Gå til innhold

Hvor fornøyde er resten av Amerika med at USA "stjeler" hele Amerika, navnemessig?

Anbefalte innlegg

Hvor fornøyde er resten av Amerika med at USA "stjeler" hele Amerika, navnemessig? De har monopol på "American *", "god bless America" osv, selv om de ikke faktisk mener hele Amerika. Man kan f.eks høre dem si "America is way better than Canada", som blir som å si "Spania er mye bedre enn Europa" eller omvendt.

Blir egentlig det samme som om EU skulle omtale seg selv som Europa, og i all dagligtale ekskludere europeere som ikke er med i EU fra Europa.

Hvor fornøyd er Hugo Chavez og andre sør-amerianere med at Bush/Obama sier "America this, America that", og dermed egentlig snakker på deres vegne?

Har USA bare "kapret" America/American, eller har de en faktisk, gyldig grunn til å bruke dette fremfor USA/USAnian?

Til sist, er jeg alene om å mene at vi burde gå over til å konsekvent bruke USA og USAner, av respekt for resten av Amerika?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet har du vel rett, men det er så vanelig nå å kalle USA for Amerika og folk fra USA for amerikanere at det bare ville bli rot å gjøre noen endring på det. Ville forøvrig ikke kalt de USAnere, men USAere.

Har forøvrig en misstanke om at denne tråden ender opp i Oppslagstavlen.

Lenke til kommentar
Det virker bortkastet å bry seg om noe så ubetydelig.

Da skal du for all del slippe å bry deg, i mine øyne er det ikke ubetydelig. Når de sier "America is at war .." "America thinks .." "America does not support ..", blir det rett og slett helt feil, da en haug nasjoner ufrivillig innlemmes i ytringene.

Det blir som om vi skulle prakke alle våre meninger på, og uttale oss på vegne av hele Europa.

Lenke til kommentar

USA står for United States of America. Altså, de har Amerika i navnet sitt. I tilegg kalles folk fra USA, Americans. Forventer du at USA plutselig bytter navn?

I tilegg er det ingen praktiske problemer. Det er ingen som snakker om Amerika, som et kontinent. Vi snakker om Nordamerika og Søramerika.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

U S of F*cking A ja ;)

Nuvel, jeg kom i skade for engang å kalle en kanadier for "American". Hva som hindret meg i å ende opp med blåttøye og blodnese var nok det faktum at det var en godt kjent arbeidskollega som visste at mitt morsmål ikke er/var engelsk. I tillegg var jeg rask å legge til "... in the same way as I'm European ..."

Lessons Learned, som de sier "over there"; man kaller USA'ere for "Americans", kanadiere for "Canadians" og meksikanere for "Mexicans". Videre sørover Mellom- og Sør-Amerika kan man til en viss grad slippe unna med å kalle dem "Latinos".

Når man er inne på akkurat dette, så har jeg også lært at man ikke kaller New Zeelandere for "Australians". Ei heller tilhører New Zeeland Australia, men Oceania. Det er lettere akseptert av en New Zeelander å bli tatt for asiat fremfor australiener. (Her også fikk jeg motspørsmål om "Norway belongs to Sweden?" :)

Men man trenger ikke gå så veldig langt før man kommer opp i "konflikt"..

Molde ligger i Møre og Romsdal. Som Nord-Norsk (tidligere) fisker har jeg/vi en automatisk reservasjon mot (sunn)møringer. Så da jeg kalte denne moldenseren for "møring" fikk jeg strupetak.. (Heldigvis av den lettere sorten, og vi er fortsatt venner :) ). Det heter visst "romsdaling".

Hmm, kanskje jeg skulle begynne å dele ut knyttneveslag til alle som kaller meg "nordlenning"? Jeg er *ikke* fra Nordland. Tror jeg vil begynne med offisiell tittel: Nord-Hålogalenning.

Lenke til kommentar
USA står for United States of America. Altså, de har Amerika i navnet sitt. I tilegg kalles folk fra USA, Americans. Forventer du at USA plutselig bytter navn?

I tilegg er det ingen praktiske problemer. Det er ingen som snakker om Amerika, som et kontinent. Vi snakker om Nordamerika og Søramerika.

OF America ja. Altså deler av det. EU står for European Union, du kan ikke kalle det "Europa" av den grunn. USA trenger selvsagt ikke bytte navn, de har et fullgodt et. Det de mangler er å bruke det.

Det er ingen som snakker om kontinentet eller verdensdelen Amerika? Jeg lurer på hvem i all verden du snakker med.. :dontgetit:

U S of F*cking A ja ;)

Nuvel, jeg kom i skade for engang å kalle en kanadier for "American". Hva som hindret meg i å ende opp med blåttøye og blodnese var nok det faktum at det var en godt kjent arbeidskollega som visste at mitt morsmål ikke er/var engelsk. I tillegg var jeg rask å legge til "... in the same way as I'm European ..."

Lessons Learned, som de sier "over there"; man kaller USA'ere for "Americans", kanadiere for "Canadians" og meksikanere for "Mexicans". Videre sørover Mellom- og Sør-Amerika kan man til en viss grad slippe unna med å kalle dem "Latinos".

Når man er inne på akkurat dette, så har jeg også lært at man ikke kaller New Zeelandere for "Australians". Ei heller tilhører New Zeeland Australia, men Oceania. Det er lettere akseptert av en New Zeelander å bli tatt for asiat fremfor australiener. (Her også fikk jeg motspørsmål om "Norway belongs to Sweden?" :)

Men man trenger ikke gå så veldig langt før man kommer opp i "konflikt"..

Molde ligger i Møre og Romsdal. Som Nord-Norsk (tidligere) fisker har jeg/vi en automatisk reservasjon mot (sunn)møringer. Så da jeg kalte denne moldenseren for "møring" fikk jeg strupetak.. (Heldigvis av den lettere sorten, og vi er fortsatt venner :) ). Det heter visst "romsdaling".

Hmm, kanskje jeg skulle begynne å dele ut knyttneveslag til alle som kaller meg "nordlenning"? Jeg er *ikke* fra Nordland. Tror jeg vil begynne med offisiell tittel: Nord-Hålogalenning.

Både kanader og amerikaner er riktig. Samme med mexicaner og amerikaner og søramerikaner. Eller møring og nordmann. Eller nordlending og nordmann.

Lenke til kommentar

OF America ja. Altså deler av det. EU står for European Union, du kan ikke kalle det "Europa" av den grunn. USA trenger selvsagt ikke bytte navn, de har et fullgodt et. Det de mangler er å bruke det.

Det er ingen som snakker om kontinentet eller verdensdelen Amerika? Jeg lurer på hvem i all verden du snakker med.. :dontgetit:

Amerikanere kan ikke kalle seg for USA-enere, akkuratt som at vi ikke kan kalle oss EU-enere. Altså, de må bytte navn om ditt forslag kommer igjennom. Når de til og med har amerika i navnet sitt, og det skaper ingen praktiske problemer ser jeg virkelig ikke problemet.

Nei, de færreste snakker om kontinentet Amerika. Når jeg snakker med folk har jeg aldri blitt forvirret om de mener USA eller hele amerika. Det er fordi folk snakker om nordamerika og søramerika når de snakker om kontinentene. Jeg har bodd i USA, så jeg burde høre amerika ganske ofte for å si det sånn.

Jeg tror egentlig hele dette innlegget bygger på ditt hat mot amerika, fordi de har et annet økonomisk system enn du ønsker.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Kan vi få opp en poll på hvor mange som ønsker at Lynx flytter tilbake til Ottawa, slik at the International League faktisk har en unnskyldning til å kalle seg "international" igjen. De har jo ikke gauper i Pennsylvania engang...

Eventuellt, så kan Tides flytte til Norfolk, England.

Jeg tror du tar denne harseleringen med USA litt mere personlig enn det som er fornuftig Camlon.

Lenke til kommentar

Er helt enig i at det ikke er forvirrende å si Amerika og mene USA. Folk sier jo gjerne Sør-Amerika og Nord-Amerika som allerede poengtert. Når det er sagt så synes jeg det er mest vanelig å høre folk si Sør-Amerika. Når folk skal til et nordamerikansk land som ikke er USA pleier de å si Canada eller Mexico. Kansje siden Nord-Amerika består av så mange færre land enn Sør-Amerika.

Lenke til kommentar

Amerikanere kan ikke kalle seg for USA-enere, akkuratt som at vi ikke kan kalle oss EU-enere. Altså, de må bytte navn om ditt forslag kommer igjennom. Når de til og med har amerika i navnet sitt, og det skaper ingen praktiske problemer ser jeg virkelig ikke problemet.

Eh.. bruk den logiske sansen du forhåpentligvis har; At vi kaller oss EUere(om vi hadde vært i EU) blir nøyaktig det samme som at USAere kaller seg Amerikanere. Ikke omvendt. At de har Amerika i navnet har ingen betydning. Om Nordnorge erklærer seg uavhengig fra Norge og kaller seg "Nord-norges forente kommuner eller NFK, syns du det er fair at de kaller seg Norge, om vi i sør fortsatt heter det?

At USAere kaller seg USAere istedet for amerikanere, vil være like logisk som at svensker kaller seg svensker fremfor EUværinger.

Nei, de færreste snakker om kontinentet Amerika. Når jeg snakker med folk har jeg aldri blitt forvirret om de mener USA eller hele amerika. Det er fordi folk snakker om nordamerika og søramerika når de snakker om kontinentene. Jeg har bodd i USA, så jeg burde høre amerika ganske ofte for å si det sånn.
Nordmenn flest bruker "Amerika" om verdensdelen, som er helt korrekt. Om USA bruker vi den spesifikke staten, eller USA. Vi sier ikke "jeg skal på ferie til amerika", vi sier "jeg skal på ferie til Florida" eller "Hvordan hadde du det i USA?" eller "Var statene fint?".

Dermed er vi inkonsekvente når vi sier "Amerikanere" Om USAere, siden vi bruker USA/statsnavn om landet.

Jeg tror egentlig hele dette innlegget bygger på ditt hat mot amerika, fordi de har et annet økonomisk system enn du ønsker.

:!: hvor i all verden tok du det fra? Jeg hater hverken USA eller Amerika, og jeg er politisk blå.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Latterlig av amerikanerne å omtale seg selv som "US". Snakker de liksom på vegne av alle forente stater i hele verden nå plutselig?

Forøvrig, så var vel USA den første staten i Amerika? Så da er jo det direkte frekt av de andre landene i Amerika og prøve å egle seg inn på det navnet.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...