Gå til innhold

PC6400 RAM vises som 4300 i CPU-Z. Blitt lurt?


TheEdge

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte på ebay: 2 x HYNIX 2GB DDR2 800Mhz PC6400 (HYNIX HY5PSIG421 MP-E3 a 550A chip'er)

 

Altså minnebrikker som er solgt som PC6400 brikker.

 

I CPU-Z får jeg om minnebrikkene at de har max båndbredde på PC4300. Virker dette snålt, eller er det normalt. Er brikkene dårligere enn annonsert?

 

Screenshots fra CPU-Z:

 

CPU-z.jpg

 

CPU-z2.jpg

 

 

Detaljene om minnebrikkene fra auksjonen:

 

Memory Size: 2GB DDRII 240 Pin

Number: Qty 2 x 2GB

Memory Speed: 800 Mhz

Non ECC

Non Registered

UnBuffered

Cas Latency 5 ( CL5)

6 Layer

Non Parity

 

• 240-pin unbuffered DIMM

• Density: HIGH DENSITY

• Maximum 6.4GB/s bandwidth

• JEDEC standard 1.8 +/-0.1V power supply

• 128x8 8 Chip component configuration

• CAS Latency 5

• Off-chip driver (OCD) impedance adjustment, and on die termination (ODT)

 

* JEDEC Standard 240-pin Dual In-Line Memory Module

* DESKTOP DIMM

* Performance: PC2-6400

* DQ DQ Burst Frequency: 800 MHz

* Inputs and outputs are SSTL-18 compatible

* SDRAM have 4 internal banks for concurrent operation

* Differential clock inputs

* Data is read or written on both clock edges

* Bi-directional data strobe with one clock cycle preamble and one-half

clockpost-amble

* Address and control signals are fully synchronous to positive clock edge

* Programmable Operation:

* Device CAS Latency: 4, 5

* Burst Type: Sequential or Interleave

* Burst Length: 4, 8

* Operation: Burst Read and Write

* Auto Refresh (CBR) and Self Refresh Modes

* Automatic and controlled precharge commands

* Serial Presence Detect

* SDRAMs in FBGA Package

* RoHs compliance

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Står vel på minnebrikkene hvilke hastigheter de har..

 

Men min CPU-Z viser også feil..

Har PC3-12800, men den viser PC3-10700

 

Takker for respons.

 

Joda, det står PC6400 på minnebrikkene.

 

Ok, men da gir ikke CPU-Z grunn til å mistenke minnet å være dårligere enn annonsert.

Men hvorfor går den på 266 MHz, skulle den gått på 400? Burde jeg endre oppsett?

Lenke til kommentar
Står vel på minnebrikkene hvilke hastigheter de har..

 

Men min CPU-Z viser også feil..

Har PC3-12800, men den viser PC3-10700

 

Takker for respons.

 

Joda, det står PC6400 på minnebrikkene.

 

Ok, men da gir ikke CPU-Z grunn til å mistenke minnet å være dårligere enn annonsert.

Men hvorfor går den på 266 MHz, skulle den gått på 400? Burde jeg endre oppsett?

 

Sjekk i BIOS om det står 800 mhz der. Om det gjør det, står det igjen feil i CPU-Z.

Lenke til kommentar

Tviler på at CPU-z viser feil. Det er nok bruker som ikke har justert til ønsket/oppgitt hastighet i BIOS. Det ser ut som om ram kjører på programert hastighet.

 

Om jeg leser cpu-z bildene rett og jeg leser tabellene på hynix.com rett skal dette minnet kunne kjøre på 800MHz CL5 ved 1.8 til 1.9V

Lenke til kommentar
Tviler på at CPU-z viser feil. Det er nok bruker som ikke har justert til ønsket/oppgitt hastighet i BIOS. Det ser ut som om ram kjører på programert hastighet.

 

Om jeg leser cpu-z bildene rett og jeg leser tabellene på hynix.com rett skal dette minnet kunne kjøre på 800MHz CL5 ved 1.8 til 1.9V

 

Hei

 

Jeg har ikke endret noen innstillinger i bios, så jeg kjører nok helt sikkert ikke optimalt nei. Har ikke hengt med i utvikling og satt meg inn i alle disse nye parameterne som er nå, så jeg trenger noe tips til oppsettet. Hovedkortet er ASUS P5B-E Plus.

Jeg bruker "auto" instillinger i bios, og da kjører den tydeligvis på 266MHz..

 

Jumperfree configuration ser slik ut, auto på alt:

Jumperfreeconfig.JPG

 

Dersom jeg velger manuel på AI Tuning får jeg følgende valg:

AItuningManual.JPG

 

Her er de manuelle valgene for DRAM Frequency. Jeg prøvde med DDR2-800MHZ da bootet den ikke en gang:

Jumperfreeconfigb.JPG

 

På NorthBridge står Configure DRAM timing by SPD til Auto.

Dersom jeg velger manuel får jeg følgende valg:

NorthbridgeB.JPG

 

Configure advanced CPU settings ser slik ut:

DSCN6372.JPG

 

 

Noen tips til hvilke instillinger jeg bør bruke?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro... at om du holder alle CPU instillingene til AUTO, og setter DRAM ferquency til 800 har du kommet et bra stykke.

 

Så setter du CAS# til 5, RAS to CAS# til 5, RAS# Precharge til 5 og RAS# activate to precharge til 15 og holder resten på det de står på bør det funke.

 

Mulig du må øke DRAM voltage med 0.1V, men jeg mener det bør gå bra som det er :)

Lenke til kommentar
Jeg vil tro... at om du holder alle CPU instillingene til AUTO, og setter DRAM ferquency til 800 har du kommet et bra stykke.

 

Så setter du CAS# til 5, RAS to CAS# til 5, RAS# Precharge til 5 og RAS# activate to precharge til 15 og holder resten på det de står på bør det funke.

 

Mulig du må øke DRAM voltage med 0.1V, men jeg mener det bør gå bra som det er :)

 

 

Ok. Uten å endre på andre instillinger, så booter den ikke med DRAM Frequency satt til DDR2-800. Jeg satte DDR2-800 først bare på DRAM Frequency(i første bildet) det feilet. Så prøvde jeg å la den stå til auto, men satte AI Timing til manual og la inn DDR2-800 på DRAM Frequency (i 2. bilde). Også det feilet. Må jeg sette DDR2-800 både i bilde 1 og 2?

 

Gidder ikke pelle ut biosbatteriet flere ganger i kveld, så jeg får prøve de resterende instillingene en annen dag.

 

Takk for tipsene så langt. Som du ser har jeg ikke allverdens peiling på dette, så beklager n00b spørsmålene.

Endret av TheEdge
Lenke til kommentar
Når cpu-z leser spd på brikkene, og viser en max frekvens på 266MHz x2 533Mhz som er PC4300 brikker, hvordan skal bios lese noe annet?

 

Det dele nummeret kunne jeg heller ikke finne!

 

511779.jpeg

 

Nei, jeg finner heller ikke eksakt disse chip'ene.

Utfra hva jeg kan lese her ser det ut til at *******E3 betyr DDR2-400. Dersom det er tilfellet er det vel ikke så rart at den ikke booter på DDR2-800.. Men jeg kan ha tolket feil et eller annet..

Lenke til kommentar

Du må huske at enkelte oppgir effektiv frekvens = 800 MHz.

Mens andre virkelig frekvens = 400 MHz.

Dessverre er det noen ganger litt problemer med å kun klokke opp RAMens hastighet uten at CPU henger med.

Raskere RAM er stort sett kun forbeholdt overklokkere og det du henter på å klokke opp RAM vil kun vises i syntetiske benchmarks.

 

Eneste gangen jeg har sett forskjeller på rundt 1FPS i spill med RAM klokking var ett i7 system.

Tripple channel og overklokket sammenligning fra 1066 til 2000 MHz, var kun først da man fikk se 1 hel FPS i forskjell i spill tester...

Lenke til kommentar

Du tolker det rett, men jeg trur du har C4 brikker på 533MHz, det er jo det brikkene kjører med nu. Det var det jeg mente med dele nr, ingen ting stemmer der.

 

Det er ikke sikkert det gjør noe, det kommer ann på hva max FSB(uten om oc) er på din prosessor, er FSB på 1066MHz, så tjener du ikke nesten ikke noe på å kjøre ram brikker på høyere frekvens enn 533MHz, så lenge du ikke skal over klokke cpu da!

 

Edit, litt sein å skrive der!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Nei, Ingenting stemmer. Det spesifikke delenr der finner jeg ikke noe sted, men om man tar denne delenummer dekoderen (side 2)og går gjennom lista så er dette det mest sansynlige jeg kommer opp med:

 

HY: Hynix memory

5P: DDR2 SDRAM

S: VDD og VDDQ = 1.80V

1G: 1G 8k refresh (tipper dette står for 1Gb per side, 2GB per brikke)

4: Organisation 4 (hakke peil hve det skal være)

2: 4 banks (?)

1:Interface SSTL_18 (?)

M: FBGA DDP Dual package (sett med 2 brikker?)

P: Lead free (Blyfri produksjon?)

E3: DDR2 400MHz CL3-3-3

 

Noe som samsvarer med JDEC#1 i CPU-z. Men jeg er likevel i villrede siden CPU-z mener dette er PC6400 ram!

 

MEN, nå har det seg slik at det delenummeret du har oppgitt ikke helt stemmer med det CPU-z oppgir. (HY5PS1G421 MP-E3 vs. HY5PS2G******-**)

Jeg regner med dette beror på noe så enkelt som en skrivefeil enten fra deg eller selgeren (forskjellen er 1G vs. 2G som er størrelsen på brikken. Du har opplagt 2G siden to brikker gir 4Gb ram installert)

 

Om det hadde vert mulig å få ut hele delenumeret f.eks ved å se på infoen Everest Ultimate trekker ut av brikkene (vet ikke om trial versjonen viser all info) hadde vi fått ryddet all tvil av veien.

 

jeg vil våge påstå at om du lar alt annet stå på auto, og bare endrer DRAM frequency til 800MHz, så skal pc'n normalt boote opp ut fra det jeg kan lese fra skjemaet. At dette ikke skjer vil jeg tilskrive for lite DDR voltage. Det er kansje på tide å dra av en Kingston og skru opp minne spenninga til 2.0V, da mange brikker ikke klarer 800MHz på 1.80V.

Lenke til kommentar

Her er hva Everest Ultimate sier:

 

Legger ved rapporten.

 

Everest_Ultimate.jpg

 

Kan det være PC4300 brikker som er navngitt PC6400 for å villede?

 

 

MEN, nå har det seg slik at det delenummeret du har oppgitt ikke helt stemmer med det CPU-z oppgir. (HY5PS1G421 MP-E3 vs. HY5PS2G******-**)

Jeg regner med dette beror på noe så enkelt som en skrivefeil enten fra deg eller selgeren (forskjellen er 1G vs. 2G som er størrelsen på brikken. Du har opplagt 2G siden to brikker gir 4Gb ram installert)

 

Selve chip'ene er stemplet med: HY5PSIG421 MP-E3 a 550A

Report.txt

Endret av TheEdge
Lenke til kommentar
Da er det bekreftet fra Everest også, det er 533MHz brikker, men fordi din Intel® Core™2 Duo Desktop Processor E6420 har en Bus Speed på 1066MHz, så vil ikke du tape noe ytelse før du klokker prosessoren.

 

Ok, nei jeg taper kanskje ikke ytelse, men da har jo vedkommende solgt meg minnebrikker som er dårligere enn oppgitt og det aksepterer jeg ikke enten jeg trenger den extra ytelsen eller ikke. Men så lenge jeg ikke klokker, hadde jeg vel tjent mer ytelse ved lavere cl tall enn høyere frekvens?

Litt rart at minnebrikkene er programmerte med PC6400 som navn dersom de er PC4300 brikker. Er det i det hele tatt mulig for noen å "hacke" navnet på brikkene? Skulle ikke tro Hynix med vitende og vilje har lagt inn feil iallefall.

 

 

Takk for alle bidrag

Endret av TheEdge
Lenke til kommentar

Tenker det er av samme grunn mine Kingston brikker er solgt som 6400 brikker. De er programert for 5300 (333MHz, eller 667MHz DDR CL5) og kommer opp som sådanne i CPU-z og Everest fordi det er hva de klarer ved stadard spenning (1.8V). Men fabrikk-garantien er for 6400 (400MHz, 800MHz DDR CL4) ved 2.0V.

Lenke til kommentar

Nå har jeg overklokket prosessoren litt, men jeg har også 4 minnebrikker.

Her er infoen på mitt oppsett.

memory.png

 

Du ser at SPD for minnet er ganske likt ditt. Alt jeg trengte gjøre var å sette spenninga på minnet til 2.0V så startet maskina fint på 790MHz minnehastighet. Minnet går faktisk fint på 810-820MHz også med samme innstillinger, men jeg har ikke tilgang på en fsb:ram divider som lar meg kjøre på den fsb hastigheten. Alternativet for å komme på "rett" hastighet er å overklokke prosessoren med 10-15MHz på fsb, men da må jeg opp et bittelite hakk på cpu spenninga. Er vel bare ei avveining mellom viftestøy/varme og ytelse hvor man vil lande...

Lenke til kommentar
Alle minnebrikker har programmeringer for forskjellige hastigheter under sin oppgitte JEDEC standard fart.

Disse brukes når FSBen din i ditt tilfelle er under PC 6400.

I ditt tilfelle virker alt å være i skjønneste orden.

Kan du forklare nærmere, uten å bli for avansert, min FSB er på 1333MHz(orginalt), så da er jo min FSB også under PC 6400. Så hvorfor vises 533MHz i cpu-z under SPD?

 

512384.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...