Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

25M kabel, skjermet/uskjermet - u-/krysset?

Anbefalte innlegg

Skal legge ny kabel inni huset da den vi har ikke støtter 100Mbits.

Lurte på hva folk kan si meg når det gjelder ukrysset/krysset, skjermet og uskjermet?

Føler det ikke er poeng i med skjermet, siden den går i huset hele veien, untatt de 10 metrene på selve husveggen, og da innlagt i solide rør.

Så var det dette med om den skal være krysset eller ikke, tanker?

Kabelen som skal strekkes skal gå mellom to switcher. Men i seinere tid (dvs. et par år) så kan det være at den ene switchen blir byttet ut med en pc. Føler vanlig kabel er like greit.(?)

Og mens jeg er på saken, noen som vet hvor jeg kan låne en så RJ45 tang? Mot depositum el. ? Litt kjipt å betale XXXkr for den. Bor i Bergen.

Mener å ha hørt at Telebutikken låner ut. Det hadde vært knall hvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke krysset vil kunne brukes om switchen har en uplinkport.

Har den ikke det legg krysset, og er du ikke sikker på om du trenger krysset i fremtiden legg nok kabel inn i hver enda.

Jeg bruker UTP ute i kanal og inne tett opptil kabeltv ledninger etc. og et par strømledninger krusser hele bunten med 10kabler ikke noe problem. Jeg har brukt cat 6.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke skjermet kabel, med mindre den skal gå i samme rør som strømførende kabler osv...

Ikke vits å å "leie" tang til å klemme på kontaktene, den som selges på biltema (søk på modulartang) koster 198kr, og er fullt brukbar for "hobbybruk". Har den selv, & den funker som bare d! Eneste problemet med den er at "avisoleringsfunksjonen" ikke funker 100%, men det er bare å bruke kniv el.. Tror Clas Ohlson sin koster 298kr...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...