Gå til innhold

Nå sprenger asylsøkerne alle grenser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi har aldri begått slike forbrytelser i en slik skala som de driver på med nei, "statsviter"

Mener du virkelig at nordmenn, svensker eller dansker ikke voldtar, driver med incest og pedofili??? Vær så snill si at du kødder nå, for hvis du ikke gjør det som må jeg stille spørsmål om du bor på en psykiatrisk institusjon eller på en annen planet.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Pfft, du greier aldri å bevise at slike overgrep skal ha foregått i fordums tid alikavel, dette er 2009!

Vi kan derimot bevise at innvandrere er sterkt overrepresentert på kriminalstatistikken.

Vikingene var først og fremst ett handelsfolk, dette bildet som er blitt laget i ettertid av berserkere og voldtektsmenn har ikke rot i virkeligheten.

Vi har aldri begått slike forbrytelser i en slik skala som de driver på med nei, "statsviter"

Mener du virkelig at nordmenn, svensker eller dansker ikke voldtar, driver med incest og pedofili??? Vær så snill si at du kødder nå, for hvis du ikke gjør det som må jeg stille spørsmål om du bor på en psykiatrisk institusjon eller på en annen planet.

Ikke annet å forvente fra deg "statsviter" her driter du deg så loddrett ut ved å fortelle meg at jeg hører hjemme på psykiatrisk for å ikke gjøre noe annet enn å opplyse deg om realiteten av situasjonen.

Jeg har ikke sagt at vi ikke voldtar, driver med incest eller pedofili, bare at vi ikke gjør det i samme skala som innvandrerne.

Shill.

Politiradio fra hovedstaden.

Endret av Robert
Flettet flere innlegg fra samme bruker.
Lenke til kommentar
Ikke annet å forvente fra deg "statsviter" her driter du deg så loddrett ut ved å fortelle meg at jeg hører hjemme på psykiatrisk for å ikke gjøre noe annet enn å opplyse deg om realiteten av situasjonen.

Realiteten??? Den eneste som driter seg ut her er du. Realiteten er at 965 av 1000 av de med innvadrer bakgrunn aldri har begått en kriminell handling. Det tilsvarende tallet for etniske nordmenn er 980 av 1000. Kaller du dette for "annen skala"?? I tillegg har de mest alvorlige kriminelle handlinger i de siste årene blitt begått av nordmenn. Trippeldrapet i Tromsø i år er begått av en nordmann, æresdrapet i Tromsø året før også begått av nordmann (han var i tillegg politibetjent), samme år var det to nordmenn som klikket med våpen og henrettet folk på åpen gate, Nokas ranet er planlagt av en nordmann, det samme gjelder Munch-museet ranet, de fleste pedofili saker som politiet og Kripos har oppklart i det siste står nordmenn bak (der i blant en prest), og lista går videre. Du kan selvfølgelig ignorere dette så mye du vil, men det blir ikke mindre sant av den grunn.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

I årene fra 2000 til 2005 ble det ifølge Kripos begått 226 drap i Norge. Ifølge samfunnsøkonom Fredrik Carlsen ved NTNU gjennomgang av mediedekningen var altså 60 av disse begått av utlendinger eller nordmenn med ikke vestlig bakgrunn.

- For en etnisk nordmann som ikke er eller har vært gift eller samboende med en innvandrer og som heller ikke er bandemedlem er risikoen for å bli drept av en innvandrer helt minimal sier Carlsen.

Han mener at selv om forskning viser at innvandrerungdom er overrepresentert i kriminalstatistikken utgjør ikke denne type kriminalitet noen stor fare for nordmenn flest.

- Det er ikke noe nytt i historisk perspektiv at man tillegger innvandrere eller minoritetsgrupper kriminelle tilbøyeligheter. Men denne undersøkelsen viser at nordmenns frykt nok er overdrevet sier Carlsen.

En tidligere undersøkelse viste at rundt halvparten av Norges befolkning sa seg enig i at innvandrere er mer kriminelle enn nordmenn og at de er en kilde til utrygghet i samfunnet. Dette fikk Carlsen til å ville undersøke nærmere om denne kriminaliteten representerer en fare for den jevne norske mann og kvinne.

Han tror mediedekningen av drap og annen kriminalitet er en medvirkende årsak til folks frykt.

- Det viser seg at drap med norsk offer får langt større oppmerksomhet enn øvrige drap forklarer Carlsen. Han viser da til at spesielt drap på norske kvinner begått av ikke-vestlige menn får stor oppmerksomhet. I gjennomsnitt fikk hvert drap på en person med ikke-vestlig bakgrunn ni oppslag i Aftenposten mens drap på nordmenn i gjennomsnitt fikk 20 oppslag.

- Det er viktig at media setter søkelys på kriminalitet også den som begås av innvandrere og asylsøkere. Samtidig er det viktig at framstillingen gir et riktig bilde av hvem som er kriminalitetens ofre mener Carlsen.

Leder av Antirasistisk senter Nadeem Butt mener det kan virke som om kriminalitet begått av innvandrere får mer oppmerksomhet enn om lovbruddene er utført av nordmenn.

– Når en nordmann dreper kona er det en familietragedie men når en innvandrer dreper så er det snakk om æresdrap og slike ting i tillegg som gjør at det omtales mer forklarer Butt.

Han understreker at all kriminalitet skal tas alvorlig men han mener undersøkelsen viser at ikke alle og enhver må gå rundt og være redd for innvandrerkriminalitet.

– Det er det jo ingen grunn til slår Butt fast.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article266947.ece

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Muslimer och somalierna är ett hot mot den nordiska kulturen.

De för med sig sharialagar som innefattar incest, våldtäkt, hedersmord, pedofili och könsstympning.

Som om tilhørere av den nordiske kulturen aldri har begått akkurat de samme kriminelle handlinger :hrm: Slike handlinger hadde vi hatt nok av om så det ikke fantes en eneste innvandrer i Skandinavia.

Hva slags skala er det du snakker om da? Får inntrykk av at du mener at innvandrere driver med disse forbrytelsene i en helt annen skala. Det hadde også vært fint om du kom med noen linker som kunne underbygge den påstanden. Ellers kunne folk tro at påstanden er et produkt av fordommer.

Lenke til kommentar
Buktamoen ja, og det er gangvei hele veien dit, man må bare gå over den gamle bruen, istede for den nye

Det tar tid å gå fra Høgtun til Buktamoen, og tar man i betraktning at Olsborg er en av de kaldeste plasser i Troms, og for så vidt i hele Norge, så blir dette en kald opplevelse om vinter for disse mennesker som mest sannsynelig aldri har opplevd vinter.

Idrettsarenaen står på nedre moen, ca 15 minutt gåing ifra olsborg. (forsåvidt fotballbane der og) Fotballbanen er ved Olsborg skole, som er rett atmed høgtun.

Den eneste fotballbanen jeg kjenner til der er i Takelvdalen (et godt stykke unna Olsborg), aldri hørt om disse fasiliteter som du nevner her.

Utested er på andselv, dit må man nesten ta taxi for å komme seg. ca 15 minutter.

Først og fremst så er ikke Andselv verdensnavle, de som går ut der er stort sett de som avtjener førstegangstjeneste på Heggelia. Nærmeste plassen med litt liv i helgen er Finnsnes, og det er 45 min kjøring fra Olsborg. Som det andre så er disse innvandrere rimelig blakk, de har neppe penger til å kjøre taxi. I tillegg, der er nok lenger til Andselv fra Høgtun enn 15 min. Hvis du kjører Høgtun-Andselv på 15 min så holder du i hvert fall ikke fartsgrensen.

Men ikke meningen å skryte av at plassen der er en bra plass for dem å bo, for jeg vil ikke ha de som nabo.

Hvorfor ikke? Hva har dem gjort deg? Har det aldri falt inn at det kan finnes mange greie mennesker blant dem? Potensielle kamerater hvis du er i deres alder? De har sikkert masse å fortelle om omgivelsene de kommer i fra, om deres levevilkår, situasjonen slik som de oppfatter den, eller kanskje du kunne forklare dem hvordan det norske samfunnet fungerer dvs. om demokratiet, om norske normer og verdier, hva de bør og hva de ikke bør gjøre osv. Som en del av det lokale samfunnet så er du faktisk en viktig resurs i forhold til integreringen.

Tar ikke lange tia ifra høgtun til buktamoen. har aldri hatt problemer med å gå dit.

Idrettsarenaen er nå der iallefall. kan vise på kart omså :) noe idrettsgreier i takelvdalen vet jeg faktisk ikke om.

Og sånsett så har jeg ikke noe imot at de bor her. vært ute på byen på andselv å snakket med hyggelige invandrere. tenker mere på f.eks meg, som har biler og slikt stående på gårdsplassen. har aldri vært plaget med kriminalitet, men i det siste har jeg begynt å passe på å låse bilen. Langt ifra sikkert at noen av de er kriminelle, men har ikke helt sansen for at ukjente folk som ikke kan norsk vandrer atmed huset vårt på kvelden.

Og nei, man trenger ikke bryte fartsgrensen for å komme seg til andselv på rundt 15 minutter. kansje mere 20 minutter pga kryss og trafikk, men er jo omtrent 80 sone hele veien.

Edit: ifølge Gulesider sitt kart, så er det 11.3km mellom olsborg og andselv. og anntatt kjøretid er 10 min.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Antirasistisk senter, det er en uavhengig kilde gitt.

Fortsatt innvandring kan ikke forsvares moralsk sett på noen måte, det som nå foregår er fullstendig galskap og ute av kontroll, samtidig så vil våre "folkevalgte" ha flere av disse.

Jeg likte spesielt å se vår kjære utenriksminister jonas gahr støre utrykke sin sympati for voldtatte kvinner i kongo, det var en svært rørende skildring av tiden vi befinner oss i.

Norge 2009.

Jeg vemmes.

Lenke til kommentar

Realiteten??? Den eneste som driter seg ut her er du. Realiteten er at 965 av 1000 av de med innvadrer bakgrunn aldri har begått en kriminell handling. Det tilsvarende tallet for etniske nordmenn er 980 av 1000. Kaller du dette for "annen skala"?? I tillegg har de mest alvorlige kriminelle handlinger i de siste årene blitt begått av nordmenn. Trippeldrapet i Tromsø i år er begått av en nordmann, æresdrapet i Tromsø året før også begått av nordmann (han var i tillegg politibetjent), samme år var det to nordmenn som klikket med våpen og henrettet folk på åpen gate, Nokas ranet er planlagt av en nordmann, det samme gjelder Munch-museet ranet, de fleste pedofili saker som politiet og Kripos har oppklart i det siste står nordmenn bak (der i blant en prest), og lista går videre. Du kan selvfølgelig ignorere dette så mye du vil, men det blir ikke mindre sant av den grunn.

Man kunne nesten få intrykk av at Norge ble tryggere med flere innvandrere av å lese dette.

Lenke til kommentar

Det må nevnes at mange lovbrudd blir aldri anmeldt, og av de som blir anmeldt blir veldig få oppklart, spesielt i de områdene innvandrere er overrepresentert i. Altså, det er flere enn 3,5% av innvandrerbefolknignen og 2% av nordmenn som begår en kriminell handling.

Jeg vil aldri uttale meg som Ebeneser, men det er sant at innvandre er overrepresentert i kriminalitet.

Idag er representasjonen minimal, fordi vi har relativt få innvandre i Norge, men Sverige som har langt flere innvandre enn oss, ble 33% av alle lovbrudd gjort av innvandre. I tilegg har kriminaliteten økt drastisk i Sverige og er 3.8 ganger høyere enn USA.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Det må nevnes at mange lovbrudd blir aldri anmeldt, og av de som blir anmeldt blir veldig få oppklart, spesielt i de områdene innvandrere er overrepresentert i. Altså, det er flere enn 3,5% av innvandrerbefolknignen og 2% av nordmenn som begår en kriminell handling.

Jeg vil aldri uttale meg som Ebeneser, men det er sant at innvandre er overrepresentert i kriminalitet.

Idag er representasjonen minimal, fordi vi har relativt få innvandre i Norge, men Sverige som har langt flere innvandre enn oss, ble 33% av alle lovbrudd gjort av innvandre. I tilegg har kriminaliteten økt drastisk i Sverige og er 3.8 ganger høyere enn USA.

Men da syns jeg at du skal være like konsekvent og presisere svakheter med disse statistikker, som i stor grad rammer de med innvadrer bakgrunn. La oss ta noen eksempler på hvordan denne type statistikk kan slå feil ut i forhold til realiteten, hvis du gidder å lese. Jeg hadde helst sett at du virkelig leste dette, men jeg kan ikke tvinge deg.

Befolkningshypotesen

Når man sammenligner ulike gruppers registrerte kriminalitet må man sørge for at de gruppene man sammenligner faktisk kan sammenlignes. En forklaring på at innvandrere har høyere registrert kriminalitet enn nordmenn kan være at man har sammenlignet ikke-sammenlignbare grupper. Man kan for eksempel glemt å ta hensyn til at innvandrerbefolkningen i større grad enn befolkningen ellers har de samme befolkningskarakteristikkene som de som blir registrert som lovbryterer i kriminalstatistikken; De består i hovedsak av unge menn som bor i byene.

Årsaken til at innvandrere har høyere registrert kriminalitet kan da skyldes at det i innvandrerbefolkningen finnes flere av den gruppen som begår lovbrudd, altså flere unge menn som bor i byene, enn i resten av befolkningen. Satt på spissen kan man si at hvis man ikke tar hensyn til de ulike befolkningssammensetningene i innvandrerbefolkningen og den norske befolkning vil man risikere å sammenligne kriminalitetsfrekvensen til unge innvandrermenn i byene med eldre norske kvinner på landet.

Diskrimineringshypotesen

En mulig årsak til innvandrerens høye registrerte kriminalitet kan være at de har større sannsynlighet enn nordmenn for å bli tatt når de begår lovbrudd. Kanskje er det slik at fordi innvandrere, og da spesielt ikke- vestlige innvandrere er mer synlige i bybildet blir deres lovbrudd lettere oppdaget enn blant nordmenn ellers. For eksempel vil holdninger som at innvandrere er mer kriminelle enn nordmenn kunne fungere som selvoppfyllende profetier i den grad det gjør folk mer på vakt ovenfor innvandrere. Den økte fokusen på kriminalitet blant innvandrere vil dermed kunne resulterer i at lovbrudd blant innvandrere oftere blir oppdaget enn lovbrudd blant nordmenn.

Hvis det er slik at de lovbruddene innvandrere begår oftere blir oppdaget og anmeldt enn nordmenns lovbrudd, betyr det at en høyere registrert kriminalitet kun er utrykk for at innvandrere har større sannsynlighet for å bli tatt når de bryter loven, og ikke at de er mer kriminelle enn nordmenn. Innebygget i diskrimineringshypotesen ligger en antagelse om at innvandreres overhyppighet i kriminalstatistikken skyldes at de har mindre mørketall enn nordmenn. Mørketall henspeiler på de lovbruddene som enten ikke blir oppdaget eller ikke blir anmeldt til politiet, og dermed ikke blir registrert i kriminalstatistikken. Den faktiske kriminaliteten sies å være summen av den registrert kriminaliteten og mørketallene. Nordmenn og innvandrere kan dermed ha like høy faktisk kriminalitet, men fordi nordmenn har høyere mørketall enn innvandrere så vil deres registrerte kriminalitet være lavere enn innvandreres.

Kontrollhypotesen

Kanskje kan den samme diskrimineringsmekanismen i noen grad også være gjeldende for politiets kontroll. Det er flere ting som tyder på at ikke- vestlige innvandrere har en helt annen kontrollhverdag enn befolkningen ellers. Oppslaget i media om somalieren som ble stanset av politiet 17 ganger på grunn av sin fine sykkel, tyder på at noen grupper innvandrere kontrolleres oftere enn nordmenn. Resultatet kan da igjen bli at lovbrudd utført av innvandrere oftere oppdages, og at innvandreres registrerte kriminalitet dermed vil øke. Politiet på sin side vil få “bekreftet” at innvandrere er mer kriminelle enn nordmenn, og da kunne begrunne ytterligere kontroll ovenfor denne gruppene med den høye registrerte kriminaliteten. Det man da glemmer er at det kan være politiets kontroll av innvandrerne, som kan være noe av årsaken til den høye registrerte kriminaliteten blant innvandrere. Politiets kontroll vil føre til høyere oppdagelsesrisiko for lovbrudd utført av innvandrere, og dermed vil økt registrert kriminalitet like gjerne kunne skyldes at politiet minsker mørketallene blant innvandrere som at det skyldes en økning i innvandreres faktiske kriminalitet.

Kulturhypotesen

Det er blitt skapt et bilde av at innvandrerungdom begår mer kriminalitet enn andre ungdom fordi de står i en kulturkonflikt mellom det norske og deres etniske opprinnelige kultur. En svakhet med denne type forklaring er at den bygger på en syn på kultur som noe statisk, som ikke er i utvikling. Dette til tross for at mye tyder på at kultur er noe dynamisk som stadig forandrer seg avhengig av tid og sted. En voksen pakistaner som kom til Norge i voksen alder har sannsynligvis en helt annen kulturell bakgrunn enn en ungdom med pakistanske foreldre som er oppvokst i Norge. Den norsk- pakistanske ungdommen har trolig mer til felles med andre norske ungdommer enn han har med sine foreldre.

En annen svakhet med kulturkonfliktforklaringer er at de tar utgangspunkt i at det er noe naturgitt i at det oppstår en konflikt når forskjellige kulturer møtes. Den type argumentasjon ser bort fra at de fleste kulturer har mye felles. De fleste samfunn har forbud mot vold, drap, tyveri og ran.

Når det gjelder kulturforklaringer generelt er deres største svakhet at de ikke forklarer hvorfor de aller fleste innvandrere ikke begår kriminelle handlinger. Hvis man ser på innvandrerungdom så viser ungdomsundersøkelsen både fra 1992 og 1996 at ikke- vestlig innvandrerungdom var mindre kriminelle og utviste færre “asosiale handlinger” enn både norsk ungdom og vestlig innvandrerungdom.

Undersøkelser viser at barn av innvandrere er overrepresentert blant ungdom som aldri gjør noe galt. De er både mer lovlydige og de bruker mindre rusmidler enn norsk ungdom. Innvandrer jenter er særlig lovlydige. Det er imidlertid også slik at innvandrerungdom er overrepresentert blant ungdom som begår alvorlige kriminielle handlinger gjentatte ganger. Når det først går galt med disse unge, går det altså veldig galt. De faktorene som ligger bak utvikling av asosialitet blant innvandrerungdom, er imidlertid de samme som forklarer utvikling av asosial adferd blant norske ungdommer. Men så er altså innvandrerungdom mye mer utsatt for slike risikofaktorer enn norsk ungdom

Deprivasjonshypotesen

Unni Wikan betegner innvandrere som den nye norske underklassen. En levekårsundersøkelse fra 1998 utført blant ikke vestlige innvandrere viser at denne gruppen har lavere utdanning, mer arbeidsledighet (selv blant de med høy utdanning), lavere inntekt, er mer ensomme og lider oftere av nervøse lidelser enn resten av befolkningen

Når man ut fra kriminologisk forskning vet at det med dårlige levekår ofte følger tradisjonell kriminalitet kan en marginalisert tilværelse i det norske samfunnet være en mulig forklaring på at noen innvandrergrupper begår mer kriminalitet enn resten av befolkningen. En forklaring på at enkelte befolkningsgrupper av utenlandsk statsborgere er overrepresentert i kriminalstatistikken kan være en deres vanskelige livsvilkår i Norge.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Noen av svarene til noen av teoriene blir korte, fordi jeg har ikke så mye å si til dem.

Befolkningshypotesen: Mulig, men den vil ikke påvirke i veldig stor omfang. Innvandrerbefolkningen er ikke så annerledes enn den norske befolkningen. I tilegg er det en motsatt effekt når de er under 15 år og nesten nulltall for de under 10 år.

Diskrimineringshypotesen Denne er fullstendig feil. Innvandre er klart overrepresentert i lovbrudd som skjer i områder med lav oppklaringsprosent og lav anmeldelserate. F.eks. i voldtekt, innbrudd, butikkran, etc. Dette er en motsatt effekt.

Kontrollhypotesen: Jeg kjenner somaliere, og det er ikke vanlig at politiet i Oslo stopper en syklist 17 ganger. De har andre ting å gjøre. Som oftest ser man ikke politiet en gang. I tilegg kan jeg nevne noe som gjør at denne effekten blir motsatt. Oslo har veldig mye dårligere politidekning enn resten av fylkene og oppklaringsprosenten er langt lavere. Dermed vil man kontrolere nordmenn oftere, fordi de flest innvandre i Norge bor i Oslo.

Kulturhypotesen Denne er du imot. jeg er enig at kultur ikke er statisk, men det trenger den heller ikke å være. Det jeg tror skjer er at man møter hverandre på halveien. Altså, innvandre blir mindre kriminalle, mens nordmenn blir mer kriminelle. Jeg skal ikke sitte her og tyde om antall som begår lovbrudd er større blandt innvandre eller nordmenn. Det er jeg egentlig ikke interesert i.

Det jeg hevder er at store mengder med innvandring, spesielt fra afrikanske kulturer vil føre til mer kriminalitet. Det er fordi de kommer fra en annerledes kultur, hvor lovbrudd er mer "lovlig" enn de er i Norge. Det er riktig at kvinnlige innvandre er underrepresentert, men det handler også om kulturen i de afrikanske landet. Kona, skal være hjemme og lage mat til mannen og ikke vise stort til seg i det offentlig rom.

Spesielt vil asylinnvandring fra afrikanske land føre til mer kriminalitet. Det er fordi man blander enn ganske voldlig kultur, sammen med lavtlønnede grupper. Hvis det ikke fører til mer kriminalitet, vil jeg spørre deg.

Hvorfor er kriminaliteten i Sverige så høy?

Hvorfor er kriminaliteten så høy i byer med stor andel innvandre, som f.eks Malmø , Stockholm (200 per 1000) og Oslo(147)?

Mens den er lav i f.eks. Trondheim. (66.8)

Deprivasjonshypotesen

At de er fattigere er ingen unnskylding. Det vil forsatt ha de samme effektene på samfunnet vårt.

Jeg er glad for at Venstre ikke får makten, fordi jeg ønsker ikke at Norge skal bli som Sverige, og jeg vet godt at Sverige har hitill bare fått influensa. De kommer til å bli i langt verre stand om 10-20 år.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
http://www.smp.no/article/20091023/NYHETER/34564824/1002

Tusen takk for dette 'nye vi' og det multikulturelle paradis du snakker så varmt om herr Støre, det skal sannelig bli en fryd med fire nye år med dere i regjering.

Ja dette gleder vi oss virkelig over.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=569453

Tror neppe Støre kan gjøre noe med denne sakken. Hvem skal du skylde på nå?

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Selvsagt kommer ikke støre til å gjøre noe med denne saken, han har jo selv utrykt sitt ønske om å gjøre Norge multikulturelt.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg_2009/1.6728709

Jeg kan jo f.eks skylde på deg og dine likesinnede for å ignorere det åpenbare.

Artig det med voldtekter, den siste løgnen som har brent seg fast hos sauene er at nordmenn er så mye verre fordi at det foregår 15000 voldtekter i "skjul" (som ikke kan bevises), dette forekommer selvsagt ikke hos innvandrere, ingen mørketall whatsoever, bare hos nordmenn.

bare hos nordmenn.

Folk er tydeligvis mer redd for jobbene i det offentlige enn at landet blir overtatt av asylsøkere. Det viste seg ved valget.

Sviket i 1940 gjentas.

Norske jenter slapp i det miste å bekymre seg om å bli voldtatt av tyskerne.

1940 var ingenting.

Endret av Robert
Flettet flere innlegg fra samme bruker.
Lenke til kommentar

Invandrarna ifrån sharialänder säger själva att de önskar sprida islam till hela världen.

Detta tänker de göra genom att föröka sig i de länder de bosätter sig i, och ta makten inifrån.

Jag hänvisar alla som påstår att det endast finns kulturella skillnader att läsa den rapport Danskarna framställde här i veckan, som påpekar mental retardation hos människor ifrån mellanöstern. Detta, säger professorer och forskare, beror på genarationsburen incest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...