Gå til innhold

Kan jeg komme inn i militære når jeg har en kne-skade?

Mangus17

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en gutt på 17år som lurer veldig på hvordan det ligger an med å komme inn i militære når man har en kne-skade? Jeg har et problem me at kne-skålen min kan skli ut viss jeg er veldig uheldig og trår over, og dette har skjedd kankje 4 ganger på 4 år og sånn ca 1 gang i året. Men det har ikke skjedd på nesten 2år nå. Dette er noe som kan påbygges med trening av kneet og noe jeg holde på med.

Jeg er veldig sterk fysisk og Psykisk og pleier å trene 2-3 ganger i uken og jogger sånn ca 20min på tredmølla kver gang.

Jeg har lest på alle de fysiske og helse kravene til militære, å det ser veldig lyst ut for meg det.

Tillegg til kneet så er jeg nokså tynn også, ser militære ned på det ?

Jeg er glad for alle svar:))

Endret av Mangus17
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

velkommen til forumet :thumbs:

vanskelig for noen her å svare godt på akkurat ditt problem med kneet, men det er en mulighet for at du kommer inn. spørs hva de trenger og hvor mange som sniker seg unna.

husk at risikoen for at kneet tuller seg i forsvaret antagelig er større enn i det sivile da man gjerne har mye mer kilo på ryggen og er en god del mer ute i hardt terreng.

utenom det ser alt bra ut, at du er tynn er ikke veldig verken negativt eller positivt.

Lenke til kommentar

Tja, jeg tror du kan det, men ikke sats på noen jegertjeneste.

Det de bruker for å renske ut folk er jo helseprofil, der man blir satt et tall fra 1-9 på alt fra psykisk helse, syn, hørsel osv, og deriblant ben. Hvis du stryker på en av dem troor jeg det kan være vanskelig, men du kan nok få en eller annen tjeneste i forsvaret om du ikke har stryk, og ellers veldig bra på resten. Men som sagt, de fleste "veldig aktive" tjenestene krever 9 på ben.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Bare vær forsiktig. Det er så mange friske mennesker her på Madla som dimmer fordi beina svikter. Har en i troppen som var glad for å være her, men måtte dimme på grunn av betennelse i ene beinet.

Man får ganske mye belastning på rygg og bein her, så tenk litt over det først. Helse fremfor alt. Det tærer på beina gå med stridsvest, jakke, full feltsekk og AG-3 hele dagen på ugjevn terreng.

Men du kan jo alltids prøve å joine og se hvordan det går viss du tror at du klarer det?

Etter rekrutten så er det vel en del tjenester som ikke går like mye på fysikk som visse andre.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg er Mangus17 med en ny bruker.

Jeg drar opp denne gamle tråden fordi det opstod en ny episode med at kneskålen gikk ut av ledd igjen idag. Dette skjedde når jeg var veldig aktiv i fotballen, og skulle ta å vri meg veldig raskt. Som gjor sånn at jeg glømte å løfte hele venstre kneet, når jeg vridde resten av kroppen.

Dette bringer opp nye bekymringer om militære, og om hvordan det skal gå når jeg blir innkalt.

Men jeg ble overrasket over hvor lite vondt det gjor og hvor fort jeg klarte å kommme meg. Jeg kunne praktiskt talt gå på kneet etterpå. Men det gjorde jeg sia jeg ikke skal belaste det så mye.

Men jeg tenker bare at når kneskålen min har gått ut, så har jeg vært i all slags rare posisjoner (innen fotball og basket) hvor jeg normalt ikke er i. Det får meg egentlig til å tenke på at militære blir sånn sett trygt for meg, siden de fysiske øvelsene er mest på utholdenhet/gåing/springing/push-ups/sit-ups osv. Noe jeg normalt holder på med hver dag.

Jeg har en kne-støtte eller en slags bandasje som jeg kan feste på kneet som gjør det sånn at det er bombe-sikkert på at kneskålen ikke glir ut. Eneste negative me denne bandasjen er at den sliter ut led-båndene og side muskelen med kneskålen.

Jeg går sånn 3-4mil hver dag med en 15kg tung sekk i nedover og oppover bakker (skolesekken og skoleveien). Jeg vett at i militære så ligger det kankje på 40kg sekk, og gåing i flere dager men det er jalefall en start.

Mitt mentala er veldig bra. Når jeg setter meg mål så fullfører jeg dem altid. Og jeg er VELDIG målsetta på å gå og fullføre militære. Til og med kankje få meg en utdanning i militære også.

Tenker jeg nogenlunde rett?:)

Endret av magnusa_12
Lenke til kommentar

Jeg er Mangus17 med en ny bruker.

Jeg drar opp denne gamle tråden fordi det opstod en ny episode med at kneskålen gikk ut av ledd igjen idag. Dette skjedde når jeg var veldig aktiv i fotballen, og skulle ta å vri meg veldig raskt. Som gjor sånn at jeg glømte å løfte hele venstre kneet, når jeg vridde resten av kroppen.

Dette bringer opp nye bekymringer om militære, og om hvordan det skal gå når jeg blir innkalt.

Men jeg ble overrasket over hvor lite vondt det gjor og hvor fort jeg klarte å kommme meg. Jeg kunne praktiskt talt gå på kneet etterpå. Men det gjorde jeg sia jeg ikke skal belaste det så mye.

Men jeg tenker bare at når kneskålen min har gått ut, så har jeg vært i all slags rare posisjoner (innen fotball og basket) hvor jeg normalt ikke er i. Det får meg egentlig til å tenke på at militære blir sånn sett trygt for meg, siden de fysiske øvelsene er mest på utholdenhet/gåing/springing/push-ups/sit-ups osv. Noe jeg normalt holder på med hver dag.

Jeg har en kne-støtte eller en slags bandasje som jeg kan feste på kneet som gjør det sånn at det er bombe-sikkert på at kneskålen ikke glir ut. Eneste negative me denne bandasjen er at den sliter ut led-båndene og side muskelen med kneskålen.

Jeg går sånn 3-4mil hver dag med en 15kg tung sekk i nedover og oppover bakker (skolesekken og skoleveien). Jeg vett at i militære så ligger det kankje på 40kg sekk, og gåing i flere dager men det er jalefall en start.

Mitt mentala er veldig bra. Når jeg setter meg mål så fullfører jeg dem altid. Og jeg er VELDIG målsetta på å gå og fullføre militære. Til og med kankje få meg en utdanning i militære også.

Tenker jeg nogenlunde rett?:)

Yo. Jeg har også hatt en kneskade som jeg ble friskmeldt fra omlag 2 år siden. Jeg gikk rundt som nesten invalid i to år og kunne knapt gå fram og tilbake fra skolen pga stor sjanse for at kneskåla kunne sprekke. Brakk av et bein på kneskåla på 2*2 cm for ca 7 år siden som gjorde at når jeg gikk eller løp, så sviktet kneet mitt og jeg brakk sammen. Dette skjedde før jeg var 16 år, men fortsatt sliter jeg med smerter. Legen sa til meg at dette ikke skulle meldes til sesjon pga det skjedde før jeg var 16 år. Dessuten hemmer verken kneet eller smertene meg noe særlig lenger. VPV sa også at jeg skulle la være å melde fra om dette hvis jeg ville tjenestegjøre.

Men en ting som kan være lurt er å ikke belaste kneet uansett hvordan skaden din er, fordi det kan fort gå galt. Anbefaler å trene opp muskelaturen rundt kneet ved å jogge og gjøre ulike balanseøvelser for beinet.

Lenke til kommentar

Klarte du deg i militære da? Eller gikk du ikke i militære i det hele?

Kan jo nesten bare safe det med å bruke støtte-bandasjen når vi holder på med øvelser. Så er jeg jalefall sikker på at det ikke glir ut.

Endret av magnusa_12
Lenke til kommentar

okey;) er 92 modell sjøl. Men det hørres ut som du har det litt værre en meg. Jeg kunne gå helt normalt på benet bare 1dag etter utsklidningen skjedde. Har ingen smerte og ingen ting. Så tviler på at kneskålen skal vær en hindring for meg i militære.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er så og si sikret å komme inn, og har samme type skade, bare at kneet sklir oftere ut hos meg. :) Men jeg skal ta å MR-skanne kneet neste uke og muligens operere det i nær fremtid. Anbefaler deg å gjøre det samme, så du slipper sen-skader.

Lenke til kommentar

Nei og ja, sesjonslegen sa at det skulle gå greit, og lærlingkoordinatoren vil bare at jeg skal MR-skanne og evt. utbedre skaden, derfor jeg skal på MR den 12. Skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt, men har hatt det sånn her i over et år nå, uten å merke noe til det når jeg er i aktivitet. Det hemmer meg ikke nevneverdig fysisk, og en evt. utbedring blir jo for å forhindre senskader.

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Tviler på at jeg skal sei noe til Sesjon Legen om knee skaden. Det glir bare ut i de tilfelene når jeg beveger meg i sånne kinky situasjoner som i basket og fotball osv. Og til og med når jeg driver me det så pleier det ikke å hende. Og hvorfor burde jeg ikke satse på noe jeger tjenste? For å si det sånn så er jeg ikke så VELDIG langt unna kravene til for eks. Marinejeger.

Lenke til kommentar

Nei, er jo bare å la være å si i fra. :p Skjer det noe mens du er i feltet får du heller bare si at det aldri har skjedd før.

Ja men da har du i så fall kastet bort plassen til en annen person, hvis du kom foran på et opptak til en mere krevende tjeneste. Og forsvaret har satset ekstra midler på deg til ingen nytte. Tenk litt selv.

Lenke til kommentar

Ut fra trådstarters innlegg, så er det ikke noe alvorlig når kneet hopper ut av ledd. Regner med at det noe lignende meg, altså at det bare er å "dytte" det på plass igjen og fortsette videre som før. I såfall kaster han ikke bort plassen til en annen en. Beklager hvis jeg tar feil, og om TS må til legen hver gang dette skjer, så vil jeg anbefale å innrømme dette på sesjon.

Men likevel anbefaler jeg trådstarter/Magnus å ta dette opp med legen og muligens få fikset MR-skan slik at du kan finne feilen og evt. utbedre den. For om det funker bra nå, så kan likevel senskader oppstå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...