Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Overvåkning av skolebærbar?

iNeo

Anbefalte innlegg

Hei. En kompis av meg ble nettopp tatt for å ha brukt administratorkontoen på skolebærbaren sin. Denne bærbarpcen leies av kompisen min og eies av skolen. Hvilke regler gjelder for overvåkning? Det er snakk om å utvise eleven som har brukt administratorkontoen.

Glemte å si at it-avdelingen fant ut dette ved å logge pcene.

Endret av iNeo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det står vel i papirene han skrev under på?

Det har vell ingenting å si hva som står i kontrakten når spørmålet er om det er lovlig eller ikke å overvåke pcen.

Tror heller ikke det står noe i kontrakten om overvåking eller logging av pc. Har deler av kontrakten liggende på mail.

Endret av iNeo
Lenke til kommentar
"Det har vell ingenting å si hva som står i kontrakten..."

-----------------------

Hva skal vi med kontrakt da,hvis det som står der ikke har noe å si?

Via kontrakten så har han (trolig) blitt gjort oppmerksom på at PC kan logges/overvåkes..blir for dumt å klage på dette i etterkant da..

Jeg tenkte slik at det var ulovlig uansett hva som står i kontrakten.. Personvern etc.

Legger ved kontrakten, på 2 sider så dere kan gå gjennom hvis dere vil.

Kontrakt__sbj_rn_Hansen.pdf

Lenke til kommentar

I de fleste IT-reglement står det noe sånt som at ved mistanke om misbruk vil de kunne (gjerne etter klarering fra høyeste hold) aksessere logger og filer, og overvåke aktivitet hos brukeren. Og i dette tilfellet virker det som om de hadde skjellig grunn, tehee.

Endret av Raudridder
Lenke til kommentar
I de fleste IT-reglement står det noe sånt som at ved mistanke om misbruk vil de kunne (gjerne etter klarering fra høyeste hold) aksessere logger og filer, og overvåke aktivitet hos brukeren. Og i dette tilfellet virker det som om de hadde skjellig grunn, tehee.

Som du selv kan lese så står det ikke noe om det i kontrakten.

Lenke til kommentar

Men er kontrakten IT-reglementet til skolen/fylkeskommunen, da?

Jeg antar det er en viss overlapp, og at begge gjelder. Tror det er visse begrensninger vedrørende å tilegne seg administratorprivilegier uten å ha autorisasjon, du.

EDIT: Derja, http://www.ntfk.no/itreglement/subregl-elever.htm

5.5 Brukere ved NTFK skal ikke med bruk av NTFK-eiet utstyr eller annet utstyr knyttet til NTFKs nettverk:

- Forsøke å skaffe seg tilgang til data som ikke er beregnet på vedkommende og logge seg på tjenester som vedkommende ikke er autorisert for. Eksempler kan være omgåelse av brukergodkjenning eller andre sikkerhetssperrer på kontoer, maskiner eller nettverk

5.1 Driftsansvarlig kan foreta nødvendig innsyn i alle dataområder til driftsformål. NTFK overvåker nettverk og systemer regelmessig for å sikre bruk i overensstemmelse med gjeldende retningslinjer. Driftsansvarlige kan også foreta slik overvåking for å sikre stabil drift. Driftsansvarlig er underlagt taushetsplikt.

4.1 En brukerkonto er strengt personlig. Bruk, eller forsøk på bruk av andre brukeres brukernavn og/eller passord er strengt forbudt.

Det står også at kontrakten du har undertegnet supplereres av IT-reglementet

Kompisen din har bæsja på leggen med overlegg.

Endret av Raudridder
Lenke til kommentar
Men er kontrakten IT-reglementet til skolen/fylkeskommunen, da?

Jeg antar det er en viss overlapp, og at begge gjelder. Hvis du spesifiserer kommune/skole/fylke så kan vi jo finne reglementet med letthet. Tror det er visse begrensninger vedrørende å tilegne seg administratorprivilegier uten å ha autorisasjon, du.

Er vell for fylket vil jeg tro.

Tror det er visse begrensninger vedrørende å tilegne seg administratorprivilegier uten å ha autorisasjon, du.

Hvor i lovverket står det at det er slik?

Lenke til kommentar

Punkt 7.1 i avtalen du skrev under (og bandt deg til) spesifiserer at skolen (fylkeskommunen) sitt IT-reglement gjelder som tillegg til kontrakten.

Det skal også påpekes at skolen eier PC'en, jf avtalen, og eleven har en nærmere definert bruksrett. Det følger da av alminnelig eiendomsrett at eleven som bruker ikke har lov til å bryte stengsler som skolen som eier har satt på plass.

Forholdet kan faktisk også falle inn under straffeloven § 145 annet ledd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...