Gå til innhold

Wow-pc til 8000

Anbefalte innlegg

Jeg har satt sammen et oppsett til en pc som skal brukes utelukkende til World of Warcraft, budsjettet er på 8000kr. Det er en oppgradering til en maskin jeg bruker nå så kabinett, skjerm o.l. har jeg fra før.

Oppsettet kan sees i linken nedenfor, tanken er å legge innpå Windows XP 64bit og så symlinke 4 WoW-foldere til en hovedfolder (jeg er over snittet interessert/hektet på dette spillet). Det burde spare rundt 60Gb plass, og ytelsemessig tror jeg det holder med én SSD. Hvis ikke er det egentlig bare å kjøpe en til.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...C2-90AE1A8AF49E

Jeg sikter inn på å bygge en maskin som er kjapp i dag og kjapp nok til Cataclysm-ekspansjon når det kommer om et år, maskinen må være overkill i dag for å være god nok om et år. Kanskje jeg burde kjøpe en raskere cpu?

Noen som har noe å si om dette? Hvordan står minnet i forhold til HK/CPU?

Skal forresten ikke overklokke.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nok selv byttet ut skjermkortet til ett kjappere ett. Enten 5870 eller 5850. prisklasse fra 2000 og opp til overkant av 3000,- Mest fredtidsrettet grunnet støtte før direktx 11. Ellers så er cpu'n faktisk meget kjapp. ville absolutt beholdt den. Har en slik selv i media pc'n min som jeg har klokket til 3,6Ghz. Kan kjøre den opp noe til om ønskelig. Kjører stock kjøler.

Og om du i senere anledning skal ha enda litt mer ytelse kan du jo sette inn ett ekstra skjermkort. Men da burde du nok sette inn en kraftigere psu enn den du har valgt.

Men tror jeg ville valgt en ekstra disk til lagring ved siden av den ssd disken du har valgt. 1tb western digital green f.eks. ligger på ca 700 kr.

Ram Ville nok byttet rammen til denne også forresten. 8 GB er mest antagelig ikke nødvendig så sant du ikke skal drive med videoredigering. sparer du noen kr der du kan legge i skjermkort, psu eller harddisk istede.

Endret av Gsx1000r
Lenke til kommentar

Gsx1000r Skjermkortet blir litt utdatert i forhold til prosessor, jeg vurderer litt mulighetene rundt dette.. Alt handler om prioriteringer, jeg har 3 pcer som alle kan oppgraderes. Spørsmålet dreier seg litt om hva som trengs mest eller hva jeg har mest lyst på, og hva som lønner seg og er prisgunstig. Jeg er selvsagt ute etter å få mest mulig igjen når jeg oppgraderer maskinparken.

Det er ganske mange muligheter, jeg sitter med 3 pcer + 1 laptop på skrivebordet. Spesifikasjonene til disse ligger i profilen min, der er PC-1 som er maskinen jeg normalt bruker, PC-2 som venner på besøk bruker og PC-3 som jeg bruker til warcraft.

Slik jeg har det satt opp nå bruker jeg alle maskinene til wow, mens jeg bruker kun PC1+3 til wow når jeg lan'er med venner.

i5-Pcen jeg setter opp i denne tråden skal erstatte PC-3, den vil alene ta seg av det jeg normalt bruker 2-3 maskiner til (drive flere wow kontoer).

Når det gjelder skjermkort-oppgradering så kommer jeg til å kjøpe et 58xx til hovedpc grunnet EyeFinity, dette vil gi meg et 4870-kort til overs jeg kan bruke i en av de andre maskinene. Maskinen jeg setter opp nå skal rendre stort sett 4 wow-vinduer samtidig - men på aller laveste grafikkinnstillinger og oppløsning. Denne maskinen er i grunnen helt passiv og skjermen kan like gjerne slåes av for å spare strøm ettersom det hele styres og kontrolleres fra en annen pc & skjerm.. Faktisk kunne jeg satt 4870 inn i PC-2 og x800pro-kortet inn i i5-maskinen.

Hadde jeg ikke hatt andre pcer ville jeg hatt behov for mer lagringsplass, men på denne som skal brukes til stort sett kun en ting så vil jeg prøve uten. Det er på en måte litt moro med en pc med gimpet lagringsplass. Kan ikke brukes til noe nesten :)

8Gb ram tror jeg kan bli litt i meste laget, der kan jeg gjøre som med skjermkortet og begynne forsiktig og se det litt an hva som trengs. 4x wow vil bare trekke ca 1,2gig ram..

Er som du sier andre komponenter jeg vil få mer igjen for å oppgradere først.

Oppsummert - CPU er jeg happy med, 4gig minne skulle være rikelig og skjermkort ser jeg om jeg klarer meg noe jeg har allerede. Har sett Geforce1 fra middelalderen kjøre WoW helt fint, men jeg vil oppgradere hvis kortene jeg har nå ikke holder mål.

Lenke til kommentar

Ha dette i bakhodet, wow bryr seg ikke om gpu. Jeg hadde et 8800GTS 640 og gikk til Geforce 295GTX noe som ga meg lavere fps, det viste seg spillet søttet ikke SLI, skrudde det av og havnet på gamle 8800GTS hastigheten. Er rein CPU kraft som driver det spillet. Skjermkort skal du ikke bry deg for mye om, holder med et ok dx9 kort.

Lenke til kommentar
Ha dette i bakhodet, wow bryr seg ikke om gpu. Jeg hadde et 8800GTS 640 og gikk til Geforce 295GTX noe som ga meg lavere fps, det viste seg spillet søttet ikke SLI, skrudde det av og havnet på gamle 8800GTS hastigheten. Er rein CPU kraft som driver det spillet. Skjermkort skal du ikke bry deg for mye om, holder med et ok dx9 kort.

Dette er bare tull. Mye mulig dette bare er et problem med 295GTX, men WoW er absolutt grafikkortavhengig. 5870 er jo uansett ikke et dobbeltkort.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Professional, Det tror jeg du har rett i - jeg satser på å prøve med et av gfx-kortene jeg har liggende fra før av. Det blir så feil i mine øyne å oppgradere gfx-kortet på en maskin som kun skal drive et 5 år gammelt spill - og det på absolutt laveste grafikkinnstillinger. Da er det gjerne bedre å oppgradere på en av de andre maskinene som blir brukt til nye spill. Grafikkortet er uansett enkelt og greit å bytte ut hvis jeg likevel skulle trenge noe raskere.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Professional, jeg vet da hva jeg snakker om.

Selvfølgelig, om du skal kjøre spillet på absolutt laveste innstillinger trenger du ikke noe kraftig grafikkort, men om du skal kjøre på fullt trenger absolutt det. Mitt GT260 er ikke i nærheten av å kjøre på 60 fps overalt med alt på fullt.

Lenke til kommentar
Professional, jeg vet da hva jeg snakker om.

Selvfølgelig, om du skal kjøre spillet på absolutt laveste innstillinger trenger du ikke noe kraftig grafikkort, men om du skal kjøre på fullt trenger absolutt det. Mitt GT260 er ikke i nærheten av å kjøre på 60 fps overalt med alt på fullt.

? Jeg kjørte spillet på maks i alt med et 7800GS.

Lenke til kommentar

Systemkravene for Burning Crusade-områdene er større enn for Kalimdor og Eastern Kingdoms. Og systemkravene i Northrend er hevet mye i forhold til Burning Crusade. Når Cataclysm kommer vil systemkravene for de nye områdene økes enda mer.

Med Cataclysm kommer blant annet bedre grafikk på vannet, det vil se ut som vannet i Farcry eller Cryzis med bølger som slår opp langs strendene. Blizzard gjør sitt for at selv nyeste maskinvare skal ha noe å bryne seg på, selv om grafikken var utdatert allerede ved lansering for 5 år siden.

De mest krevende stedene nå er Shattrath city (Burning Crusade) og Dalaran (Northrend). Maskinen min klarer Cryzis og COD4 helt fint med temmelig bra grafikk, men sliter på med WoW på disse stedene.

Dette er noe jeg tar i betrakning, skal jeg ha 4x30fps i Dalaran blir det totalt 120fps - dette kan bli tungt å drive. Men med view distance satt til minimum er det ikke mye grafikk som skal rendres, det ideelle er et grafikkort som er kjapt nok til at cpu blir flaskehals. Jeg mistenker at et x800pro eller 4870 skal klare dette, så jeg prøver dette før jeg eventuelt kjøper et nytt kort i blinde.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Grunnen for at du har mer fps i andre spill er som jeg har nevnt at wow bruker primert cpu pga utdatert dx8 engine som blizz har tweaked på over tid. Dessverre er gpu støtte heller elendig og du kommer langt med et middels gpu og mye mye mhz. Nytter ikke med quad core på det spillet heller, du kan sette spillet til å bruke alle kjerner gjennom config.wtf filen men det gjere berre loading mellom områder kjappere ikke selve fps. Og Frexia, det er ikke ditt skjermkort som hindrer deg for siste gang, enten så høre du på meg eller så får du leve i ignoransen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...