Gå til innhold

Vil oppgradering av Windows gi bedre ytelse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan fortelle deg at du IKKE får bedre ytelse med Vista.

Men med Windows 7 har du alle forutsetninger for å få best ytelse.

Les litt om forskjellene mellom OEM, oppgradering og fullversjon her:

http://samfunn.myhken.com/?p=787

og priser finner du her:

Prisguiden.no - Windows 7

Hadde installert Windows 7 uten tvil på pcen din. Og Home Premium versjonen bør holde i massevis for de fleste.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Vista/Win7 vil dra langt bedre nytte av minnet ditt enn XP. Når det gjelder XP så vil du ikke merke store forskjeller om du passerer 2GB minne. I Vista/Win7 derimot er det stor forskjell.

Som posten over nevner så vil et 64-bit OS dra enda mer nytte av minnet ditt og prosessoren. Men sørg for å sjekke at det finnes godt med drivere til 64-bit først. Regner med at dette er en stasjonær PC, da burde dette være et minimalt problem.

Nå som Windows 7 lanseres offisielt i morgen (30. oktober i Norge) ville jeg ha satset på det istedet for Vista. Win7 er et langt bedre produkt og yter noe bedre.

Lenke til kommentar
Nå som Windows 7 lanseres offisielt i morgen (30. oktober i Norge) ville jeg ha satset på det istedet for Vista. Win7 er et langt bedre produkt og yter noe bedre.

Bare flisespikkeri fra min side, men ser du skriver 30 oktober ved flere anledninger. Men den offisielle lanseringen i Norge (altså norsk versjon solgt i butikken) er 31.oktober.

I morgen får du kjøpt pcer med Windows 7 norsk versjon ferdig installert i norske butikker.

Lenke til kommentar
Hvilken Windows 7 anbefaler dere? Fins jo mange forskjellige typer og jeg er ikke helt inne på det der.

Kanskje lese litt:

Hadde installert Windows 7 uten tvil på pcen din. Og Home Premium versjonen bør holde i massevis for de fleste.

http://samfunn.myhken.com/?p=787

http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows7/products/compare

Og jeg gjentar igjen: Home Premium er nok for de fleste, om du ikke har helt særlige behov.

Lenke til kommentar

Mener ikke å hijacke, men tror myhken2 kan gi meg et enkelt svar, og det ser ut til at han følger med:

Jeg har en PC det fulgte med Vista på, men likte det ikke, og installerte XP istedet. Er den Vista-lisensen jeg har nok til at jeg kan kjøpe oppgraderingsversjon? Eller er jeg nødt til å ha Vista installert?

Lenke til kommentar
Jeg har en PC det fulgte med Vista på, men likte det ikke, og installerte XP istedet. Er den Vista-lisensen jeg har nok til at jeg kan kjøpe oppgraderingsversjon? Eller er jeg nødt til å ha Vista installert?

Ingen har vel fått testet dette ennå, men det sies at du må ha en aktivert Windows-installasjon på PC'en for å få installert fra en upgrade-DVD. Dvs., det går ikke med en blank harddisk. (Med Vista var det et triks som tillot dette via en omvei.)

Om du har XP eller Vista spiller ingen rolle for dette.

Men:

Har du Vista, så kan du velge "Upgrade Install", og da vil alle files & settings bli overført fra Vista til 7 "automagisk".

Har du XP, så har du ikke denne muligheten. Da må du velge "Clean Install". Etterpå må du installere programmer i Win 7 selv, og sette det opp slik du vil ha det. Filene fra den gamle XP-installasjonen vil du finne igjen i en egen mappe (Windows.old?).

edit: Dette med upgrade/oppgradering skaper forvirring både på engelsk og norsk, fordi det egentlig er to forskjellige former for oppgradering man snakker om.

1) Lisens-oppgradering: Har du en gyldig lisens for XP eller Vista, så kan du få kjøpt en pakke til redusert pris som gjør at du ender opp med Windows 7.

2) OS-oppgradering: Du setter inn en oppgraderings-DVD og starter en installasjon som sørger for at "alle" dine programmer, filer & settinger blir overført fra Vista til 7, slik at du kan begynne å ta i bruk maskinen med en gang installasjonen er ferdig. (Dette tar typisk mye lenger tid enn en "clean install", og det kan være ting som ikke kan overføres og det kan være ting som ikke fungerer ok under Win 7, og ...)

Hvis jeg bruker en upgrade-DVD, så foretrekker jeg å gjøre en "clean install". Det ligger alltid ting inne i en gammel OS-installasjon som jeg ikke trenger i den nye, og dette er også en gylden anledning til å oppgradere til nyere versjoner av programmer, bytte ut et program med et annet, osv. En må bare passe på å få med seg alle viktige datafiler & settings før man sletter mappene de lå i ...

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Tja, burde halde med ein partisjon på rundt 30GB.

Det bør være absolutt minimum. Heller gå for 50GB +. Da slipper du unødvendige problemer i framtiden.

Windows i seg selv tar ikke så mye plass, men det er greit å ha en stor disk som du sier, fordi mange andre programmer kommer til å legge masse søppel på C: (både under Users, Program data og Program files mappene) Bedre å ha for mye enn for lite, og harddiskplass er ikke så frykteig dyrt. Jeg har 40 GB harrdisk, nå er det 4 GB ledig på den. Men jeg har installert mye unødvendige ting på C: som jeg burde lagt andre steder.

Windows SDK og MSDN for eksempel legger masse ting på C: uavhengig av hvor mye en demonstrerer mot det.

Lenke til kommentar
1) Lisens-oppgradering: Har du en gyldig lisens for XP eller Vista, så kan du få kjøpt en pakke til redusert pris som gjør at du ender opp med Windows 7.

Da er det dette jeg er ute etter, for så å kunne gjøre en clean install. Har det mer klart for meg nå. Takk!

Lenke til kommentar
Mener ikke å hijacke, men tror myhken2 kan gi meg et enkelt svar, og det ser ut til at han følger med:

Du kan bruke oppgraderingsversjonen både på XP og Vista, men det er kun Vista du kan oppgradere direkte. På XP må du ta en "clean install", men det holder med å starte installasjonen fra XP, så er lisensen i orden.

Lenke til kommentar
Tja, burde halde med ein partisjon på rundt 30GB.

Det bør være absolutt minimum. Heller gå for 50GB +. Da slipper du unødvendige problemer i framtiden.

Min windows 7 pro 64bit versjon som jeg nå har kjørt over en måned, der jeg har installert full Office 2007 Enterprise på, samt en rekke andre programmer, bruker nå 27 GB med plass på c:\

Savinger til noen spill ligger også på c:\, mens spillene har jeg på en egen partisjon.

Så 30 GB blir i minste laget på sikt ja, 50 GB bør holde en god stund, så lenge du ikke legger inn for mange spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...