Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Resetting av cmos etter bios update

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har bare et lite spørsmål angående resettingen av cmos. Etter jeg opdaterte bios så ble jeg bedt om å resette cmos og loade optimale defaults. Det jeg gjorde da var å flytte brikken fra pos. 1-2 til 2-3. Men jeg fikk da beskjed om at dato måtte stilles, det vel kanskje vanlig. Men så plutselig så slo pcn seg av uten forvarsel. Og den ville da ikke skru seg på igjen. Det jeg endte opp med å gjøre da var å sjekke alle kabler og forskjellig og til slutt sette brikken tilbake fra pos. 2-3 til 1-2 og da starta pcn igjen. Jeg bare lurer på om dette kan ha skadet pcn eller om jeg bør sette den tilbake til pos. 2-3. Eller bare ikke bry meg om det og fortsette som før, for nå fungerer pcn helt fint igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har nok ikke skadet PC-en. Jumperen du har flyttet skal kun flyttes når du resetter CMOS. Når dette er gjort skal den flyttes tilbake. For å laste optimale defaults går du inn i BIOS og velger dette fra menyen der =)

Det jeg gjorde var litt knotete, jeg starta opp pcn med jumpern i pos 2-3 og så gikk inn i bios og loada otimal defaults og kom inn på pcn og sånt. Det var da pcn bare skrudde seg av uten forvarsel. Så flytta jeg jumpern tilbake til pos 1-2 men da loada jeg ikke optimale defaults igjen for jeg trodde det var gjort, eller må jeg gjøre det på nytt?

Lenke til kommentar

Du må loade optimized defaults + sette dato + save cmos mens jumper står i pos 1-2.

Kort fortalt:

Jumper i pos 2-3 , kun for å cleare cmos , hovedkort skal være strømløst. Dvs slå av PSU med off knapp , eller trekk ut nettledningen fra PSU. Maskinen skal ikke startes eller strøm skal ikke tilkoples hk i denne tilstanden.

Jumper i pos 1-2 = normaltilstand . Jumper skal alltid stå i denne posisjonen når maskin/hk startes powres opp .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Du må loade optimized defaults + sette dato + save cmos mens jumper står i pos 1-2.

Kort fortalt:

Jumper i pos 2-3 , kun for å cleare cmos , hovedkort skal være strømløst. Dvs slå av PSU med off knapp , eller trekk ut nettledningen fra PSU. Maskinen skal ikke startes eller strøm skal ikke tilkoples hk i denne tilstanden.

Jumper i pos 1-2 = normaltilstand . Jumper skal alltid stå i denne posisjonen når maskin/hk startes powres opp .

Alt var av da jeg flytta jumperen, men jeg starta maskinen i pos 2-3, er det veldig farlig? Den er i orginal plass nå altså pos 1-2, men kan det ha skadet maskinen tror du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...