Gå til innhold

Prøvetid og trimmet moped?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La oss ta et eksempel:

 

Rieju brukte for 2 år siden, 340.000,- kroner for og godkjenne en moped i norge, slik at denne mopeden kunne kjøre lovlig på norske veier, for at den skulle bli lovlig, måtte den nedplomberes FØR den kommer til norge, med forgasser, stempel eller eksos plombering. (evt. CDI som brukes vanlig til scootere)

 

Det vil si at du som privat person må starte et selskap med nok øknomisk stabilitet for og kunne typegodkjenne mopeden til motorsykkel, med andre ord, en GOD og øknomisk STABILT selskap er som regel et AS med investorer med minimum 100.000,- i aksjekapital (du kan velge og punge ut dette selv men du må ha et styre bestående av minst 5 personer og en generalforsamling), du har et gebyr hos statens vegvesen på rundt 3 000,- kroner for utstedelse av typegodkjenning, deretter må du fikse ny godkjenning innenfor EU reglementet om hvorvidt rammen skal være sterk nok til og tåle belastningen av en større og kraftigere motor, du må ha nye ramme og motor merker GODKJENTE for norske veier, denne prisen tørr jeg ikke å si noe om, men vil anta at den ligger på rundt 30 - 50.000,- kroner. Du må ha lett-mc lappen, 15.000,- avhengi av hvor du bor osv. - osv. osv. osv. - Det er MANGE ting som må forandres, betales, godkjennes, bestilles og alt det der.

 

Det vil IKKE lønne seg og "registrere om" en moped til lett motorsykkel, for og si det sånn.

En rimelig og helt grei bil ligger på rundt 20 - 30.000,-

Lenke til kommentar
La oss ta et eksempel:

 

Rieju brukte for 2 år siden, 340.000,- kroner for og godkjenne en moped i norge, slik at denne mopeden kunne kjøre lovlig på norske veier, for at den skulle bli lovlig, måtte den nedplomberes FØR den kommer til norge, med forgasser, stempel eller eksos plombering. (evt. CDI som brukes vanlig til scootere)

 

Det vil si at du som privat person må starte et selskap med nok øknomisk stabilitet for og kunne typegodkjenne mopeden til motorsykkel, med andre ord, en GOD og øknomisk STABILT selskap er som regel et AS med investorer med minimum 100.000,- i aksjekapital (du kan velge og punge ut dette selv men du må ha et styre bestående av minst 5 personer og en generalforsamling), du har et gebyr hos statens vegvesen på rundt 3 000,- kroner for utstedelse av typegodkjenning, deretter må du fikse ny godkjenning innenfor EU reglementet om hvorvidt rammen skal være sterk nok til og tåle belastningen av en større og kraftigere motor, du må ha nye ramme og motor merker GODKJENTE for norske veier, denne prisen tørr jeg ikke å si noe om, men vil anta at den ligger på rundt 30 - 50.000,- kroner. Du må ha lett-mc lappen, 15.000,- avhengi av hvor du bor osv. - osv. osv. osv. - Det er MANGE ting som må forandres, betales, godkjennes, bestilles og alt det der.

 

Det vil IKKE lønne seg og "registrere om" en moped til lett motorsykkel, for og si det sånn.

En rimelig og helt grei bil ligger på rundt 20 - 30.000,-

vi har vel aldri sagt det lønner seg, vi spekulerer i om det faktisk går ann.

 

og hvorfor må det være AS kan ikke et firma være økonomisk stabilt uten å være AS?

ikke ser jeg heller helt hva økonomisk stabilitet har med ombyggingen å gjøre, ville tro det ble lagt mer vekt på teknisk kompetanse. men jeg hva vet jeg, jeg er ikke i denne bransjen.

skulle dog gjerne sett hva det er du legger til grunn for ditt resonement. kanskje jeg hadde lært noe nytt...

Lenke til kommentar
Det vil si at du som privat person må starte et selskap med nok øknomisk stabilitet for og kunne typegodkjenne mopeden til motorsykkel, med andre ord, en GOD og øknomisk STABILT selskap er som regel et AS med investorer med minimum 100.000,- i aksjekapital (du kan velge og punge ut dette selv men du må ha et styre bestående av minst 5 personer og en generalforsamling), du har et gebyr hos statens vegvesen på rundt 3 000,- kroner for utstedelse av typegodkjenning, deretter må du fikse ny godkjenning innenfor EU reglementet om hvorvidt rammen skal være sterk nok til og tåle belastningen av en større og kraftigere motor, du må ha nye ramme og motor merker GODKJENTE for norske veier, denne prisen tørr jeg ikke å si noe om, men vil anta at den ligger på rundt 30 - 50.000,- kroner.,-

 

Holder med en EF- godkjenning, er den godkjent etter europaparlaments- og rådsdirektiv 2007/46/EF (tror jeg var riktig hvis jeg ikke tok feil i farten) så er den også godkjent her til lands via EØS- avtalen. Med andre ord så er det easypeasy å få godkjent et slikt kjøretøy. Man kan også godkjenne kjøretøyet særskilt her på berget.

 

Reglene for moped er uniform for hele eu og eøs. Det har vært spørsmål om vi skulle søke om å kunne opprette en egen klasse for litt raskere mopeder, men politikerne er lukne til dette.

Lenke til kommentar

Jepp, beklager - Så igjennom EF godkjenningen nå :) - Men tror myndighetene setter strenge krav for og få denne godkjenningen, så jeg har mine tvil om det vil lønne seg uansett. - Pluss at trådstarter trenger lett-mc sertifikat, med mindre han har det, å der må han ut med 15.000+, og man får en EU godkjent bil til den prisen.

Lenke til kommentar
Neh. Mopeden er bare et mindre konfortabelt kjøretøy.

Den er ikke til lek. men den er det eneste som er tilgjengelig.

 

hehe veit ikke hvor mye morro jeg har hatt det med med min! Har en suzuki tsx 1986 mod jeg har resturert og satt på 80syl,21 gasser og effekt anlegg. har herja så jevli med den at det nesten ikke skulle vært lov. så vist du ser at moped ikke er til lek så har du misfårtått. Eller vist man kjøper en nyere moped til 15 000 osv så vil jeg kalle det et et mindre konfortabelt kjøretøy kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...