Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Trenger rask hjelp! Feil med skjermkort?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Kjøpte meg en Dell for noen måneder siden som har fungert som juling. Denne uken derimot begynte den å slå seg av til strømsparingsmodus, i mens jeg har spilt Age of Conan. I dag skjedde dette for tredje gang, men hvor det kom mange grønne prikker over begge skjermene mine. Den la seg så i strømsparingsmodus, og jeg fikk blå skjerm. Da jeg slo den på igjen, skjedde det samme. Etter å ha kjørt den i sikkerhetsmodus for så å gjennopprette systemet, så får jeg datamaskinen på uten at den slår seg av, som tidligere. Nå sitter jeg her og må scrolle opp og ned for å se hva jeg skriver, siden det er rosa prikker formet som kvadrater, og svarte striper tvers over skjermen. Er det noen her som kan hjelpe meg med å finne ut hva som er feil med skjermkortet mitt (jeg antar det er den det er feil med?) og om det er noe jeg kan gjøre for å fikse det? For selv har jeg ingen anelse etter å ha gjennopprettet innstillingene i ATI Catalyst og søkt etter oppdateringen, samt hvor det står at enheten fungerer som den skal under enhetsbehandling.

Hjeeeeelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv hatt det samme problemet som du skriver om, virker hvertfall veldig likt.

Flimrette bilde noe alla "snø" som på tven. + Disse stripene på skjermen.

Se om viften på skjermkortet fungerer. Den hadde stoppet på mine 2 ati kort å regner

med at de ble overopphetet. Kan hende du har samme problemet.

Lenke til kommentar
Har selv hatt det samme problemet som du skriver om, virker hvertfall veldig likt.

Flimrette bilde noe alla "snø" som på tven. + Disse stripene på skjermen.

Se om viften på skjermkortet fungerer. Den hadde stoppet på mine 2 ati kort å regner

med at de ble overopphetet. Kan hende du har samme problemet.

Fikk nettopp blå skjerm. Da jeg logget på igjen var den rosae "snøen" fortsatt der. Men, så forsvant den :s Stripene tvers over er fortsatt der though.

Jeg prøvde nå å gå inn på Catalyst Control Center for å prøve viften. Når jeg skrur opp farten på vifta, kommer en slags tynn/svak hylende lyd. Viften går rundt, men tror dere det kan være feilen? Den lyden der?

Lenke til kommentar

Jeg er så si 100% sikkert at det er viften som er problemet.

Kan jo prøve å rense viften om det er mye støv og dritt på den. Kansje det hjelper litt. Ellers må du nok bytte vifte.

Men for å være 110% sikker så kan du jo teste med et annet skjermkort å se om du får samme

problemer da.

EDIT: Mine vifter lagde også et rar lyd.. kansje lagrene i viften. Ikke vet jeg men mest sannsynlig er det viften som er problemet og derav

overopphetet skjermkort.

Endret av Lituch
Lenke til kommentar

Typisk varmeproblem det du beskriver. Ta ut skjermkortet og rens det ordentlig for støv etc. Sett skjermkortet tilbake og sjekk at vifta går ordentlig, bruk eventuelt et lommespeil for å komme til å se.

I værste fall har kortet tatt skade og må kjøles mer for å gå stabilt, hadde et kort som gikk varmt ( eksperimentering med kjøling kremt kremt), etter det har jeg måttet passe på at kortet aldri går over 50 grader ellers skjer samme som du beskriver.

Eventuelt sett en løs vifte til å blåse innpå kortet bare for å se om problemet fortsetter når du får bedre kjøling.

Hvis forbedret kjøling ikke funker er jeg redd rammen på kortet har fått en skade.

Lenke til kommentar

Temp. ligger nå på 64grader, men hvor det fortsatt er striper. Når jeg spiller Age of Conan ligger den på rundt 80-90.. så jeg skjønner ingenting :p

Tror også det er feil med viften, siden den lager en sånn "skrapelyd" som er veldig tynn.. men synes det er så rart at den ikke da gir klart bilde helt til at kortet blir overopphetet og går i strømsparemodus som de forrige gangene :s

Typisk varmeproblem det du beskriver. Ta ut skjermkortet og rens det ordentlig for støv etc. Sett skjermkortet tilbake og sjekk at vifta går ordentlig, bruk eventuelt et lommespeil for å komme til å se.

I værste fall har kortet tatt skade og må kjøles mer for å gå stabilt, hadde et kort som gikk varmt ( eksperimentering med kjøling kremt kremt), etter det har jeg måttet passe på at kortet aldri går over 50 grader ellers skjer samme som du beskriver.

Eventuelt sett en løs vifte til å blåse innpå kortet bare for å se om problemet fortsetter når du får bedre kjøling.

Hvis forbedret kjøling ikke funker er jeg redd rammen på kortet har fått en skade.

Ska åpne opp og sjekke med en gang, brb :p

Lenke til kommentar

...som du ikke kan rette opp.

Sjekk om ulyden er der, men viften går på max alike vel, eller om ulyden kommer av at den nesten ikke snurrer/noe hindrer den.

synes det er så rart at den ikke da gir klart bilde helt til at kortet blir overopphetet

Se øverst i min post, har det gjort skade som er permanent, vil den vise det på lave temp også fremover.

Driveren gjenoprettes, pc slår seg av, farger/striper på skjermen er alltid OMG- FIRE! Holy Crap slå av og sjekk temp/rens/pass godt på.

Jeg har cpu/gpu temp oppe i G15vindu eller på startmeny 24/7, spessiellt i spill.

Sjekk kortet i en annen pc, samt test et annet kort i din pc, da kan du utelukke alt annet 100%

Og bekrefte at kortet faktisk er dødt.

Om du liker lyden av 100% bedre en 99%.

Endret av War
Lenke til kommentar

80-90 grader er meget mye. Så vi kan igrunn fastslå at det er viften det er noe galt med.

Lagrene i viften er gående, som høres på lyden viften gir fra seg.

Er ikke så mye å gjøre igrunn annet enn å skaffe en ny vifte til kortet ditt.

Lenke til kommentar

Har fortsatt ikke fått sjekket vifta, tenkte jeg skulle få innstallert den siste oppdateringen fra windows først (lever i forhåpninger :p)

I hvertfall.. kortet har alltids lagt på 70-90 mens jeg har spilt. Lyden husker jeg kom for første gang etter et LAN party, hvor jeg først trodde det var min nye ekstern harddisc.. Det som var, var at etter systemgjenopprettingen, så viste skjermen hele oppstarten 100% klart, helt til jeg kom til skrivebordet. Etter ny oppstart (blå skjerm mens jeg skrev et svar her), så viste skjermen farger helt fra "Dell" loading logoen. Hvor jeg så kom til skrivebordet og "snøen" forsvant etter å ha trykket på noen iconer. Håper virkelig det er noe som kan fikses :s Siden jeg har spilt lenge i dag uten noen problemer

Edit: Forresten; Den siste "crashen" med blåskjerm var etter at jeg skulle kjøre CCleaner. Den siste crashen fra Age of Conan kom etter at jeg zonet til en by som lagger ekstremt. Kan det være en system feil, og ikke bare kortet?

Endret av Infinitus
Lenke til kommentar
Har fortsatt ikke fått sjekket vifta, tenkte jeg skulle få innstallert den siste oppdateringen fra windows først (lever i forhåpninger :p)

I hvertfall.. kortet har alltids lagt på 70-90 mens jeg har spilt. Lyden husker jeg kom for første gang etter et LAN party, hvor jeg først trodde det var min nye ekstern harddisc.. Det som var, var at etter systemgjenopprettingen, så viste skjermen hele oppstarten 100% klart, helt til jeg kom til skrivebordet. Etter ny oppstart (blå skjerm mens jeg skrev et svar her), så viste skjermen farger helt fra "Dell" loading logoen. Hvor jeg så kom til skrivebordet og "snøen" forsvant etter å ha trykket på noen iconer. Håper virkelig det er noe som kan fikses :s Siden jeg har spilt lenge i dag uten noen problemer

Edit: Forresten; Den siste "crashen" med blåskjerm var etter at jeg skulle kjøre CCleaner. Den siste crashen fra Age of Conan kom etter at jeg zonet til en by som lagger ekstremt. Kan det være en system feil, og ikke bare kortet?

Jeg er ingen ekspert, men jeg tror ikke det har noe som helst med hva du har holdt på med på dataen. Det er viften ganske sikkert. Viften kan svive ganske bra med et fucka lager en liten stund, noe som det virker som din har gjort. Snøen og stripene kommer og går litt som de føler for. Men plutselig så går det til helvette å da kommer det ikke til å virke igjen.

Får nesten litt sånn Deja vu av dette:P Akkurat samme problem som du beskriver som jeg hadde. Jeg kjøpte bare nytt skjermkort da, men mitt var utdatert til de grader dengang.

Lenke til kommentar

Bare for min store nyskjerrighet og optimisme, restartet jeg pc'en bare for å se.

Nå sitter jeg her med 100% klart bilde! Wtf?

Skjermkortet har 68c, 40% Fan Speed (0% Activity though)

Edit: Nå er det faktisk heller ingen lyd i skjermkortet når jeg skrur Fan Speed'en opp til 95%. Hørte den tidligere på 50%++

*Forvirret*

Endret av Infinitus
Lenke til kommentar
Bare for min store nyskjerrighet og optimisme, restartet jeg pc'en bare for å se.

Nå sitter jeg her med 100% klart bilde! Wtf?

Skjermkortet har 68c, 40% Fan Speed (0% Activity though)

Edit: Nå er det faktisk heller ingen lyd i skjermkortet når jeg skrur Fan Speed'en opp til 95%. Hørte den tidligere på 50%++

*Forvirret*

Forvirret er ordet ja, hehe. Men det virker hvertfall å det er jo knall =)

Uansett så bør du holde et lite øye til kortet ditt. :)

Uansett så bør jeg å få litt søvn før jeg også blir overopphetet!

Lykke til!

Lenke til kommentar

ATI Control Center:

Takker i hvertfall for interessen til å hjelpe meg!

Får ringe Dell og høre hva de sier om dette.

Tenkte å ta meg en runde AoC igjen før det blir sengetid - håper virkelig ikke det skjer igjen xD

God natt til dere tar kveld da!

post-162516-1256175093_thumb.jpg

Lenke til kommentar

En annen ting som jeg la merke til, var at under oppstarten så var det to store grønne stolper over hele skjermen, og mange små hvite prikker. Selve loading-bar'en var ikke påvirket i det hele tatt. 100% klar - mens resten var dekt av disse fargene.. Off :s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...