Gå til innhold

230V power i bilen

grefs

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt å bygge meg en 230V power supply i bilen. Grunnen er at bikkja skal ligge i bilen på vinteren, og det kunne vært greit å ha litt å varme seg på. Tenkte å lufte oppsettet mitt, i håp om noen synspunkter og kommentarer.

Jeg har kupevarmer installert i bilen allerede, dvs. et 230V stikk i passasjer-fotrommet på bilen. Støpsler jeg inn bilen om kvelden, vil jeg ha varm bil om morgenen, samt at jeg kobler til en batterilader i stikket (utvider til dobbeltstikk inne i bilen, med en timer til kupevarmeren). Selve batteriladeren ligger så i bagasjerommet, koblet til et 110Ah fritidsbatteri fra biltema (Sealed Maintenance Free-type). Om natten får dette lading, og laderen føler selv når batteriet er fullt oppladet (vedlikeholdslading). Fra batteriet kobler jeg til en 12V til 230V AC konverter fra belkin (Belkin AC Anywhere 300W). På denne ledningen kobler jeg også en bryter på pluss-ledningen, slik at batteriet ikke tappes uten at jeg vil det. Hiver inn et voltmeter her også. Tenkte kanskje å supplere med ei pc-vifte også, dersom jeg bygger det hele inn i ei kasse (5V får jeg fra en sigarettenner-til-usb-lader, 55kr på biltema, drar maks et par watt).

Energimessig har jeg regnet på det slik: Et batteri bør ikke lades ut mer enn til 30%, hvilket betyr at jeg har 77Ah til rådighet. Dette er det samme som 924Wh. Omformeren har en effektfaktor på 0.9, som gir meg 831.6 Wh til bruk på 230V utstyr. Bruker jeg f.eks. et varmeteppe på 60W, kan dette fint stå på en 8-timersdag på full effekt. Jeg må også regne med at et nedkjølt batteri ikke har den samme kapasiteten som et temperert batteri, men jeg er klart innenfor marginen.

Til de som lurer på hvorfor jeg ikke bare kjøper et 12V varmeteppe; hvor kjekt er det ikke å kunne bruke 230V utstyr i bilen når som helst, ikke minst med tanke på det bredere utvalget?

Jeg mener dette skal være gjennomførbart, og ganske morsomt. Finner ikke tilsvarende løsninger på nettet, så derfor kan det være interessant å høre folks meninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke et 60W varmeteppe bli for lite dersom det er rundt null grader eller kaldere? De (ihvertfall de med minst effekt) er jo beregnet på å ligge over madrassen på en seng, slik at man kan legge seg i en god og varm seng når man ønsker det. Husk også på at madrassene kan ta fyr dersom de brettes. Det er også i snitt en brann i måneden forårsaket på grunn av varmetepper, så jeg ville vært litt forsiktig før jeg lot bikkja ligge på det en hel dag, dag etter dag.

Lenke til kommentar

Joda, må ta noen forhåndsregler. Men i dag kjøper man jo varmetepper med temperaturvakt som skal forhindre overoppheting. Vi har tenkt å kle inn buret litt, slik at vi beholder litt av varmen inni buret. Tror det kan bli godt og lunt der inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...