Cramzler Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Hei! Er det noen som har noe kjennskap til Tokina AT-X PRO DX 16-50mm f/ 2.8? Hurtighet, skarphet og alt slikt..?? Har det på noen måte noe å stille opp mot et Nikon AF-S DX 17-55mm f/2.8 med? Ville dere annbefale å kjøpe nikon objektivet brukt i forhold til Tokina objektivet nytt, for å få nærmere samme prisen?? Lenke til kommentar
Cax Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Hei!Er det noen som har noe kjennskap til Tokina AT-X PRO DX 16-50mm f/ 2.8? Hurtighet, skarphet og alt slikt..?? Har det på noen måte noe å stille opp mot et Nikon AF-S DX 17-55mm f/2.8 med? Ville dere annbefale å kjøpe nikon objektivet brukt i forhold til Tokina objektivet nytt, for å få nærmere samme prisen?? Tokina 16-50 skal ihvertfall optisk være det samme som Pentax 16-50, selv om konstruksjon, coating, værtetting og fokusmotor gjerne er annerledes. Her kan du se sammenligning av Pentax 16-50 og Nikon 17-55: http://www.diwa-labs.com/wip4/compare_lens...&id2=188496 Ellers kan kanskje en Pentax-person svare på hva Pentax-folket føler om 16-50, jeg tror ikke de er helt enige alle sammen. Jeg tror jeg synes begge de objektivene er litt overpriset, og ville uansett kjøpt Tamron 17-50/2.8 VC, siden den er den eneste stabiliserte f/2.8-normalzoomen til Nikon. Den gamle versjonen uten stabilisering har jeg inntrykk av er veldig populær, og det blir nok denne også. Med pengene du sparer kan du kjøpe Nikon 16-85 i tillegg, til solskinnsdager, om du vil. Endret 21. oktober 2009 av Cax Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Ellers kan kanskje en Pentax-person svare på hva Pentax-folket føler om 16-50, jeg tror ikke de er helt enige alle sammen. Det stemmer at Tokina 16-50/2,8 og Pentax 16-50/2,8 har samme optiske konstruksjon selv om de ellers er svært forskjellige. Pentax sin har ultralydmotor og er værtettet. Optisk: En smule mye tønnefortegning ved 16mm, men det retter seg fort opp. Fra blender f/5,6 og mindre åpninger er den sylskarp og kontrastrik på alle brennvidder. Den måler seg med fastoptikk i skarphet. Ved større blendere som f/2,8 og f/4 avtar skarpheten og kontrast og da spesielt ved 50mm. Men dette skjer først og fremst ut mot kantene. I midten er den fortsatt skarp og kan fint brukes til f.eks. portrettfotografering ved 50mm og blender f/2,8. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Det stemmer at Tokina 16-50/2,8 og Pentax 16-50/2,8 har samme optiske konstruksjon selv om de ellers er svært forskjellige. Pentax sin har ultralydmotor og er værtettet. Og nettopp derfor syntes jeg Tokinaen var overpriset når de koster like mye omtrent. Men, så sjekket jeg for moro skyld nå, og da ser jeg at den nå, i motsetning til da jeg sjekket sist, er tilgjengelig til en mer konkurransedyktig pris fra våre svenske venner i ScandinavianPhoto. Prisguides prishistorikk viser at dette begynte å skje i sommer. Da blir problemstillingen mer interessant igjen, men kanskje egentlig ikke likevel, siden Tamron 17-50 VC er kommet i mellomtiden. https://prisguiden.no/product.php?produc...amp;view=prices Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå