Gå til innhold

Sende regning til USA - stjålet bilde

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk

Det har seg slik at ett firma i USA har klart å bruke ett av mine bilder i en av sine reklamer i ett blad i USA (Reptiles Magazine, november 2009) uten min viten.

post-102966-1256205029_thumb.jpg

Det har vært litt frem og tilbake på mail, hvor de beklager - men en beklager holder ikke så lenge bildet har blitt brukt kommersielt. Så jeg ønsker å sende en faktura.

Hvilken info trengs i en faktura til Unaiten - holder det med standard IBAN/SWIFT info ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvsagt ett godt poeng Ingard, men er usikker på om de har PayPal. Samt at det føles litt mer ordentlig å sende en faktura... regnskapsmessig osv

Har fått inntrykk av at paypal er ganske ordentlig. Veldig mange nettbutikker tar betaling via paypal. Jeg fikk omgjort en regning på toll ved å sende en kvittering fra paypal på hva jeg egentlig betalte til tollfirmaet. Men så er jo ikke jeg en bedrift.

du kan jo høre med dem. det er i hvertfall en veldig enkel og sikker måte å ta betalt på.

Lenke til kommentar

Så du skal flå et sleskap som lever av å selge mark.

Det var trolling fra min side.

Men i Us and A blir man saksøkt for millioner av å gjøre slike ting.

Med det i bakhodet så burde de være glad for en regning på lusene 500 dollar.

Du kunne jo ha krevt x% av fortjeneste osv, tenk deg konsekvensene om de hadde brukt et bilde fra et stort selskap.

Endret av War
Lenke til kommentar
De selger fordyr ja, (larver, gresshopper sov, men ikke mark) - men, de skal ikke flås på noen som helst måte.

edit : Det er bilder oppe til høyre ja

Helt enig at firmaet bør betale for bruk av bildet! Tross alt så er dette til kommersielt bruk.

Prat med banken din og få dem til å fremskaffe IBAN/SWIFT informasjon om den konto de skal betale inn til og send dem informasjonen. Eller bruk Paypal, som er ganske så trygt og sikkert + en seriøs aktør.

Tror ikke det er noe problem å bruke Paypal og det tror jeg er lettere for dem + mindre avgifter. For når du overfører til en utenlandsk konto via IBAN/SWIFT banktransaksjon så blir det som regel gebyrer på det. Så det blir billigere for firmaet og overføre til en Paypalkonto tenker jeg.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Here we go again :ermm:

Bedrifter og privatpersoner FRÅTSER i bilder som ligger tilgjengelig på nettet fra tusenvis av fotoklubber, diskusjonsforum og så videre! Nesten ingenting blir oppdaget, og kun hvis det skjer veldig lokalt har fotografen noen reell mulighet til å få betalt (jvf. Lefdal)

Hvordan har du tenkt å gå videre med saken, når fór-orm-firmaet sier de har tatt bildet selv? Selv om du har et bilde på PC'en din som ligner veldig, og har EXIF fra ditt kamera, så er jo bildet i annonsen mindre/komprimert/EXIF-strippet, så må du gjennom en rettsak med sakkyndige og sammenligning på piksel-nivå i USA, for å komme noen vei...

Glem det, og lev videre ;)

Lenke til kommentar

Skyld er innrømmet, de er villige til å betale - men ikke så mye. Dvs, de syntes mitt krav om 500$ for ett bilde er mye. Noe det sikkert også er i forhold til amerikanske priser.

Å påstå at de har tatt bildet selv hadde de ikke kommet noen som helst vei med, da dette bildet er rimelig unikt og lett å kjenne igjen !

Etter litt dialog frem og tilbake, så ser det ut til å ende opp med at de kjøper enda flere bilder av meg. Men da til en lavere pris pr.stk - men til slutt en høyere utbetaling til meg enn kravet. Noe jeg syntes ser ut til å kunne bli en ok deal.

Lenke til kommentar
Skyld er innrømmet, de er villige til å betale - men ikke så mye. Dvs, de syntes mitt krav om 500$ for ett bilde er mye. Noe det sikkert også er i forhold til amerikanske priser.

Å påstå at de har tatt bildet selv hadde de ikke kommet noen som helst vei med, da dette bildet er rimelig unikt og lett å kjenne igjen !

Etter litt dialog frem og tilbake, så ser det ut til å ende opp med at de kjøper enda flere bilder av meg. Men da til en lavere pris pr.stk - men til slutt en høyere utbetaling til meg enn kravet. Noe jeg syntes ser ut til å kunne bli en ok deal.

Syns det høres ut som en ok deal. Hvordan fant du forressten ut at de hadde brukt bildet ditt? Tilfeldig?

Lenke til kommentar
Jeg var heldig - en fotograf (innen samme sjanger) i USA hadde sett bildet i en konkurranse (hvor jeg gjorde det godt :) ) og kjente det igjen i annonsen - og sendte meg en mail og spurte om jeg hadde fått betalt for det.

Det er flott når man passer på hverandre !

Les litt i tråden du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...