rufus1511 Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Hei! Går i 1. klasse på videregående, og har fått en vrien oppgave. En av delene der omhandler derivasjon, noe vi ennå ikke har lært. Jeg forstår ikke forklaringen som står der og håper derfor for hjelp her. Linker til oppgaveteksten. http://dl.getdropbox.com/u/2114141/innleve...%20uke%2043.pdf Det er oppgave 2 jeg sliter med, hovedsakelig fra d) og utover. Håper på raskt svar, da innleveringsfrist er i morgen. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Kort forklart om den deriverte. Den deriverte er vekstfaktoren til funskjonen. Det enste du trenger å gjøre i d) er å bruke geogebra til å tegne funskjonen g(x). ekstremalpunktet husker jeg faktisk ikke hva er. f er ikke alt for vannskelig du får jo nesten svaret i oppgaven g og h er vel heller ikke alt for ille. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Ekstremalverdiene til en funksjon er der den deriverte til funksjonen er lik 0 eller ikke definert (i denne oppgaven hvor den er 0). Her vil vi på den opprinnelige funksjonen finne ut hvor den har topp- og bunnpunkt (eller "terassepunkt", men det er uaktuelt). Dette skulle holde til å løse d og e Skjæringspunktet finner du når du setter den deriverte lik funksjonen (her gjør du det geometrisk, ved å se på når de krysser hverandre i koordinatsystemet). Samme prosess, bare med andre funksjoner i oppgave h. Lenke til kommentar
rufus1511 Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Har allerede laget grafen g(x), og den ble seendes slik ut: http://dl.getdropbox.com/u/2114141/screenshot.png Det er liksom teorien bak oppgaven jeg sliter med, for gir setningen "Funksjonsverdien til g for en x-verdi har samme verdi som stigningstallet til tangenten til grafen til f for den samme x-verdien," lite mening i mitt hode. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Okey. Du vet at en rett linje kan skrives ? Her har du fra før lært (?) at a er stigningstallet og b er skjæringspunktet. Den deriverte av y (og enhver funksjon), er stigningstallet til funksjonen. Hvis en da har at og vi vet at a er stigningstallet. Da må . hvor f'(x) brukes for å notere den deriverte til f. Håper det ga deg et lite lys? Edit: Fikset opp grusom feil Endret 21. oktober 2009 av wingeer Lenke til kommentar
rufus1511 Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Så den deriverte av y = x? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Edit: Skammer seg Endret 21. oktober 2009 av wingeer Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Nei, om , vil , ikkje x. Lenke til kommentar
rufus1511 Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Okei, tror jeg skjønner definisjonen på den deriverte nå Men det er fortsatt ikke helt klart for meg hvordan jeg kan bruke det dere skrev til å løse den aktuelle oppgaven... Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Å herre. Selvfølgelig er det det jeg mener. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Definisjonen er litt verre Den ser slik ut: Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Poenget er: Den deriverte til ein funksjon er ein ny funksjon som er slik at funksjonsverdien til denne for ein gitt x-verdi alltid vil vere lik stigningstalet til den opprinnelege funksjonen for same x-verdi. Du har ein funksjon f(x), og ein funksjon g(x) som er sagt skal vere den deriverte til f(x). I c) har du sett at linja 2x+8 tangerer f(x) for x=0, altso har f stigningstal 2 i x=0. Det du skal gjere er å putte x=0 inn i g(x), og sjå om du får 2. So skal du putte inn den x-verdien der f(x) hadde eit botnpunkt inn i g(x), og sjå kva tal du får då. Til sist skal du sjå på grafane at dette stemmer. Lenke til kommentar
rufus1511 Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Yesss! Tusen takk for en kjempebra forklaring! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Ein liten ting eg gløymde å nemne: Før du putter x-verdien for botnpunktet inn i g skal du finne stigningstalet til tangenten i det punktet. Stigningstalet til den skal du samanlikne med funksjonsverdien til g for den x-verdien. (Tips: Tangenten kan du teikne i Geogebra med Tangent[<punkt>,<funksjon>]. T.d. om botnpunktet ditt har namnet B, skriv du Tangent[b,f].) Lenke til kommentar
rufus1511 Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Men stigningstallet i tangenten er det samme hele veien, ikke sant? Så jeg trenger bare å lese av grafen for å finne stigningstallet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå