Johnny™ Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Jeg var en tur på Oslo City i lunchen, stoppet opp for å ta noen bilder, og innen 3 minutter så stod det 2 vektere og påsto hardnakket at det ikke var lov til å ta bilder der. Stemmer dette? Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Akam hadde en sak om noe liknende for litt siden: http://www.akam.no/artikler/foto_ingen_forbrytelse/69876 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Akam kjørte en sak for noen måneder siden: http://www.akam.no/artikler/med_rett_til_a...tografere/70418 edit: too late! Damn you wheelman! Endret 22. oktober 2009 av L4r5 Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Takk, ser i kommentarene til den saken at det er diskutert rundt oslo s, men dette var inne på Oslo City. Men det er vel fortsatt et offentlig sted, og følgelig lov å ta bilder... Eller? Lenke til kommentar
Transponder79 Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Oslo city er et privat kjøpesenter og dermed ikke et offentlig sted. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Det er fortsatt åpent for alle, er det ikke? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Oslo city er et privat kjøpesenter og dermed ikke et offentlig sted.Privat eid, ja. Men det er jo offentlig tilgjengelig. Selv så er jeg usikker på reglene rundt å ta bilder inne på et kjøpesenter. I mitt hode så er det "offentlig sted" siden det er allment tilgjengelig, men jussen er jeg usikker på. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Siden det er åpent for offentligheten, så antar jeg at du skal kunne ta bilder der, med mindre eier opplyser deg om dette med skilt eller lignende. Ergo, du skal kunne ta bilder her ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Det er vanlig å forby fotografering på shoppingsentre. Om det faktisk er lovlig, er jeg usikker på. Men ettersom de er privat eid, så er det vel sannsynlig. Samtidig så er jo gjerne disse sentrene fulle av video-overvåking. Tom Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Det er vanlig å forby fotografering på shoppingsentre. Om det faktisk er lovlig, er jeg usikker på. Men ettersom de er privat eid, så er det vel sannsynlig. Samtidig så er jo gjerne disse sentrene fulle av video-overvåking. Tom Da får jeg vel holde meg til Oslo S... De var vanvittig kjapt fremme og snakket til meg, så de har garantert sett meg på overvåkingskameraene. Men de ba meg ikke om å få se bildene eller slette de. Bare et høflig "det er ikke lov", så det var jo greit nok. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Du har ingen rett til å fotografere på Oslo City. I kontrast er Oslo S drevet av Jernbaneverket, som er offentlig, derfor er fotografering på Oslo S fotografering på offentlig sted, og en rett. Men, du har fortsatt rettigheter om du fotograferer på Oslo City. Ingen kan tvinge deg til å slette bilder. Ingen kan ta fra deg kameraet. Faktisk må man - så vidt jeg husker - ha en rettslig kjennelse for å kunne kreve å se på bildene også. Dersom en vekter forsøker å slette bildene dine begår han eller hun et lovbrudd, dersom de tar fra deg kameraet er det tyveri. Det gjelder morsomt nok også for politiet, med mindre de har en rettslig kjennelse. Men vær hyggelig og imøtekommende, da unngår du de fleste problemer. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Takk for utfyllende og oppklarende svar Simon. Da lærte jeg noe i dag også. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Godt å høre at vekterne oppførte seg ordentlig hvertfall. Noen ganger opplever jeg at de er i overkant aggressive selv på "filleting". Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Du har ingen rett til å fotografere på Oslo City. I kontrast er Oslo S drevet av Jernbaneverket, som er offentlig, derfor er fotografering på Oslo S fotografering på offentlig sted, og en rett. Men, du har fortsatt rettigheter om du fotograferer på Oslo City. Ingen kan tvinge deg til å slette bilder. Ingen kan ta fra deg kameraet. Faktisk må man - så vidt jeg husker - ha en rettslig kjennelse for å kunne kreve å se på bildene også. Dersom en vekter forsøker å slette bildene dine begår han eller hun et lovbrudd, dersom de tar fra deg kameraet er det tyveri. Det gjelder morsomt nok også for politiet, med mindre de har en rettslig kjennelse. Men vær hyggelig og imøtekommende, da unngår du de fleste problemer. Interessant. Har du kilder? Ikke det at jeg ikke tror på det du sier, men hadde vært interessant å lese mer om det =) Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Som jeg hater kildemas... Dette baserer jeg på foredrag fra folk som kjenner dette regelverket inn og ut (fotojournalister med flere års erfaring). Men du finner det nok omskrevet litt bedre hos Gisle Hannemyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå