Gå til innhold

Galvanisk skille - nødvendig?

Anbefalte innlegg

Min LG 32LH3000 flatskjerm er koblet til en CD-dekoder via HDMI-kabel. TV'en er koblet til strømuttak uten jording. Fra kabeluttaket i veggen har jeg en vanlig coaxkabel inn til digitaldekoderen. Har merket meg at jeg får mye bedre signalstyrke når jeg ikke bruker galvanisk skille mellom vegguttak og dekoder. Blant annet får jeg ikke inn flere HD-kanaler i det hele tatt når jeg bruker skillet. Så jeg har to spørsmål:

1. Er det galvaniske skillet i det hele tatt påkrevd ved et slikt oppsett?

2. Finnes det galvanisk skille som ikke demper signalet i nevneverdig grad? Har dere i tilfelle noen å anbefale? Bruker for tiden et jeg kjøpte på clasern så det er trolig bedre saker å få tak i der ute..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om utstyret ditt ikke er jordet trenger du ikke galvanisk skille.

Poenget med skille er å hindre en spenningsforskjell mellom jord i strømnettet og jord på kabelnettet. Siden du ikke har koblet TV/Dekoder til en jordet stikkontakt er det ingen fare, og du kan trygt droppe den lille signaldreperen.

Om du har koblet dekoder til en forsterker via coax eller RCA er jeg litt mer usikker. Da kommer det nok an på om det er galvanisk skille bygget inn i forsterker. Jeg har aldri sjekket opp dette, men det burde la seg gjøre å finne ut av med et multimeter.

Mulig jeg kan jeg måle selv i morgen.

Lenke til kommentar
Om utstyret ditt ikke er jordet trenger du ikke galvanisk skille.

Poenget med skille er å hindre en spenningsforskjell mellom jord i strømnettet og jord på kabelnettet. Siden du ikke har koblet TV/Dekoder til en jordet stikkontakt er det ingen fare, og du kan trygt droppe den lille signaldreperen.

Om du har koblet dekoder til en forsterker via coax eller RCA er jeg litt mer usikker. Da kommer det nok an på om det er galvanisk skille bygget inn i forsterker. Jeg har aldri sjekket opp dette, men det burde la seg gjøre å finne ut av med et multimeter.

Mulig jeg kan jeg måle selv i morgen.

Takker for informasjonen. Siden jeg ikke har koblet opp mot forsterker satser jeg på å ikke bruke skillet fremover. Nå blir det endelig fotballkamper i HD i stua (eller hybelen da)!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...