proctor Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Hei. Kurte på om noen kunne svart meg på et par ting? jeg har hatt en Nokia N82 i et par år nå, og er svært fornøyd med denne. Problemet er at jeg var i Tyrkia forrige uke, og sendte noen meldinger, både til norsk nr, og tyrkiske. Etter noen minutter fikk jeg svar, og det vist seg at mobilen min sendte meldingen igjen, og igjen, og igjen osv. Dette skjedde et par ganger i løpet av ferien. Jeg ble nødt til å gå inn i Utboksen for å slette meldingen manuellt, først da stoppet det. Jeg sendte opp mot 15 meldinger på det værste:( Jeg har ikke opplevd dette tidliger med andre abo. Jeg har nettopp byttet til Ludo mobil. Spørsmålene mine er; 1 - Hva forårskaer dette? 2 - Er det mitt ansvar? 3 - Finnes det noen andre tråder om temaet? Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Når en SMS sendes ut på telenettet forventer mobilen et svar ala "Ja, SMS-en din er sendt =)" (antar jeg). Dette ser ikke ut til å skje, så mobilen din tror at den ikke er sendt og prøver igjen. Kontakt operatøren din. Jeg vil påstå at dette er dems feil. Lenke til kommentar
MentalMoose Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Litt tidlig å påstå det er operatøren før man vet hva som faktisk er galt Men joda; det er meget mulig årsaken. Har hørt om en del slike tilfeller selv, men de har heldigvis aldri sendt SMS til meg når det har skjedd Du blir ikke fakturert for mer enn en SMS om den "spammer" SMS-er pga at den ikke får kvitteringsmelding. Du betaler tross alt kun for hver SMS som er registrert sendt i følge nettverket du er tilkoblet, ikke i følge mottaker. Slikt kan ofte stoppes ved å putte SIM i en annen tlf (dette får SIM til å oppdatere seg på nytt mot nettverket), alt etter i hvilket ledd det har hengt seg opp. Om det til gjengjeld er telefonen som henger seg opp, ikke nettet, så kan du nok bli fakturert for dette da det er flere utsendinger, ikke bare flere mottak. Dette vil ikke være noe som operatøren kan ta ansvar for. Om det faktisk var din sletting fra utboks som gjorde utslaget, og det ikke bare var tilfeldig timing, så er det fare for at sistnevnte alternativ kan være tilfellet. (er selvfølgelig ikke 100% på at det _må_ være et av disse, forenklet forklarte, alternativene, men de høres mest sannsynlige ut basert på din beskrivelse) Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 ...Om det faktisk var din sletting fra utboks som gjorde utslaget, og det ikke bare var tilfeldig timing, så er det fare for at sistnevnte alternativ kan være tilfellet. ... Problemet forsvinner selvfølgelig når mobilen ikke lenger får beskjed om å sende SMS-en. Dette betyr ikke at det er mobilens feil i det heletatt. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Den konklusjonen er ikke nødvendigvis riktig. Det er fint mulig for en telefon å ha en programvarefeil som gjør at den oppfatter at den må sende melding på ny, selv om det ikke er tilfelle. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Den konklusjonen er ikke nødvendigvis riktig. Det er fint mulig for en telefon å ha en programvarefeil som gjør at den oppfatter at den må sende melding på ny, selv om det ikke er tilfelle. Det er sant, men måten du sa det på fikk det til å høres feil ut. Feiltolkning fra min side. Beklager =) Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 men måten du sa det på fikk det til å høres feil ut. Ikke jeg som sa det Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 men måten du sa det på fikk det til å høres feil ut. Ikke jeg som sa det Oops =) Lenke til kommentar
MentalMoose Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Var nok jeg som sa det ja Mente ikke å påstå at dette var den eneste mulige forklaringen (noe jeg presiserte på neste avsnitt), men det får i alle fall meg til å helle mot det som den mest sannsynlige forklaringen basert på informasjonen tilgjengelig i original-posten. I de tilfellene en SMS faktisk sendes gjentatte ganger fra mobilen og ikke bare mottas mange ganger av mottaker så skyldes dette stort sett noe på mobilen, ikke nettet. Selvfølgelig finnes det unntak til dette, men det hindrer ikke dette å være den mest sannsynlige forklaringen så vidt jeg kan se. Vanskelig å være presis nok i forklaringen uten full tilgang til all teknisk data her, men håper dette presiserer hva jeg mente på en forståelig måte Lenke til kommentar
Symbian_Pro Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Tviler på at det er mobilen sin feil. Hvorfor skulle det bare skje i Tyrkia da liksom? Lenke til kommentar
MentalMoose Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Generelt så er jeg helt enig med deg der. Eneste grunnen til at jeg heller mot tlf som synder i dette tilfelle er om det stemmer at slettingen av SMS-en fra utboks var det som faktisk gjorde utslaget. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Selvfølgelig vil det gjøre utslag da mobilen ikke trenger å sende SMS-en lengre. Problemet kan fremdeles ligge på nettet. Om det ikke sier "SMS-en din er sendt" til mobilen vil jo den fortsette å prøve da den tror at SMS-en ikke ble sendt. Lenke til kommentar
MentalMoose Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Hehe. Tror du overtolker mine forslag litt her. For gjøre enda et forsøk på å presisere da: Jeg sier på ingen som helst måte at det ikke _kan_ ligge i nettet, bare at det ene alternativet er mer sannsynlig enn det andre. Dette er da med utgangspunkt at det stoppet som en direkte årsak av at SMS-en ble slettet fra utboks, noe vi tross alt ikke vet med sikkerhet her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå