Gå til innhold

SSD-problemer SuperTalent 128GB FTM28GX25H

gullien

Anbefalte innlegg

Etter en tids bruk av SuperTalent 128GB FTM28GX25H (MLC) begynte den å slutte og skrive/lese i Win7. Feilen intreffer som regel når jeg har kommet midtvegs i flytting av store filer/mapper eller lange backup sekvenser.Det som ligger i minnet fungerer, men les/skriv til disk stopper. Dette fører selvfølgelig til datatap i større omfang. I tillegg til dette dukker ikke disken opp i BIOS. Skrur jeg maskinen av ved å trykke på den fysiske av-knappen, vil ikke maskinene starte opp igjen: "No internal harddrive found". For å kunne starte på ny må jeg derfor ta ut batteri og strømtilførsel i 20 sek. Maskinen kan deretter starte opp igjen.

Jeg regner med at en firmware-update vil fikse dette. (min har v. 12xx) Lastet ned ny firmware fra supertalent.com, men å oppdatere firmware var vanskeligere enn tenkt. Kjørte firmware-update via både DOS og Win 98, men programmet finner ikke disken "No drive found". Har prøvd både update 1571 og 18xx men ingenting fungerer. Har også testet på to andre maskiner og fått samme resultat der.

Noen guruer som har noen nyttige tips???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok rimelig sikkert at en FW oppdatering vil hjelpe men problemet du har burde ikke skje.

Det som skal til for å unngå "no drive found" er at du må inn i bios på maskinen og velge IDE mode på disk kontrolleren.

(bare husk å stille tilbake innstillingen når du er ferdig)

Hvis du har hatt SSD'en en stund bør du vurdere å "rense" den samtidig, det betyr at du må kjøre backup og restore *eller* at du installerer alt på nytt.

*rense betyr at du må kjøre HDDerase, dette nullstiller SSD'en, eller du kan installere en firmwaren som sletter innholdet på SSD'en. (på Vertex er det V1.10 som gjør dette, ikke sikker hva de kaller den for hos ST)

Bare husk at rensing medfører at *alle data blir slettet*.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Nei, det fungerte ikke. Testet med både ata og achi. Ved kjøring av fwupdate.exe fikk jeg denne meldingen:

---------------------------------------------------

Super Talent Teck FIRMWARE UPDATE UTILITY Ver 1.00

New firmware model = STT_FTM28GX25H

New firmware revision = 1571

Do you want find target drive(s)? (y/n)

Når jeg trykker y får jeg opp denne meldingen:

Not found any drive. Press any key!

Trykker jeg en tast får jeg denne meldingen:

Floating poinnt error: Stack fault.

Abnormal program termination

Memory allocation error

Cannot load COMMAND, system halted

-

Testet også på en HP-pavilion, men BIOS-en hadde få instillinger. Kunne kun velge: PATA: enable/disable SATA: Enable, disable, SATA 1, SATA 1+2.

Disken fungerte selvføgelig kun med SATA 1+2.

På denne maskinen finner BIOS disken, men fwupdate finner ikke disken i det hele tatt.

Andre tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må prøve å finne en pc som gir deg riktig IDE mode, det er bare det som skal til.

Hvis ikke bios står til IDE (Legacy) eller tilsvarende vil du ikke få oppdatert firmware på SSDen.

(lite brukervennlig men slik er det dessverre)

Lenke til kommentar

Har du klart å få oppdatert firmware?

Hadde samme problemet i juni med ein SSD FTM64GX25H . Rota ein masse før eg fekk det til. Essensen var at eg måtte gjere det i DOS. Dvs køyre oppdateringa via ein bootbar usb-pinne. I tillegg måtte eg oppdatere trinnvis. Dvs to oppdateringer måtte til for å gå frå versjon 1370 via 1571 til 1711. Når eg forsøkte med 1711 direkte so fekk eg akkurat den feilmeldinga du nevner; Not found any drive. Press any key!

So sikre deg om at du har rett FW - som du henter her og klikker SSDs. Du er sikkert merksam på at du må sjekke serienummeret på baksida av SSD'en for å hente rett FW.

Ei anna årsak kan vera ei so banal at du har svara spm'et Do you want find target drive(s)? (y/n) gjennom å klikke på Y-tasten utan å fjerne Caps Lock. For alle dei foregåande tastetrykka har skjedd med Caps Lock på - som du kanskje har merka deg. Det gjorde eg og rota lenge med samme feilmeldinga som du før eg fann ut at spm'et ovanfor KREVER at du svarer med liten y og ikkje stor Y ! Sjølv om det står i manualen at den godtok begge alternativa.

Lover å sjekke denne tråden seinare. Gje meg ein bekreftelse om du treng meir hjelp med oppdateringa, event å få laga ein bootbar USB pinne. Til slutt; er det ikkje smart å oppdatere til siste versjon (1819) når du likevel må formatere disken? I so fall skal du gå direkte frå 1571 til 1819 (ikkje installere 1711).

Endret av Dabola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...