Gå til innhold

[Løst]Fotografering på offentlig sted - hva er regnet som offentlig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oslo city er et privat kjøpesenter og dermed ikke et offentlig sted.
Privat eid, ja. Men det er jo offentlig tilgjengelig. Selv så er jeg usikker på reglene rundt å ta bilder inne på et kjøpesenter. I mitt hode så er det "offentlig sted" siden det er allment tilgjengelig, men jussen er jeg usikker på.
Lenke til kommentar
Det er vanlig å forby fotografering på shoppingsentre. Om det faktisk er lovlig, er jeg usikker på. Men ettersom de er privat eid, så er det vel sannsynlig.

Samtidig så er jo gjerne disse sentrene fulle av video-overvåking.

Tom

Da får jeg vel holde meg til Oslo S...

De var vanvittig kjapt fremme og snakket til meg, så de har garantert sett meg på overvåkingskameraene. Men de ba meg ikke om å få se bildene eller slette de. Bare et høflig "det er ikke lov", så det var jo greit nok.

Lenke til kommentar

Du har ingen rett til å fotografere på Oslo City. I kontrast er Oslo S drevet av Jernbaneverket, som er offentlig, derfor er fotografering på Oslo S fotografering på offentlig sted, og en rett.

Men, du har fortsatt rettigheter om du fotograferer på Oslo City. Ingen kan tvinge deg til å slette bilder. Ingen kan ta fra deg kameraet.

Faktisk må man - så vidt jeg husker - ha en rettslig kjennelse for å kunne kreve å se på bildene også. Dersom en vekter forsøker å slette bildene dine begår han eller hun et lovbrudd, dersom de tar fra deg kameraet er det tyveri. Det gjelder morsomt nok også for politiet, med mindre de har en rettslig kjennelse.

Men vær hyggelig og imøtekommende, da unngår du de fleste problemer. :)

Lenke til kommentar
Du har ingen rett til å fotografere på Oslo City. I kontrast er Oslo S drevet av Jernbaneverket, som er offentlig, derfor er fotografering på Oslo S fotografering på offentlig sted, og en rett.

Men, du har fortsatt rettigheter om du fotograferer på Oslo City. Ingen kan tvinge deg til å slette bilder. Ingen kan ta fra deg kameraet.

Faktisk må man - så vidt jeg husker - ha en rettslig kjennelse for å kunne kreve å se på bildene også. Dersom en vekter forsøker å slette bildene dine begår han eller hun et lovbrudd, dersom de tar fra deg kameraet er det tyveri. Det gjelder morsomt nok også for politiet, med mindre de har en rettslig kjennelse.

Men vær hyggelig og imøtekommende, da unngår du de fleste problemer. :)

Interessant. Har du kilder? Ikke det at jeg ikke tror på det du sier, men hadde vært interessant å lese mer om det =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...