Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vanskelig matte oppgave vgs

Anbefalte innlegg

I denne oppgaven skal du løse andregradslikninger som

dukker opp i kjemi og fysikk. Noen steder vil du få flere løsninger av lik-

ningene, og må selv vurdere og begrunne hvilken løsning som besvarer det

praktiske problemet i oppgaven.

a) En elev som tar kjemi skalfinne pH i en viss eddiksyrelsning. Han

finner ut av

pH = - log x

der x er den positive lsningen av likningen

x*x

0, 10 - x = 1,8*10^-5 ( altså står det brøkstrek mellom x*x og 0,10-x, kan også skrives delt på..)

Finn pH-verdien til syren. (Hint: For å løse likningen, kan det lønne seg

a begynne med å multiplisere med 0;10 - x pa begge sider av likhetsteg-

net. log x fi nner du ved å trykke log-tasten pa kalkulatoren etterfulgt

av verdien til x.

Har sittet lenge å grublet, kommer meg ingen vei og jeg har innlevering som skal leveres veldig snart! :// VILLE VÆRT SUPPPPPPER GLAD om noen hjalp meg. Har løst litt av den, men det blir bare feil nedover.. er skikkelig nedpå siden jeg ikke får til det her Sad Beklager er ikke sånn som pleier å spørre andre, men nå måtte jeg, sorry :/!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen år siden jeg hadde matematikk på universitetet, men legger ut mitt løsningsforslag. Ikke kapp hodet av meg om jeg er helt på jordet ;)

Altså begynne med hintet og multiplisere med (0,10-x) på begge sider av likhetstegnet som gir: x*x = (0,10-x)*(1,8*10^-5) -> x*x = 0,0000018 - 0,000018x -> x*x + 0,000018x - 0,0000018 = 0

løs andregradslikningen på kalkulator, gir x1= 0,00133267097, x2= -0,00135067097

pH = -log x for x1 (som vil gi positiv verdi siden pH skalaen går fra 1 til 14) som gir en pH på 2,875.

Lenke til kommentar
Kva meiner du? Den nederste likninga gjeld jo for ei spesifikk eddiksyreløysing, so poenget må vel vere at ein skal løyse for x frå den, og då er det andregradsformelen ein bruker.

Beklager. Jeg leste feil. Trodde det sto "x^x" Ikke "x*x". Så klart det går ann å bruke annengradsformelen da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...