Gå til innhold

Maskinlesbare pass - hva inneholder de egentlig?

riple

Anbefalte innlegg

Okey folkens; det er mye prat om maskinlesbare pass og innreiser til USA og disse andre halvnaziststatene.

Det jeg lurer fælt på er - hva er det egentlig som leses av i disse "maskinlesbare passene".

Hvilken informasjon er lagret i ditt pass?

Noen som vet?

Endret av riple
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du misforstår litt. Et maskinlesbart pass er rett og slett et pass der alt er skrevet med pc istedet for håndskrift, og dermed kan leses (scannes). Eldre pass (før 2004 ca) er skreved med håndskrift og er dermed ikke maskinlesbare.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Jeg tror du misforstår litt. Et maskinlesbart pass er rett og slett et pass der alt er skrevet med pc istedet for håndskrift, og dermed kan leses (scannes). Eldre pass (før 2004 ca) er skreved med håndskrift og er dermed ikke maskinlesbare.

Okey, da vil jeg gjerne spørre om hva andre lands myndigheter egentlig kan grave fram om deg som Norsk statsborger. Er vi like pysete med personopplysninger utenriks som vi er ellers?

Lenke til kommentar

Maskinlesbart pass innebærer de to maskinlesbarelinjene preget av navn, passnummer, fødselsdato, utstedelse etc, kombinert med mange <<<<< tegn neder på bildesiden av passet. Denne kan dermed swipes - og dermed slipper ckin-agenten å legge inn passinformasjonen for hånd til de landene som krever dette.

Det er ikke noe mer informasjon enn dette i selve passet, biometriske pass inneholder vel foreløpig lagrede opplysninger om avstand mellom øyne etc i databrikken - men ingen rulleblad eller lignende er lagret i passet. Det kan dog være at andre lands immigrasjonsmyndigheter sjekker dette - men det er ikke noe som er lagret i passet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...