Gå til innhold

[Løst]Rettigheter ved oppsigelse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De fleste har jo 3 mnd oppsigelses tid, så ved en valig oppsigelse. Har du 3mnd med lønn å finne deg noe anna på. (Mener det finnes omstendigheter hvor du blir sagt opp på dagen, da tror jeg ikke du får lønn..)

Ja stemmer. Dett står vel også i arbeidskontrakten.

Men i forhold til hvis man kan gå på dagen, kan man da søke støtte om dagpenger eller hva det kalles, fra staten?

Samtidig har jeg fått for meg fra et eller annet sted at de som sier opp selv, får lenger behandlingstid før dette evt blir innvilget. Derimot de som blir sagt opp av arbeidsgiver, får det med øyeblikkelig virkning.

Lenke til kommentar

Oppsigelse, samme om det er du eller arbeidsgiver som velger det, så er det som regel fra den første i mnd og 3 mnd før du slutter å få lønn. Men det har ingenting å si om det er du eller arbeidsgiver som avslutter forholdet, regelen er den samme.

Du kan få dagpenger, bare å stikke innom NAV.

Lenke til kommentar
Oppsigelse, samme om det er du eller arbeidsgiver som velger det, så er det som regel fra den første i mnd og 3 mnd før du slutter å få lønn. Men det har ingenting å si om det er du eller arbeidsgiver som avslutter forholdet, regelen er den samme.

Du kan få dagpenger, bare å stikke innom NAV.

Hehe bIsk0p - deg har jeg sett mye rundt her. Hyggelig :)

Ja for meg og arbeidsgiver vet jeg det er det samme, men tenkte i forhold til NAV?

Lenke til kommentar
Tror det er lettere å få penger hvis du blir sagt opp enn sier opp selv. Det er få som sier opp uten å finne ny jobb først (ikke smart hvis man er avhengig av inntekt iallefall) tror jeg må vente en stund og bevise at de søker ny jobb.

Ja - er det jeg mener på. Tror nemlig at jeg har lest et sted at oppsagte får støtte de i løpet av den første uken, mens de som sier opp har behandlingstid i opp til 2 måneder.

Litt usikker da?

Lenke til kommentar

Behandlingstid er 3 uker fra du leverer søknad. Kan variere fra komune til komune tror jeg. Men dagpenger har man rett på hvis man har tjent XXX forrige året. Er du under, må du søke livsopphold. Hvor mye dagpenger du får, kommer ann på hvor mye du har tjent.

Lenke til kommentar
Behandlingstid er 3 uker fra du leverer søknad. Kan variere fra komune til komune tror jeg. Men dagpenger har man rett på hvis man har tjent XXX forrige året. Er du under, må du søke livsopphold. Hvor mye dagpenger du får, kommer ann på hvor mye du har tjent.

Dette med minimuminntjening fant jeg. Sendte en mail til NAV rundt dette, så får vi se hva de svarer. Takker for alle bidrag hittil!

Lenke til kommentar

Konklusjon og svar fra NAV:

Behandlingstiden er den samme, men om en person selv sier opp vil vedkommede bli satt i en 8 ukers karantene, med mindre man foreviser legeerklæring.

Om noen skulle ha evt inntekt fra utlandet, må dette bekreftes ved bruk av skjema E-301 fra landet du arbeidet i.

Case solved :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...