Inge Rognmo Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Er snakk om troms fylke Og at de ble kastet ut er vel kansje litt draskisk, men det var slik en sint kompis sa det de måtte iallefall flytte ut av internatleilighetene der. Da går jeg ut fra at det er snakk om internatbeboere på Høgtun videregående, som ble flyttet til Bardufoss? Årsaken er enkelt og greit at Troms fylkeskommune må spare penger i utdanningssektoren, bl.a. på å legge ned internatet på Høgtun, og heller busse disse elevene til og fra internatet på Bardufoss, 20 minutter unna. Forslag om å legge ned hele skolen i neste rekke, og flytte disse linjene til Bardufoss er også nylig luftet i media, selv om den godeste Pål Julius så sent som i juli avkreftet at dette var ledd i en nedleggingsplan... At fylkeskommunen så tjener penger på å leie ut disse hyblene til asylmottaket, som får penger fra Staten/UDI, er den andre siden av saken. En vinn-vinn-situasjon for fylkeskommunen som både reduserer utgiftene og øker inntektene på dette grepet, situasjonen for elevene skal jeg ikke uttale meg så mye om. 20 minutter med buss er ikke noen dramatisk lang skolevei, og fritidstilbudet i Bardufoss-området er nok bedre enn på Høgtun, blant annet med gangavstand til kino, svømmehall, utesteder etc. Hvordan rommene ser ut vet jeg lite om; noen av rommene på Bardufoss er nylig pusset opp, mens andre er av betydelig eldre standard. Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Det vil vel snart poppe opp brakkebyer . Første navn : Brakkebygrenda ? Jeg bare sier det, for det er begrenset hvor mange vi har husly til Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Er snakk om troms fylke Og at de ble kastet ut er vel kansje litt draskisk, men det var slik en sint kompis sa det de måtte iallefall flytte ut av internatleilighetene der. Da går jeg ut fra at det er snakk om internatbeboere på Høgtun videregående, som ble flyttet til Bardufoss? Årsaken er enkelt og greit at Troms fylkeskommune må spare penger i utdanningssektoren, bl.a. på å legge ned internatet på Høgtun, og heller busse disse elevene til og fra internatet på Bardufoss, 20 minutter unna. Forslag om å legge ned hele skolen i neste rekke, og flytte disse linjene til Bardufoss er også nylig luftet i media, selv om den godeste Pål Julius så sent som i juli avkreftet at dette var ledd i en nedleggingsplan... At fylkeskommunen så tjener penger på å leie ut disse hyblene til asylmottaket, som får penger fra Staten/UDI, er den andre siden av saken. En vinn-vinn-situasjon for fylkeskommunen som både reduserer utgiftene og øker inntektene på dette grepet, situasjonen for elevene skal jeg ikke uttale meg så mye om. 20 minutter med buss er ikke noen dramatisk lang skolevei, og fritidstilbudet i Bardufoss-området er nok bedre enn på Høgtun, blant annet med gangavstand til kino, svømmehall, utesteder etc. Hvordan rommene ser ut vet jeg lite om; noen av rommene på Bardufoss er nylig pusset opp, mens andre er av betydelig eldre standard. For å ikke nevne at dette burde vært gjort for lenge siden, dvs flytte Høgtun til Bardufoss - som tross alt ligger mer sentralt enn Olsborg. Nettopp på bakgrunn av beliggenheten har denne videregående skolen blitt utsatt for en flomm av rykter om hasj røyking og festing – noe som flere av tidligere elever kunne bekrefte. Det er bare trist at fylkeskommune velger å gjøre dette på bakgrunn av nyinnkomne variabler i stede for å ta tak i problemet før de trengte å frigjøre boliger til asylinstituttet. Men nå ettersom fylkeskommune har egne økonomiske interesser i dette så finner de plutselig alternativ til denne skolen, for nå er det plutselig blitt mulig å flytte skolen. For øvrig, disse innvadrere som kommer til Høgtun har ingenting å glede seg til. Stede ligger isolert fra resten av Olsborg – som i seg selv ligger isolert. I tillegg er lokalene og rommene i meget dårlig stand, ut i fra de meldinger jeg har fått. Nok en gang får asyl søkere og flyktinger de verste forutsetninger til integrering når det gjelder lokalisering av boliger og plassen. Endret 22. oktober 2009 av statsviter Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Hvordan skole? Edit: nevermind Endret 22. oktober 2009 av Hamnli2 Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 For å ikke nevne at dette burde vært gjort for lenge siden, dvs flytte Høgtun til Bardufoss - som tross alt ligger mer sentralt enn Olsborg. Nettopp på bakgrunn av beliggenheten har denne videregående skolen blitt utsatt for en flomm av rykter om hasj røyking og festing – noe som flere av tidligere elever kunne bekrefte. Det er bare trist at fylkeskommune velger å gjøre dette på bakgrunn av nyinnkomne variabler i stede for å ta tak i problemet før de trengte å frigjøre boliger til asylinstituttet. Men nå ettersom fylkeskommune har egne økonomiske interesser i dette så finner de plutselig alternativ til denne skolen, for nå er det plutselig blitt mulig å flytte skolen. For øvrig, disse innvadrere som kommer til Høgtun har ingenting å glede seg til. Stede ligger isolert fra resten av Olsborg – som i seg selv ligger isolert. I tillegg er lokalene og rommene i meget dårlig stand, ut i fra de meldinger jeg har fått. Nok en gang får asyl søkere og flyktinger de verste forutsetninger til integrering når det gjelder lokalisering av boliger og plassen. Troms har et stort boligproblem ifra før, og da blir det vanskelig å finne sentrale boliger for innvandrere. Likevel kan jeg ikke skjønne hvordan de skal bli integrert i det hele tatt når de bor "der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Troms har et stort boligproblem ifra før, og da blir det vanskelig å finne sentrale boliger for innvandrere. Likevel kan jeg ikke skjønne hvordan de skal bli integrert i det hele tatt når de bor "der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Byen Tromsø har et stort boligproblem, men ikke så mye resten av fylket. Fraflytting er fremdeles større enn innflytting i hele fylket. Tromsø by sliter for det meste med studentboliger på bakgrunn av universitetet, som nå er blitt enda større etter fusjon med høyskolen i samme by. Asylmottak på mindre, men mer sentrale, plasser slik som Finnsnes (som for øvrig har ett asylmottak fra før) er bedre egnet til integrering enn for eksempel Tromsø. Her er lokalt samfunnet verken for stort eller for lite. Det er plasser på denne størrelsen UDI bør prioritere med tanke på integrering, og ikke store byer eller små plasser, og slik som du beskriver, som ”Gud forlot, djevelen vil ikke ha, og militære overtok”. Endret 22. oktober 2009 av statsviter Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Det var ikke det jeg pratet om. Problemet er at folk ikke flytter fra byene og lokalsamfunnene som er passelig store, som finnsnes, bardu, salangen osv. De flytter fra landsbygda, og den er ikke egnet til hverken studenter eller innvandrere. I fjor sommer måtte noen av studentene på vgs i salangen bo i campingvogn i noen måneder. Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Jeg mener det er bra og fornuftig at vi kan hjelpe folk som sliter. Men, det får da være måte på. Syntest først og fremst at vi tar imot alt for mange. Som jeg har skjønt er vi vell et av de mest hjelpefulle landene når det gjelder innvandring. Det som også irriterer meg er hvordan UDI oppfører seg, de oppfører seg arrogante og virker ikke som om de bryr seg om hva vi mener. Bor selv i en liten bygd med cirka 2000 i, tror jeg. Vart arrangert møte med UDI, de ville la 100+ innvandrere komme til bygda. Alle på møtet "samlingen" var sterkt imot dette, men til slutt skulle det vist ikke ha noe å si. Fylkesmannen kjørte over bygda våres, i dette tilfellet. Samme regla over hele landet, null respekt for lokaldemokratiet. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Bygdedyret mener du. Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor mange ser på det som en kamp mellom "oss" og "dem", vi er da vel alle mennesker? Det at et menneske, på godt og vondt, er født i en annen del av verden gjør vel ikke at det er mindre eller mer verd? Som borger av verden ser jeg på det som min plikt og gjøre det jeg kan for å gjøre tiden for alle mennesker på denne planeten best mulig, ikke bare de som er heldige nok til å bli født i et land som norge. Muslimer och somalierna är ett hot mot den nordiska kulturen. De för med sig sharialagar som innefattar incest, våldtäkt, hedersmord, pedofili och könsstympning. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Likevel kan jeg ikke skjønne hvordan de skal bli integrert i det hele tatt når de bor "der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Vi har da butikk, fotballbane, gangavstand bensinstasjon, samt en hel idrettsarena. Finnes mange værre plasser Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Muslimer och somalierna är ett hot mot den nordiska kulturen.De för med sig sharialagar som innefattar incest, våldtäkt, hedersmord, pedofili och könsstympning. Som om tilhørere av den nordiske kulturen aldri har begått akkurat de samme kriminelle handlinger Slike handlinger hadde vi hatt nok av om så det ikke fantes en eneste innvandrer i Skandinavia. Endret 22. oktober 2009 av statsviter Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Likevel kan jeg ikke skjønne hvordan de skal bli integrert i det hele tatt når de bor "der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Vi har da butikk, fotballbane, gangavstand bensinstasjon, samt en hel idrettsarena. Finnes mange værre plasser Men har dere rundkjøring? Det skal nok litt mer til en fotballbane for å integrere en familie med helt forskjellig kultur og livshistorie. I min erfaring blir det ofte til at innvandrerne bruker banen kl da og da, og så bruker nordmennene banen kl da og da. Eller hver sin halvdel om banen er stor nok. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Likevel kan jeg ikke skjønne hvordan de skal bli integrert i det hele tatt når de bor "der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Vi har da butikk, fotballbane, gangavstand bensinstasjon, samt en hel idrettsarena. Finnes mange værre plasser Men har dere rundkjøring? Det skal nok litt mer til en fotballbane for å integrere en familie med helt forskjellig kultur og livshistorie. I min erfaring blir det ofte til at innvandrerne bruker banen kl da og da, og så bruker nordmennene banen kl da og da. Eller hver sin halvdel om banen er stor nok. Har ikke rundkjøring akkurat der nej, skjønte ikke helt hva det hadde med saken å gjøre.. 10 minutt unna har vi en rundkjøring.. 15 minutt unna har vi 3 rundkjøringer.. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Likevel kan jeg ikke skjønne hvordan de skal bli integrert i det hele tatt når de bor "der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Vi har da butikk, fotballbane, gangavstand bensinstasjon, samt en hel idrettsarena. Finnes mange værre plasser Hvilken bensinstasjon? Buktamoen? Fremkomligheten er ikke den beste dit fra Olsborg hvis du ikke har en bil. Hvilken idrettsarena? Hvilken fotballbane? Er det Takelvdalen du snakker om? Du må nok ha bil for å komme deg dit og, fordi kollektivtrasport er ikke akkurat utbredt der. I tillegg mangler de kino, spisested, utested, arbeidsplasser, NAV kontoret, kommunehuset osv. Endret 22. oktober 2009 av statsviter Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Har ikke rundkjøring akkurat der nej, skjønte ikke helt hva det hadde med saken å gjøre.. 10 minutt unna har vi en rundkjøring.. 15 minutt unna har vi 3 rundkjøringer.. Rundkjøringen var en spøk, poenget var at plassen er finfin om du er norsk og ikke er avhengig av kollektivtransport, men den er noe for liten for å integrere en innvandrerfamilie eller 20. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Likevel kan jeg ikke skjønne hvordan de skal bli integrert i det hele tatt når de bor "der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Vi har da butikk, fotballbane, gangavstand bensinstasjon, samt en hel idrettsarena. Finnes mange værre plasser Hvilken bensinstasjon? Buktamoen? Fremkomligheten er ikke den beste dit fra Olsborg hvis du ikke har en bil. Hvilken idrettsarena? Hvilken fotballbane? Er det Takelvdalen du snakker om? Du må nok ha bil for å komme deg dit og, fordi kollektivtrasport er ikke akkurat utbredt der. I tillegg mangler de kino, spisested, utested, arbeidsplasser, NAV kontoret, kommunehuset osv. Buktamoen ja, og det er gangvei hele veien dit, man må bare gå over den gamle bruen, istede for den nye Idrettsarenaen står på nedre moen, ca 15 minutt gåing ifra olsborg. (forsåvidt fotballbane der og) Fotballbanen er ved Olsborg skole, som er rett atmed høgtun. Spisested er det foresten rett amted statoil på buktamoen. Utested er på andselv, dit må man nesten ta taxi for å komme seg. ca 15 minutter. Kino er i heggelia, og dit går det buss ifra buktamoen. Komunehus har vi og på moen. (20 minutt til fots) Arbeidsplasser er det dårlig med.. Men ikke meningen å skryte av at plassen der er en bra plass for dem å bo, for jeg vil ikke ha de som nabo. Er vel forsåvidt bare ungdom i 14-18års alderen som bor ved høgtun såvidt jeg har fått med meg. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Buktamoen ja, og det er gangvei hele veien dit, man må bare gå over den gamle bruen, istede for den nye Det tar tid å gå fra Høgtun til Buktamoen, og tar man i betraktning at Olsborg er en av de kaldeste plasser i Troms, og for så vidt i hele Norge, så blir dette en kald opplevelse om vinter for disse mennesker som mest sannsynelig aldri har opplevd vinter. Idrettsarenaen står på nedre moen, ca 15 minutt gåing ifra olsborg. (forsåvidt fotballbane der og) Fotballbanen er ved Olsborg skole, som er rett atmed høgtun. Den eneste fotballbanen jeg kjenner til der er i Takelvdalen (et godt stykke unna Olsborg), aldri hørt om disse fasiliteter som du nevner her. Utested er på andselv, dit må man nesten ta taxi for å komme seg. ca 15 minutter. Først og fremst så er ikke Andselv verdensnavle, de som går ut der er stort sett de som avtjener førstegangstjeneste på Heggelia. Nærmeste plassen med litt liv i helgen er Finnsnes, og det er 45 min kjøring fra Olsborg. Som det andre så er disse innvandrere rimelig blakk, de har neppe penger til å kjøre taxi. I tillegg, der er nok lenger til Andselv fra Høgtun enn 15 min. Hvis du kjører Høgtun-Andselv på 15 min så holder du i hvert fall ikke fartsgrensen. Men ikke meningen å skryte av at plassen der er en bra plass for dem å bo, for jeg vil ikke ha de som nabo. Hvorfor ikke? Hva har dem gjort deg? Har det aldri falt inn at det kan finnes mange greie mennesker blant dem? Potensielle kamerater hvis du er i deres alder? De har sikkert masse å fortelle om omgivelsene de kommer i fra, om deres levevilkår, situasjonen slik som de oppfatter den, eller kanskje du kunne forklare dem hvordan det norske samfunnet fungerer dvs. om demokratiet, om norske normer og verdier, hva de bør og hva de ikke bør gjøre osv. Som en del av det lokale samfunnet så er du faktisk en viktig resurs i forhold til integreringen. Endret 22. oktober 2009 av statsviter Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Muslimer och somalierna är ett hot mot den nordiska kulturen.De för med sig sharialagar som innefattar incest, våldtäkt, hedersmord, pedofili och könsstympning. Som om tilhørere av den nordiske kulturen aldri har begått akkurat de samme kriminelle handlinger Slike handlinger hadde vi hatt nok av om så det ikke fantes en eneste innvandrer i Skandinavia. Vi har aldri begått slike forbrytelser i en slik skala som de driver på med nei, "statsviter" Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Nei, for det er ikke noe som heter vikingetiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå