg har ikke sett at Norge heter Europas Forente Stater. Burde vi kalle oss EFS-ere da? I tilegg vil jeg nevne at USA er en langt større del av nord-amerika og at man ikke bruker ordet amerika, men nord og sør-amerika. Altså, et helt annet tilfelle. Jeg tror at USA er en egen verdensdel? Ærlig talt! I tilegg, som sagt, i utlandet har vi et annet navn, americas for kontinentet. I tilegg bruker vi ikke amerika, vi bruker nord og søramerika. Jeg forstår virkelig ikke problemet. Jesus.. Hvor vanskelig er det å forstå hva som er et lands offisielle navn? Norge, Sverige, Danmark, Peru, USA! Alle disse er offisielle navn på land. Alle andre befolkninger i verden bruker sitt offisielle landsnavn(sett bort fra krigsområder og uenigheter), og kaller folket sitt deretter. Hvis USA skulle fulgt denne normen, er det fullstendig åpenbart at de måtte brukt USA, USAsk og USAner(USAer eller en annen twist). Dette er umulig å ikke forstå, jeg har ikke mindre teskjeer. Europa er offisielt navn på en verdensdel, likeså Amerika/America(det var det i det minste i mine skoledager), selv om man ofte bruker Americas, nettopp fordi USA har forstyrret begrepet ved å bruke det som sitt eget. Hvem er disse "vi" du referer til? Jeg og andre jeg konverserer med er fullstendig inneforstått med begrepet "Amerika" som verdensdel, og bruker det selvsagt deretter. Snakker man om USA sier man USA eller statene. Eller "over there" om man er fra en utvandrerbygd. Og Transponder: som Glimti sier, America er mye brukt. Ref. "God bless America", "The American President", "American war on terror", "American this and that(man hører ikke "The USAnian naval base)" osv osv. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Jeg hører ofte "The President of the United States" Kan ikke huske å ha hørt mye av "The American President" Hører ofte "U.S war on terror" Ikke mye av "American war on terror" "The US Navy" er jo en kjent sak. American Navy? Ikke hørt om. "God bless America" er god, men her er det vel strengt tatt ikke noe galt. Mye fuss, for ingen ting. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Og Transponder: som Glimti sier, America er mye brukt. Ref. "God bless America", "The American President", "American war on terror", "American this and that(man hører ikke "The USAnian naval base)" osv osv. America er så mye brukt om USA at det er blitt fullstendig vanelig og ingen tenker over det. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Jesus.. Hvor vanskelig er det å forstå hva som er et lands offisielle navn? Norge, Sverige, Danmark, Peru, USA! Alle disse er offisielle navn på land. Alle andre befolkninger i verden bruker sitt offisielle landsnavn(sett bort fra krigsområder og uenigheter), og kaller folket sitt deretter. Hvis USA skulle fulgt denne normen, er det fullstendig åpenbart at de måtte brukt USA, USAsk og USAner(USAer eller en annen twist). Dette er umulig å ikke forstå, jeg har ikke mindre teskjeer. Nei, slik fungerer ikke verden. Jeg kan gi deg noen eksempler. For det første er ikke USA, USAs offesielle navn. USA, står for United States of America. Det er USAs offesielle navn. La meg gå igjennom noen forskjellige land United States of America -American São Tomé and Príncipe -Santomean United Kingdom - British Saint Vincent and the Grenadines - Vincentian South Korea -Korean Central African Republic - Central African Nei, det er ingen som kaller seg for UK-ean, eller SVG-ean, eller CAR-ean. Men du sitter her og forventer at USA skal kalle seg for USA-ean. Ærlig talt, de kan ikke kalle seg for USA-ean, og det vet du godt. Altså, de må kalle seg noe annet. I USA har de kalt seg for American, lenge. Altså, det er ingen grunn til å bytte navn nå. I tilegg er det ingen problemer, fordi folk bruker north america og south america. Til og med i Norge er det vanlig å bruke nord amerika og sør amerika. Selv om dine spesielle venner kanskje inisisterer på å bruke amerika, forandrer du ikke det at folk vanligvis bruker ordet nord og sør-amerika. Hvem er disse "vi" du referer til? Jeg og andre jeg konverserer med er fullstendig inneforstått med begrepet "Amerika" som verdensdel, og bruker det selvsagt deretter. Snakker man om USA sier man USA eller statene. Eller "over there" om man er fra en utvandrerbygd. Beklager for at jeg forsatt anser meg selv som nordmann, selv under sterk tvil. Nordmenn bruker forskjellige navn, USA er vanligst, dereter kommer amerika, statene, men "over there" er ikke veldig vanlig i Norge. Derimot, nesten alle kaller dem for amerikanere, og det var her du ønsket forandring. Endret 24. oktober 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) La meg gå igjennom noen forskjellige land United States of America -American São Tomé and Príncipe -Santomean United Kingdom - British Saint Vincent and the Grenadines - Vincentian South Korea -Korean Central African Republic - Central African Her konkluderer du iallefall feil på to plasser. USA = The United States of North America. Ikke "United States og America" United Kingdom (UK) = "The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland" ikke "bare" "United Kingdom". En UK'er kaller seg Brite eller British. En skotte vil for eksempel bli flyge forbanna om du kaller ham "English", men "aksepterer" "British". Det fleste Nord-Irer liker ikke å kalle seg "British", men "Irish". Kaller du dem for "English" blir du skutt. I tillegg liker folk i Bretagne i Frankrike å kalles/omtales som "Briton" (med "o", ikke skrivefeil), og blir fornærmet om du kaller dem "French" eller "Français". Edit: Understreket "North" Endret 24. oktober 2009 av Bikeridr Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Kilde på at USA står for The United States of North America, takk? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) La meg gå igjennom noen forskjellige land United States of America -American São Tomé and Príncipe -Santomean United Kingdom - British Saint Vincent and the Grenadines - Vincentian South Korea -Korean Central African Republic - Central African Her konkluderer du iallefall feil på to plasser. USA = The United States of North America. Ikke "United States og America" United Kingdom (UK) = "The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland" ikke "bare" "United Kingdom". En UK'er kaller seg Brite eller British. En skotte vil for eksempel bli flyge forbanna om du kaller ham "English", men "aksepterer" "British". Det fleste Nord-Irer liker ikke å kalle seg "British", men "Irish". Kaller du dem for "English" blir du skutt. I tillegg liker folk i Bretagne i Frankrike å kalles/omtales som "Briton" (med "o", ikke skrivefeil), og blir fornærmet om du kaller dem "French" eller "Français". Edit: Understreket "North" Her er det en som prøver å vise seg frem, men tabber seg ut på første skritt. Nei det heter United States of America Ikke United States of North America http://en.wikipedia.org/wiki/United_States Og at United Kongdom, egentlig heter United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, har lite med saken å gjøre. Det hjelper bare argumentet mitt, fordi navnet deres er lengre. Kanskje de skal kalle seg UKGBNI-ians, eller ikke? Og resten om hva nord-irene synes om å bli kalt british og franskmennene, er helt off-topic og kan holdes til en annen gang. Endret 24. oktober 2009 av Camlon Lenke til kommentar
KKake Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 I følge Wikipedia, så står USA for United States of America. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Det gjør det også,. Det har aldri før vært nevnt noe om "North" i navnet før nå. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Her er det en som prøver å vise seg frem, men tabber seg ut på første skritt. Nei det heter United States of America Ikke United States of North America http://en.wikipedia.org/wiki/United_States Og at United Kongdom, egentlig heter United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, har lite med saken å gjøre. Det hjelper bare argumentet mitt, fordi navnet deres er lengre. Kanskje de skal kalle seg UKGBNI-ians, eller ikke? Og resten om hva nord-irene synes om å bli kalt british og franskmennene, er helt off-topic og kan holdes til en annen gang. Takk for kommentar og at du belyser "problemet". Når jeg refererer til US(oN)A så holder jeg meg til hva jeg lærte på Grunnskolen og hva som sto i samfunnsbøkene den gang. I tillegg, når jeg snakker med mine amerikanske (USAske) kollegaer og venner, så sier de at det iallefall tidligere het "United States of North America". I dag står det både i Wikipedia og CIA Factbook kun USA (uten "North"). Mine amerikanske/USAske venner/kollegaer sier de ikke vet når dette ble "forandret". (Snakket tilfeldigvis med en av de nettopp). Når det gjelder din definisjon av "UK", så er det ikke "showoff" fra min side, men når du *bare* kaller det "UK" og forteller at de heter "Briter", så må du ta med hele sammenhengen. - Synes nå jeg iallefall. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Tror fortsatt null på dette med United States of North America før noen har dokumentert det. Forøvrig er det heller ikke noe "problem" med navnet United States of America ettersom det ikke referer til hele Amerika, men kun til de forente statene i Amerika. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Tror fortsatt null på dette med United States of North America før noen har dokumentert det. Forøvrig er det heller ikke noe "problem" med navnet United States of America ettersom det ikke referer til hele Amerika, men kun til de forente statene i Amerika. Sjekket litt informasjon rundt emnet det. Det sto flere steder United States of North America i Decleration of Independance. Altså, dokumentet som gir amerikanerene frihet fra britene. Den var laget 4 juli, 1776. 17 september, 1787 ble den amerikanske grunnloven vedtatt og United States of America ble det offesielle navnet for USA. http://en.wiktionary.org/wiki/United_States_of_North_America Endret 24. oktober 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå