Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvem her har tatt svineinfluensa-vaksinen?

Robocoop

Anbefalte innlegg

Stemmer dette så har svineinfluensaen ein estimert dødsrisiko som er nesten like høg som innrapporterte bivirkinger av vaksina.

Imponert over at du kom fram til dette regnestykket (ikke ironi) det er en del tal å ta forhold til.

Noen personer ser ut til å få kraftigere reaksjon på vaksinen enn andre, en bekjent som lider av MS i ung alder (27år , diagnose siden 22) fikk enorme og veldig skummle bivirkninger, såpass kraftige at de nå ikke tør å vaksinere barnet sitt.

Det var vist kraftige pustevansker og delvis lammelse , men siden begge foreldrene er vaksinert mener de at poden er lite utsatt enda.

Forresten noen som vet om en mor som har tatt vaksina kan overføre til barnet immuniteten ved amming?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stemmer dette så har svineinfluensaen ein estimert dødsrisiko som er nesten like høg som innrapporterte bivirkinger av vaksina.

Og selv om du legger til tall, så er fortsatt svineinfluensaen "mindre farlig" enn vanlig sesonginfluensa. Ganske utrolig.

Jeg synes 900.000 smitta nordmenn er et svært høyt tall, jeg. Jeg sier det bare fordi jeg selv ikke er smitta, selvsagt. Har netttopp vært forkjøla, men det er vel ikke svineinfluensa? Eller var det det?

Nei, det kommer nok en ny bølge. Trodde kanskje rundt julaften, men nå tror jeg ved nyttårsaften, det er to uker til. Eller så er det på nyåret. Kommer an på været og den globale oppvarminga.

De vaksinerte har en midlertidig beskyttelse.

De vaksinerte har en dårligere beskyttelse.

Kan ikke skjønne at folk gikk mann av huset for dette her. Risikogruppe er og forblir risikogruppe.

Lenke til kommentar
1:64000 er det gjennomsnittet for smitta?

Isåfall skal ca 1,7 mill nordmenn hatt svineinfluensa basert på dødstalla (27 stykker no)

Du kan ikke rekne sånt Jankee. Tok du med de som "kunne" har død, men som lever pga vaksinen? Tok du med de som har svineinfluensa, som har død, men ikke har fått bekreftet det?

Altfor enkelt..

Lenke til kommentar
1:64000 er det gjennomsnittet for smitta?

Isåfall skal ca 1,7 mill nordmenn hatt svineinfluensa basert på dødstalla (27 stykker no)

Du kan ikke rekne sånt Jankee. Tok du med de som "kunne" har død, men som lever pga vaksinen? Tok du med de som har svineinfluensa, som har død, men ikke har fått bekreftet det?

Altfor enkelt..

Tja, som en pekepinne er det vel greit nok?

Men du er jo den riktige personen til å komme med et bedre mer nøyaktig tall?

Lenke til kommentar

Ja det er ein altfor enkel reknemetode for å gjelde som bevis eller trekke konklusjoner ut frå slike tall men som ein peikepinn for kva konsekvenser svineinfluensa ville hatt utan moderne legevitenskap.

F.eks spanskesyka og dens herjinger på begynnelsen av 1900-tallet.

For at talla skulle blitt reelle måtte det då ha vore lista opp alle som blei redda/ overlevde svineinflusensa ved hjelp av respirator, hjertestart, intravenøs medisinering.

Det som eg ville framheve med å sette fram hypotesen om at svineinflusensa egentleg kunne ha kosta ca 250 liv istadenfor dei 27 til no, var at den "reelle" risikoen for dødsfall av svineinflusensa er høgare.

27 dødsfall mot ca 600 bivirkinger høres fælt ut.

modifisert for antall (1mill infiserte mot 2 mill vakinerte) gir meir

500 "dødsfall" vs 600 bivirkninger.

altså eit litt styggare forholdstall

1:4000 for "dødsfall"

mens for bivirkninger

1:3333

Selfølgeleg sitter eg ikkje med nøyaktige data og det blir ein veldig forenkla modell.

Malvado:

Etter kva me blei fortalt når me tok vaksinen var at moras antistoffer gir barnet ein viss resistens så lenge det er fullamming på gang.

Vi vaksinerte oss begge men dattra vår på 5 mnd blei ikkje vaksinert.

Ein av dei verste bivirkningene av vaksinen er GBS. Denne sjukdommen har eg faktisk hatt. Og det eg synes er rart er at ingen påpeiker er at GBS kan også komme frå å få svineinflusensa (eller andre virus/bakterielle infeksjoner).

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

.........snip

* Massevaksineringen er nå så godt som fullført.

* Epidemien har avtatt kraftig de siste ukene, men helsemyndighetene er forberedt på at den kan blusse opp igjen.

Et indirekt bevis på at vaksinen virker. :)

Det er en observasjon, ikke noe bevis. Man kan forske på sammenhenger og komme fram til en mulig forklaring, men å sløyfe hele researchen og sette (u) (/u) på begge sider av observasjonen beviser ingenting.

konklusjonen din blir rimlig meningsløs hvis du leser hva som står ETTER kommaet.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Dør det ikke 1500 i Norge av vanlig sesong influensa da? Og swinflu har drept, mindre enn 10 stk i Norge? Det tyder jo på at sesong influensan er flere 100 ganger dødeligere enn swineflu da?

Mener å ha lest at hovedgruppen som dør er overvektige mennesker med nedsatt lungekapasitet. Så med andre ord er de ikke "helt" friske mennesker.

Lenke til kommentar

Det er riktig, at overvektige er blitt tatt med som risikogruppe, og at det dermed kun er risikogruppen som har dødd. Men tilsynelatende friske mennesker har kanskje vært innlagt til intensiv behandling?

Disse hører man jo lite om.

Vi har fått tilbud igjen på jobb, men står over.

Jeg lar risikogruppe være risikogruppe, kommer ikke til å begynne med årlig influensavaksine denne sesongen i hvert fall.

Folkehelseinstituttet demper også oppfordringen om vaksinering (over halve befolkningen er nå vaksinert).

Lenke til kommentar
Dør det ikke 1500 i Norge av vanlig sesong influensa da? Og swinflu har drept, mindre enn 10 stk i Norge? Det tyder jo på at sesong influensan er flere 100 ganger dødeligere enn swineflu da?

Jepp, tallene er ikke helt korrekte, men du har helt rett. Folkeheleseinstituttet regner med at 1300 personer dør årlig av sesonginfluensa, og siste tall jeg så var 25 døde som følge av svineinfluensa.

Lenke til kommentar
Hei

Isteden for vaksinen tar jeg colostrum hver eneste dag, som er rå melk fra kua som kommer i kapsler. Disse styrker imunforsvaret ditt og beskytter deg mot influensaen.

Melk gjør deg nok neppe immun mot influensa A, så om du blir eksponert for smitte er du nok akkurat like utsatt som alle andre ;)

Vaksina handler om å gjøre en immun, ikke å "styrke immunforsvaret" ;)

Lenke til kommentar

Om man blir smittet av influensaen eller ikke har ingenting med dårlig eller godt imunforsvar^^.

Når det indre imunforsvaret ditt ser viruset prøver de hvite cellene å drepe viruset ved å spise de eller dynke de i antistoffer.

Hvor hvert fremmedlegme den dreper husker den hva som må til for å drepe det.

Svineinfluensaen har ikke kroppen din sett og har den ikke øvd seg på vaksinen så klarer den heller ikke å ta knekken på viruset , dvs du blir syk i en periode.Kumelk eller ikke.

Lenke til kommentar
Om man blir smittet av influensaen eller ikke har ingenting med dårlig eller godt imunforsvar^^.

Når det indre imunforsvaret ditt ser viruset prøver de hvite cellene å drepe viruset ved å spise de eller dynke de i antistoffer.

Hvor hvert fremmedlegme den dreper husker den hva som må til for å drepe det.

Svineinfluensaen har ikke kroppen din sett og har den ikke øvd seg på vaksinen så klarer den heller ikke å ta knekken på viruset , dvs du blir syk i en periode.Kumelk eller ikke.

Er du sikker?

Hvor ofte tror du kroppen din daglig gjør jobben sin mot forskjellig virus og rusk og rask den møter på?

Hvorfor tror du sykdomsforløpet kan være ekstremt forskjellig mellom person og person og sykdom og sykdom?

Eller at veldig mange som får svineinfluensa knapt er syk?

Nettop fordi immuneforsvaret gjør jobben sin. Et kraftig og effektivt immuneforsvar vil derfor være langt bedre enn et dårlig og lite effektivt immuneforsvar.

Men, du har nok rett i at det ikke finnes en "magisk eliksir" som automatisk gjør deg immun, derimot finnes det nå en del preparater som har bevist klinisk virkning på immuneforsvaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...