Gå til innhold

PC6400 RAM vises som 4300 i CPU-Z. Blitt lurt?


TheEdge

Anbefalte innlegg

SPD er den frekvensen minnet er programert fra fabrikk å starte opp i om alle bios innstillinger ang. minnet er satt til auto. Det er m.a.o helt 100% trygge innstillinger for ethvert system. Det er ofte programert inn minst to, ofte tre eller fire slike "default" verdier i brikkene.

 

Dette er tildels uavhengig, men likevel veldig avhengig av prossessor bus og fsb hastighet.

 

Jeg skal ta for meg de tre CPU-z vinduene i postten over.

Først må du ta høyde for at CPU-z viser "halv" ram-hastighet, så din høyeste SPD er 533MHz CL5 ved 1.90V. 533MHz her tilsvarer 1066MHz (PC8500) effektiv minnehastighet.

 

Nå ser jeg også av delenumeret at du har minne som er ratet av produsent til PC8800 (1100MHz), men jeg vil tro at produktarket/manualen sier at du må justere minne-spenninga i BIOS opp på minst 1.9V eller kanskje 2.0V for å klare det.

 

Jeg leser også fra CPU-z at du kjører minnet i 1:1 forhold til fsb, og har klokket prossessoren en tanke. Din fsb er 446MHz, som med din 1:1 divider gir en minnehastighet på 892MHz (fsbx2). Jeg blir heller ikke overrasket om dette er med default spenning på 1.80V.

 

Om du nå for eksempel skulle kjøre prosseoren på orginal multi og fsb vil dette forandre seg litt. Da er fsb 333MHz, og med 1:1 divider vil minnet kjøre på 667MHz. Dette er ikke programert inn i SPD for de brikkene, så om alle minne instillingene står på auto vil BIOS sette en ny divider basert på SPD. Sansyneligvis vil den sette fsb:minne divideren til 5:6 dersom den er tilgjengelig i BIOS, noe som vil gi ram-hastighet på (333/5)x6 = 400MHz (800MHz effektivt) og 1,80V.

 

Om du vil opp i nærheten av den hastigheten som minnet er sertifisert for, og solgt for å kjøre med, må du sette denne manuellt. Du må finne ut hvilken spenning brikkene må ha for å kjøre på den hastigheten, og hvilke timings (CL etc.) det klarer. Dette kan du finne ut lettest ved å se på produktarket på produsentens websider.

 

Om du med din overklokk (446MHz fsb) skulle kjøre minnet i tidligere nevnte 5:6 divider vil minnet ditt kjøre på (446/5)x6=535MHz, som i effektiv minnehastighet er 1070MHz. Dette er veldig nært den høyeste programerte SPD for de brikkene, så jeg ville prøvd de innstillingene der (de for 533Mz i CPU-z: CL5-5-5-15 og 1.90V).

 

 

Håper jeg ikke forvirret dere enda mer nå. Samenhengen mellom FSB, prossessor bus og ram hastighet er enkel nok når man først har skjønt den. Det som forvirrer litt er at produsenter selger minne som er kapabel til å kjøre utenfor standard DDR2 specs, og disse instillingene MÅ settes manuelt i BIOS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner jo alt det, har jo klokket pc'en min sjøl, men det jeg lurte på er: min FSB er også under PC 6400. Så hvorfor vises 533MHz i cpu-z under SPD, når 007CD sier at" Disse brukes når FSBen din i ditt tilfelle er under PC 6400", men trådstarter har ikke 400MHz som et alternativ under SPD i cpu-z, skulle ikke han hatt det med PC6400 brikker, selv om FSB til cpu er 1066MHz. Min FSB er jo 1333MHz, og jeg har et alternativ under SPD i cpu-z på 533MHz, og trur jeg ville fått opp 600MHz i cpu-z SPD med PC2-9200 brikker.

Lenke til kommentar

Så det vil si at trådstarter ikke har noen mulighet til å sjekke hvilke brikker han har fått, har aldri sett noen brikker fra produsent, feks pc2 6400 som ikke har oppgitt hva du kan kjøre 400 MHz med (timing og spenning), men har du en link til en produsent som som selger PC2 6400 brikker, og bare oppgir hva du kan kjøre 266MHz med, så post den gjerne ;)

Lenke til kommentar

Mine brikker er solgt som PC6400: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322261

 

SPD kan du jo se i skjermbildet jeg postet tidligere. SPD var nøyaktig den samme når jeg brukte de med E8400 (1333MHz).

200/266/333 (400/533/667MHz effektivt).

 

Disse brikkene er oppgitt i produktarket å kjøre på 400 (800MHz) CL4-4-4-12 ved 2.0V, og det gjør de helt fint, selv om de ikke er programert til det i SPD. De er til og med programert som PC5300 minne i SPD i CPU-z (Max bandwith) istedet for 6400 som de er sertifisert for.

Lenke til kommentar

Og jeg dissekerte jo delenr på de brikkene hans. Men det er helt klart noe merkelig med de brikkene, siden delenr på brikkene ikke stemmer med det som kommer opp i CPU-z/Everest.

Jeg tviler ikke på at de brikkene kan kjøre på 800MHz, det er bare et spørsmål om hvilke innstillinger det krever. De rambrikkene er jo gamle også, produsert i 2004 eller der omkring. Bortimot i den spede begynnelse for DDR2 ram (kom vel på markedet i 2003 om jeg husker rett). Den tiden var vel knappest 667MHz godkjent JEDEC standard, og kunne muligens derfor ikke programeres inn i SPD.

Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Ser diskusjonen går videre. Jeg skal bare for moro skyld prøve litt mer etter helga(er ikke ved pc'en i helga), f.eks. kjøre de på 1,9 eller 2 volt og prøve å kjøre på 800. Jeg gidder egentlig ikke å overklokke, da jeg mesteparten av tiden ikke har bruk for den extra ytelsen, jeg var bare ute etter å kunne kjøre med optimale "originale" innstillinger. Jeg vil heller ha en kjølig og stille pc hvor jeg slipper å bekymre meg for å gå over grenser for hva ting tåler.

Ble jo også litt forundret når brikkene tilsynelatende var dårligere enn selger oppga, men den biten har dere jo oppklart.

 

Men det var litt pussig at vi ikke finner de eksakte brikkene hos produsenten, så vi hadde fått eksakte data.

 

 

Jeg vil tro... at om du holder alle CPU instillingene til AUTO, og setter DRAM ferquency til 800 har du kommet et bra stykke.

 

Så setter du CAS# til 5, RAS to CAS# til 5, RAS# Precharge til 5 og RAS# activate to precharge til 15 og holder resten på det de står på bør det funke.

 

Mulig du må øke DRAM voltage med 0.1V, men jeg mener det bør gå bra som det er :)

 

Anbefales fortsatt disse innstillingene?

 

Jeg vil også sette inn en Intel® Core™2 Duo E6600 som jeg har liggende, den har vel ingen bakdeler vs 6420?

Endret av TheEdge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...