Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp av bolig - eierforhold når den ene betaler mye mer

FranzJosef

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe bolig med min samboer. Jeg er den eneste som har egenkapital. Jeg har 75 til 80% av kjøpet bare der. Så skal vi låne resten, og deler jo da på utgiftene på det lånet.

Nå skal vi straks skrive kjøpekontrakt med megler. Så lurer megler da på om både jeg og min samboer skal stå på kjøpekontrakten eller om det bare er meg.

Er det noen måte å få skrevet noe sted at jeg har et innskudd der på mye mer enn henne? Hvis noe skulle skje med henne nå og vi begge står som eiere så arver vel foreldrene hennes halvparten av huset mitt plutselig. Er den eneste måten å gjøre dette på at kun jeg står som eier. Det er jo ikke rettferdig overfor henne da, som tross alt tar på seg et stort lån isolert sett.

En annen sak oppi dette er at vi tenker på å ordne litt på lånesituasjonen generelt. Vi har store studielån begge to, og ønsker å ta opp et større lån i Husbanken og heller da betale inn alt til Lånekassen. Da står vi jo med et stort lån som dekker litt av hvert, hvordan får vi ryddet opp i hvilke andeler av lånet som egentlig tilhører hvem? Kan man skrive kontrakter på alt dette? Må det være gjort av advokat for at det skal gjelde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enklaste i alle slik tilfeller er sjølvsagt å ha heilt separat økonomi, slik at du tar opp eit lån på 50% med dei lånebetingelsane du får med din eigenkapital og så gjer ho det samme med dei betingelsane ho får. Deretter så deler dere også på alle andre utgiftposter 50/50 slik at du betaler for det du bruker og ho betaler for det ho bruker (strøm, internett, mat, bensin osv).

Ulempen med eit slikt system er at det blir både tungvindt og kostbart for dere som husholdning. Så her må dere nesten vege sannsynligheita for samlivsbrudd opp imot det heile.

Det går sjølvsagt også heilt greit å lage avtaler slik at du står som eigar av 80% av boligen.

Problemet då er å finne ut kva slags avtale som er rettferdig for begge parter. Det blir f.eks uretferdig om du betaler heile boligen og samboeren din betaler regninger og handler inn matvarer, sjølv om desse summane då ofte kan bli veldig like måne for måne, så er problemet at ved eit samlivsbrudd så står du på ein bolig som du kan selge og få tilbake ein del av verdien av, medan det som sambuaren har bidratt til er alt verdier som er forbrukt og som derfor ikkje kan takast ut igjen.

Det beste for forholdet er nok at å lage ein avtale der dere deler alt 50/50 +/- eigenkapitalen.

Så ved eit samlivsbrudd så deler dere alle verdier i 2 der du får 50% +eigenkapitalen din og ho får då 50% minus eigenkapitalen din.

Lenke til kommentar

IKKE betal ned studielånet. Det er det siste lånet som bør nedbetales, rett og slett fordi det er personlig. Dersom en av dere faller fra så tar de lånet med seg i graven. I tillegg er det muligheten for utsettelse i betalingen ved spesielle forhold, som arbeidsledighet, svangerskap eller militæret. Og skulle man plutselig ta videreutdanning som er støttet via lånekassen, så får du også renteutsettelse.

Forøvrig er vel en samboerkontrakt løsningen for å ha kontroll på de store innkjøpene.

Lenke til kommentar

Enig med herr krikkert. Begge bør være oppført som eiere i grunnboken. Det har ikke noe særlig å si for deres innbyrdes forhold, men det sikrer dere bedre i tilfelle en av dere skulle havne i økonomiske vanskeligheter med påfølgende tvangssalg av eiendommen. Det er nemlig slik at hvis en eiendom eies av både A og B, men bare A står oppført som eier, kan As kreditorer ta hele eiendommen - også Bs del.

Om din samboer skulle dø, vil ikke hennes arvinger uten videre ha krav på halve eiendommen; det har de kun hvis du ikke klarer å godtgjøre en annen eierbrøk.

Lenke til kommentar

Nå skal vi ha kontraktsmøte og skrive under kontrakter snart hos megler. Det er jo noe som heter tinglysning ved boligkjøp, man betaler flere tusen for dette. Det må man uansett. Kan man skrive en eierbrøk der sånn uten videre? Så slipper vi egentlig ekstra kostnader på å ordne det. Og det blir også så rettferdig som det kan bli. Da får hun nyte godt av evt prisstigning også, for sin andel/innskudd.

Når man snakker om det samme er jo testamente også relevant. Kan man bare skrive det selv og gi en kopi av papiret til hverandre? Og så vil det være rettslig gyldig? Man må ikke innom dyre advokater?

Og samboerkontrakter kan man også skrive uten å innblande masse andre dyre instanser?

Lenke til kommentar
Nå skal vi ha kontraktsmøte og skrive under kontrakter snart hos megler. Det er jo noe som heter tinglysning ved boligkjøp, man betaler flere tusen for dette. Det må man uansett. Kan man skrive en eierbrøk der sånn uten videre?

Ja, den tinglysningen eiendomsmegleren sender inn etter kontraktsmøte vil inneholde en eierbrøk (ideell andel), hvis dere ikke på forhånd ber eiendomsmegleren sette opp en bestemt eierbrøk, men kun har sagt at dere begge skal stå som eiere, vil han typisk skrive 1/2 på dere begge. Det enkleste er at dere blir enig om eierbrøken på forhånd og sier fra til eiendomsmegleren før kontraktsmøtet (slik at dere ikke blir sittende å "diskutere" det med andre til stede).

Som andre har sagt, selv om det blir tinglyst en 1/2 eierbrøk, så kan man likevel skrive samboerkontrakt som dokumenterer enighet om virkelig eierbrøk. Samboerkontrakter har ingen formkrav, mens testamente har strenge formkrav (inkludert krav om vitner) så for testamente bør dere bruke en mal. Ingen krav om registrering eller lignende, men som sagt pass på formkravene til testamente, og sørg for at begge deler tas vare på trygt (f.eks foreldre).

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...