Gå til innhold

Deler til rask og stille HTPC

Anbefalte innlegg

Planlegger å kjøpe deler til en ny pc som skal stå i stereo/TV-benken og i hovedsak brukes til streaming av film og musikk (data er lagret på egen server).

Jeg ønsker en pc som er tilnærmet lydløs (selvsagt :yes: ).

Har foreløpig kommet fram til følgende komponenter:

Hovedkort: Asus M4A785G HTPC/RC Produsentlink

Virker rett og slett som et bra hovedkort med bra nok grafikk innebygget, samt lydutganger med mer. Har fjernkontroll, men usikker på om jeg kommer til å bruke den.

Prosessor: AMD Athlon II X4 620

Relativt kraftig cpu for denne bruken, men hvis den ikke støyer ser den fin ut.

Minne: F.eks. CORSAIR DDR2-1066 4GB Twin 2X/Kit 2x2048MB/ XMS2

Snodig nok støttes DDR2 og ikke DDR3...

Harddisk: INTEL 80GB X25M SATA 2.5IN 9.5MM SSD DRIVE GEN2

Meget bra disk men problemet her er tilgjengeligheten... Finnes det alternative disker på lager?

CPU-kjøler: SCYTHE BIG Shuriken

Denne kan nok redusere ev. støy på medfølgende cpu-kjøler, og samtidig passe inn i et lavt kabinett.

Kabinett: Antec Fusion Remote eller Lian Li PC-C37B

Klarer ikke helt å bestemme meg. Antec har 12 cm vifter og et relativt unyttig lcd-panel (og fjernkontroll som jeg neppe vil bruke). Lian Li-en har kanskje vel så gode kjøleegenskaper (og dermed stille) selv om medfølgende vifte er 7 cm.

PSU: Har liggende klar en Mist 500.

Har tenkt å bruke en Apple Ipod Touch til fjernstyring av programmer som iTunes/MediaMonkey og VLC Media player.

Regner med å bestille i november en gang...

Har noen kommentarer på oppsettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for den nye X4 605e, 45 watt 4 kjerner. Evt x3 405e 3 kjerner 45 watt.

Selv veldig fornøyd med min 4850e cpu, aldri opplevd at den har vært noen flaskehals (til sitt bruk).

Skal du se full hd, ville jeg prøvd å unngå streaming. Opplever litt lugg hjemme, spes hvis samboern driver med noe fra samme server.

Edit: Har du tenkt til å bruke VLC remote app elns til å styre VLC fra ipod`n? Hadde vært artig å vite hvordan dette funker

Endret av JaBBe
Lenke til kommentar

Jeg har dette kabinettet i stua mi og er veldig fornøyd! Eneste minuset er at det ikke er standard ATX PSU, så denne kan ikke byttes ut. PSU bråker litt, men jeg kjører stock kjøler på CPU, så er usikker på hva som støyer mest.. Den medfølgende kontrollen er også veldig god! Bruker den mye, kun når jeg skal skrive noe at jeg trenger tastatur.

Noen bilder:

508578.jpeg

508579.jpeg

Lenke til kommentar

Jeg har kikket på Chieftec-kabinettet som bIsk0p har, men hvis det er slik at en ikke kan bruke standard ATX PSU på den så blir den mindre aktuell. Som nevnt tidligere har jeg en Mist PSU som jeg ønsker å bruke.

Noen som har erfaringer med Lian Li PC-C37B (Muse)?

Lenke til kommentar

Nei, desverre. Ikke mulighet for å bytte PSU. Når pengene kommer inn, skal jeg bytte CPU kjøler og sette på en til vifte i bakkant for å se om det hjelper på støy problemet. Den PSU'n er kraftig nok til en HTPC, men det at den har vifte inni kabinettet er en liten uting.. Det finnes forsovet løse mATX PSU'er, though utvalget er ikke stort..

Lenke til kommentar

Antec fusion remote mener jeg er det beste valget sammen med scythe ninja mini. Mini kan kjøles passivt i det kabinettet. Du kan også bytte ut kabinettviftene med noen bedre hvis de støyer for mye. I lian li kan du ikke gjøre så mye med vifter. Kabinettet har en liten vifte som må gå på høyt turtall for å ta unna varmen og det blir igjen mye bråk.

Lenke til kommentar

På Lian Li er det vel bare en vifte som følger med, men flere kan monteres for å få bedre luftflyt. Målet er uansett at det ikke skal produseres unødig varme som blir vanskelig å kvitte seg med.

Har googlet litt og funnet en test på www.techspot.com. Konklusjonen på nest siste side der er følgende:

The Lian-Li PC-C37 was probably the best case to work with. There are loads of room to hide excess cables that will not affect cooling and the installation and removal of other components. In fact, we managed to install a high-end 700 watt power supply with loads of extra long cables into the PC-C37 and it still seemed less crammed than some of the other cases in this comparison. The cooling performance of the PC-C37 was also very acceptable, especially considering this case was nearly silent.

Har forøvrig tenkt litt på ninja mini som cpu-kjøler også, har en stor ninja i en annen pc som jeg er godt fornøyd med.

Lenke til kommentar

Antec Fusion Remote er egentlig samme kabinettet som Antec NSK2480 i svart, uten PSU og med LCD. Lian-Li kabinettet er litt i laveste laget etter min smak, og Ninja Mini går nok neppe inn her, med 115 mm høyde.

SPRC regner Antec NSK2480/Fusion som et av de klart beste desktop/HTPC kabinett på markedet.

Og personlig har jeg droppet remote via mobil (HTC) eller tilsvarende. Når jeg bruker HTPC-en skal jeg normalt også ha TV og forsterker til å virke godt sammen - slås på samtidig. Så jeg bruker Logitech Harmony 555. Den funker mot IMON som Remote har og håndterer alle andre enhetene glimrende.

Nå bruker jeg dog JR Media Center 14 som starter i HTPC modus. Faktisk holder den til det meste, har ingen formatproblemer. Flac og mkv som jeg primært lagrer media i går uten problem. Også støtte for det meste av kodekspakker.

Edit:

Et rimeligere 785G kort gjør for det meste samme nytten. Det som er viktig i en HTPC sammenheng etter min mening er digitale lydutganger. Vanlig 5.1 digital har alle 785G kortene, 7.1 Digital (HD-lyd) har ingen av de, fordi AMD droppet HD-lyd over HDMI på brikkesettet.

Resten av lydutganger kunne de faktisk droppet for min del, dvs det er greitt med en analog lydinngang.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det med Harmony fjernkontroll til å styre pc-en er en interessant tanke. Har tenkt på å anskaffe det uansett, så da blir Antec med IMON fjernstyring mer aktuell igjen (synes forøvrig oppdelingen innvendig på det kabinettet ser spennende ut). At SPRC regner fusion remote som av de bedre htpc-kabinettene skulle vel bare mangle i og med at Antec sponser siden :roll:

Alternativet til Lian Li med fjernkontroll heter PC-C39. Er det IMON som er brukt der også?

Hvis jeg går for et kabinett med muligheter for fjernstyring (IMON) er det vel bortkastet med det til hovedkortet også. Kan vel derfor trygt gå for versjonen uten fjernkontroll , nemlig ASUS M4A785G HTPC, sparer noen kroner på det.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke SPCR tar hensyn til sponsorene når de gir sine anbefalinger.

Remote på hovedkortet vil uansett være bortkastet etter min mening. Fordi det ofte er dårlige løsninger.

Tror ikke Lian Li bruker iMON i PC-C39. IMON er ellers en lang rekke løsninger, men typisk for mange er den lille LCD skjermen.

iMON er i realiteten LCD-en kombinert med fjernkontroll (som er bra) og noe programvare. Kodene på fjernkontrollen kan enkelt overføres til Logitech Harmony. Selve IR i Remote kabinettet er standard type.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

DiNovo Mini har som VLC Remote etc den ulempen at man bare får styrt PC, ellers er den glimrende som kombinert tastatur/remote.

Etter å hatt HTPC en del år, i setting sammen med AV-reciever, TV, digitalboks og prosjektør har jeg ergret med grønn på antall fjernkontroller som måtte brukes for å få hørt/sett på det ene eller andre.

Derfor er Logitech Harmony etter min mening overlegent det meste. Når jeg skal se på film på TV trykker jeg bare på en knapp og alt som trengs starter opp, vil jeg se på TV så trykker jeg på en annen og HTPC-en går i Sleep, TV skifter inngang, digitalboksen slår seg på og så videre. Tilbake til film, PC starter opp igjen, digitalboks av, TV skifter inngang etc. Så DiNovo klarer ikke å erstatte Harmony - den blir bare et supplement.

Nå trenger man dog et tastatur i tillegg, og jeg har valgt Microsoft Wireless Entertainment Desktop 8000, som jeg fikk til råprisen 699,- kr. Grunnen for mitt valg, er at dette faktisk kan spilles med, noe jeg også gjør på HTPC-en.

Har selv ikke iMON, men en stardard MCE IR.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Har ingen planer om å kjøpe med tastatur nå da bruk av det forhåpentligvis blir begrenset til et minimum. Har liggende ok trådløst som jeg kan bruke til å logge meg på. Til styring av programmer / spilling av mediafiler håper jeg at jeg kommer langt med imon/harmony fjernkontroll og/eller ipod touch.

Lenke til kommentar

alt jeg kan si er at vi har dinovo mini hjemme på hybeln og den er så utrolig praktisk. så sabla liten. du holder og bruker den med begge henda som en konsoll kontroller i motsetning til tidligere trådløse tastaturer jeg har kommet over hvor du må ha den på fanget/bordet etc.

men det beste er nok at den så inconspicuous. den ligger bare på stue bordet og du merker egentlig ikke at den er der i motsetning til et tastatur. vil aldri gå tilbake til større tastatur løsninger.

Lenke til kommentar
alt jeg kan si er at vi har dinovo mini hjemme på hybeln og den er så utrolig praktisk. så sabla liten. du holder og bruker den med begge henda som en konsoll kontroller i motsetning til tidligere trådløse tastaturer jeg har kommet over hvor du må ha den på fanget/bordet etc.

men det beste er nok at den så inconspicuous. den ligger bare på stue bordet og du merker egentlig ikke at den er der i motsetning til et tastatur. vil aldri gå tilbake til større tastatur løsninger.

Det som og er greit er lokket! Jeg har mistet 2-3 fjernkontroller og nesten et tastatur til vors søling, det slipper man når man har lokk! ;)

Menne, nok off topic? :p

Lenke til kommentar

Da har dere så godt som klart å overtale meg til å gå for Antec Fusion Remote som kabinett. Heller også til å kjøpe en Logitech Harmony One fjernkontroll til styring av imon-funksjoner (samt andre komponenter som tv, forsterker osv.). Kanskje blir det en dinovo mini senere til skriving og styring av andre pc-programmer.

Går også for et litt rimeligere hovedkort.

De nye 45 watts prosessorene til AMD (600e og 605e) ser fine ut i et slikt oppsett. Men når blir de å få kjøpt?

Lenke til kommentar

Feilen med å ha god tid før man bestiller er at det stadig kommer nye produkter som er aktuelle... Har nå kikket litt nærmere på de siste effektgjerrige cpu-ene som AMD har lansert og tenkt litt. Det blir neppe heftig multitasking på denne pc-en, og derfor er det egentlig ikke behov for så mange kjerner. Klarer med sikker fint med en 2-kjerne. Da er plutselig Athlon II X2 240e en søt liten sak :love: . Med en frekvens på 2800 MHz og en TDP på 45 Watt vil jeg tro at den passer bra i mitt oppsett. Håper den dukker opp i en nettbutikk snart!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...