Baltazar94 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Et tilstrekkelig inntak av C og D vil være mye er effektiv beskyttelse enn noen vaksine, i tillegg er det viktig med mosjon og nok søvn. Vaksinen mot svineinfluensa beskytter ingen mot noe som helst, bortsett fra at de "beskytter" folk mot å ha en god helse. For vaksinen mot svineinfluensa er utviklet for å gjøre folk mer mottakelig for sykdommer. Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Et tilstrekkelig inntak av C og D vil være mye er effektiv beskyttelse enn noen vaksine, i tillegg er det viktig med mosjon og nok søvn. Vitaminer og en generelt sunn livsstil er gode ting i tillegg til vaksinen, men de er langt ifra en erstatning. Får du sykdommen uten å være immun så må du [som regel] vente på at antistoffer skal lages før du blir kvitt den. Er du immun så har du allerede disse antistoffene og kan derfor bli kvitt sykdommen mye raskere og slippe komplikasjoner. Vitaminer er ikke en erstatning for dette. Vaksinen mot svineinfluensa beskytter ingen mot noe som helst, bortsett fra at de "beskytter" folk mot å ha en god helse. Den beskytter deg mot sykdommen og gir deg bedre helse. http://en.wikipedia.org/wiki/Immune_system...ological_memory For vaksinen mot svineinfluensa er utviklet for å gjøre folk mer mottakelig for sykdommer. Ren idioti. Har du kilder på det? Hvordan skal en vaksine svekke immunforsvaret? Det gir absolutt ingen mening. Skal selv ta vaksinen i dag, så nå får vi nå se om jeg blir "svakere" av den. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Vaio : Håper da virkelig at det ikke har grodd fram en tittel på veggen over natta, for det er jeg neppe. Leser du innlegget som du quotet ser du at jeg faktisk skriver at dette er min personlige mening. Godt mulig, kanskje definitvt mulig at jeg tar feil, og du skal gjerne få lov til å rette på det om du ønsker . Godt å lese at det var din personlige mening. 1 : Påstår du at det er fullt mulig å utrydde svineinfluensa så at det ikke forekommer flere mutasjoner? Da må du gjerne komme med en forklaring. Alt er mulig, jeg viser bare til poliovaksinen. Mutasjonsegenskapene til influensaviruset er svært komplisert. Jeg husker at immunologi- og mikrobiologi- boken var på rundt 400 sider, hver. Og det var bare introduksjon. Jeg tror verken du eller meg vil har nok kunnskap til å diskutere dette, spesielt deg. 2 : Eller motstrider du at effektiviteten av en vaksine er diskutabelt kontra det immunologiske reaksjonen man får etter at kroppen har bekjempet effektivt en sykdom og blitt imun på egen hånd? Forsto ikke setningen. Dette stopper jo ikke det fakta at noen vaksiner er 100% nødvendig , men årlig influensavaksine kan vel neppe kalles nødvendig om den rammer som vanlig? Jeg har aldri skrevet at vaksinen er 100% nødvendig, imotsetning, har jeg skrevet at JEG ER IKKE en tilhenger av vaksinen. Det jeg presisterte, er at vaksinen er ufarlig for folk flest. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Av de som hittil er døde av svineinfluensaen - hvor mange var vaksinert? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 For å snu spørsmålet, av de som er vaksinert har 8 av disse dødd kort tid etter, og 6 har spotanabortert/fosterdød(ref: Statens legemiddelverk. Så vidt eg forstår har de ikke klart å bevise en sammenheng. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 er dette på verdensbasis, europa, norge, ? Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 selvfølgelig vil de prøve å undersøke alle andre slags muligheter og ikke om vaksinen stå bak dødsfallene selv om de døde bare en liten stund etter vaksinen. at folk faktisk ikke ville ta vaksinen på grunn av frykt for bivirkninger ville vært dårlig business Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 er dette på verdensbasis, europa, norge, ? Om du sikter til linken eg la ut så er dette snakk om i Norge. Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Antall meldinger (reaksjoner): 276 (1.090)* Antall vaksinedoser som er distribuert i tidsrommet: 1.218.000 * Antall reaksjoner er høyere enn antall meldinger, fordi hver melding kan omfatte flere bivirkningsreaksjoner. La oss si at det er 1% svinn på dosene, og at 10% enda ikke er satt, da er det satt 1.084.020 doser med vaskine, mot 276 meldinger om bivirkninger, totalt 1.090 bivirkninger. Det tilsvarer da at 0,025% av personene har hatt bivirkninger. Det finnes sikkert mørketall, og mange har opplevd influensasymptomer som følge av vaksinene, men det er jo en naturlig konsekvens av vaksinen - jeg fant alle tall på siden som det er linket til over her: Oppdatert for forrige uke: http://legemiddelverket.no/templates/Inter...y=CopyToGeneral Endret 24. november 2009 av JohnRichard Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Enda en grunn til at jeg stiller meg litt skeptisk til å ta vaksinen, når jeg er frisk og ikke er i noe spesielt risikoområde. (EDIT: Refererer til at visse vaksinepartier kan man være uheldige med) Endret 24. november 2009 av 8qk5xlv3 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Nå må folk huske at det er Pandemrix som omtales her da, ikke generelt vaksine mot svineinfluensa. Ei heller vaksiner generelt. Det er faktisk slik nå at mange av de som har dødd av denne influensaen er folk som ellers helt fint hadde klart en "vanlig" sesonginfluensa. Mange? Det var vel ikke reint lite overdrevet? Denne influensaen er mildere enn sesonginfluensaen, men takket være media, helsevesen som tjener store penger på dette, en gjeng hysterikere og omdefineringen av pandemi har nå store deler av befolkningen verden over fått det for deg at dette er den nye Svartedauden. Den er mer smittsom men dreper mindre enn den vanlige. Men den dreper i en annen kategori enn den vanlige, den dreper random og tilfeldig. Den vanlige dreper ingen, men sykdommer de får rett etter dreper de svake over 90. Den vanlige, altså sesonginfluensaen, den dreper ingen? Det er ikke knivstikket som dreper, det er blødningene i ettertid. Stemmer ikke det? Den beskytter deg mot sykdommen og gir deg bedre helse. Hvis man er frisk, og blir (alvorlig) syk av vaksina. Hvordan kan den da gi deg bedre helse? Det tilsvarer da at 0,025% av personene har hatt bivirkninger. Det er feil det du skriver her. Det er rapporterte alvorlige bivirkninger. Dessuten er det ikke hvem som helst som kan rapportere heller. Har hatt et par tilfeller innen venne- og familiekretsen som kan ha hatt svineinfluensa. Flere av disse innenfor risikogrupper, utan at det har utviklet seg noe alvorlig heller. Dersom det har vært den omtalte influensaen har jeg også liten tro på at det ikke finnes folk som ikke kan få viruset. Har også folk i omgangskretsen som har tatt vaksina, der flertallet har blitt dårlig etter vaksina. Kan ikke skjønne at næringslivet tjener på at folk er hjemme pga at de har blitt sjuke etter å ha tatt vaksina i motsetning til å bli sjuke etter å ha fått influensaen. Prøver igjen med denne: Siden det er så mange der ute som sier at kritikerne kommer med rent sprøyt, og mener at man absolutt burde vaksinere seg med Pandemrix, så har jeg et par spørsmål jeg gjerne ville hatt svar på:- Kvikksølv er kanskje ikke så farlig (selv om det har vært en del uenigheter om dette tidligere år), men hva med skvalen, formaldehyd og polysorbat 80? - Hvorfor fraskriver man seg etthvert ansvar slik at man står uten mulighet til å få erstatning hvis noe skal gå galt? - Hvorfor ønsker Norge nå å kjøpe en av de andre vaksinene hvis Pandemrix er så sikker og trygg? (Har jo fått svar på denne nå. Det er jo nettopp fordi Norge er medeier i GSK og tjener penger på den) - Hvorfor er det så mange land som glatt styrer unna Pandemrix til hele befolkningen eller spesielle risikogrupper? - Kan man garantere at man ikke får Guillain-Barrés syndrom som mange er redd for, deriblant britiske helsemyndigheter? - Hvorfor gå til angrep på kritikerne i stedet for å komme med forskning som viser at Pandemrix er helt trygg. Er det fordi man ikke har mulighet til å vite det, siden Pandemrix er så ny, og man kan tape milliarder kroner dersom Pandemrix er feilslått? Dette handler ikke om å være i mot vaksiner, dette handler om å være kritisk til en omstridt vaksine man ikke vet hva utfallet kan være hvis man tar den. Hva skjedde med "den som meget spør, blir meget vis"? Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Burn baby, burn...http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8376534.stm Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Uhm, gjest? Jeg linket til omtrent nøyaktig det samme, bare på norsk, i mitt tidligere innlegg. "den som meget spør, blir meget vis" Utmerket poeng. Folk tar alt for mye fra alle kilder til å være god fisk, og spør seg selv sjelden hva som er fakta og hva som er fiksjon (dette gjelder altså begge ekstreme sider). Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Godt å lese at det var din personlige mening. Du vet, setter du litt til siden "jeg vet bedre fordi jeg er legestudent" holdningen din så vil du straks få litt bedre svar. Jeg føler personlig at dette er nettop det som gjør at jeg personlig får lyst til å diskutere med deg , nettop fordi det finnes alt for mange leger som har en holdning hvor de oppfører seg så og si som guder. At du går på person og ikke sak gang på gang er skuffende , for eksempel slike uttalelser : Er ikke helt med her, Malvado er du en mikrobiolog/immunolog? Er vel et godt eksempel på din måte å argumentere på. Alt er mulig, jeg viser bare til poliovaksinen. Mutasjonsegenskapene til influensaviruset er svært komplisert. Greit nok, men siden du ikke fikk med deg hvorfor jeg personlig mener at det er vanskelig å bekjempe svineinfluensaen : Vi kan vaksinere mennesker, men hva med Grise og Fugle bestandene? Viruset er bevist å kunne spres fra griser til mennesker og viceversa, sannsynligvis også innen pattedyr bestandelsene (hunder og katter) litt mer usikkert når det gjelder fuglearter. Det er flere som mener at viruset har kunnet kommet først fra fugler <> griser <> svineinfluensa <> mennesker <>, men det er vel en massiv oppgave å kartlegge og finne ut dette. Jeg husker at immunologi- og mikrobiologi- boken var på rundt 400 sider, hver. Og det var bare introduksjon.Jeg tror verken du eller meg vil har nok kunnskap til å diskutere dette, spesielt deg. Oppsummert : Hei se her, jeg som legestudent har lest et par bøker på xx tema på xx sider og det har ikke du.Du har ikke peiling Ædda bædda Du vet den lille praten vår angående holdning, tror dette er enda et fint eksempel på dette. 2 : Eller motstrider du at effektiviteten av en vaksine er diskutabelt kontra det immunologiske reaksjonen man får etter at kroppen har bekjempet effektivt en sykdom og blitt imun på egen hånd? Forsto ikke setningen. Trodde du nettop sa at du var smart som leser så store bøker jeg. Kan du bevise at 1 vaksine gir bedre beskyttelse enn når kroppen selv bekjemper en sykdom og gjør seg selv imun mot sykdommen / viruset? Jeg har aldri skrevet at vaksinen er 100% nødvendig, imotsetning, har jeg skrevet at JEG ER IKKE en tilhenger av vaksinen. Det jeg presisterte, er at vaksinen er ufarlig for folk flest. Vi er begge enige om at vaksinen er sannsynligvis ufarlig for folk flest , derimot stilte jeg et spørsmål, ikke en quote. Spørsmålet er rett og slett om vaksinasjon av influensa er neppe nødvendig på en årlig basis om den rammer som vanlig? Endret 24. november 2009 av Malvado Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Trodde du nettop sa at du var smart som leser så store bøker jeg. Dethjelperikkeåskrivepåenmåtederandreikkekanforstår. Kan du bevise at 1 vaksine gir bedre beskyttelse enn når kroppen selv bekjemper en sykdom og gjør seg selv imun mot sykdommen / viruset? Poliovaksinen? Hepatittvaksinen? (Spesielt vaksinen mot hep. A) Vi er begge enige om at vaksinen er sannsynligvis ufarlig for folk flest , derimot stilte jeg et spørsmål, ikke en quote. Spørsmålet er rett og slett om vaksinasjon av influensa er neppe nødvendig på en årlig basis om den rammer som vanlig? Og svaret er enkelt: Ja. Det er derfor folk "tar" influensavaksinen, årlig. Endret 24. november 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Dethjelperikkeåskrivepåenmåtederandreikkekanforstår. Oida, det var da synd at du ikke forstår Norsk, selv om man omformulerer for å faktisk prøve å føre en diskusjon. Men om du er mer interresert i å kverrulere så er det greit for meg. Kan du bevise at 1 vaksine gir bedre beskyttelse enn når kroppen selv bekjemper en sykdom og gjør seg selv imun mot sykdommen / viruset? Poliovaksinen? Hepatittvaksinen? (Spesielt vaksinen mot hep. A) Tror du har veldig lyst til å fortelle om Hepatit A jeg. Eller om du ønsker å spare deg for en del skriving kan du jo klippe og lime : http://nhi.no/livsstil-og-helse/reisemedis...itt-a-2206.html Vi er begge enige om at vaksinen er sannsynligvis ufarlig for folk flest , derimot stilte jeg et spørsmål, ikke en quote. Spørsmålet er rett og slett om vaksinasjon av influensa er neppe nødvendig på en årlig basis om den rammer som vanlig? Og svaret er enkelt: Ja. Det er derfor folk "tar" influensavaksinen, årlig. Um, så vi tar vaksinen fordi den ikke er nødvendig, nå blir jeg litt forvirra, men du er jo lege så du vet jo best. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Men om du er mer interresert i å kverrulere så er det greit for meg. Jeg synes det er interessant å debatere, jeg er ikke her for vinne en diskusjon. Du få skrive hva du vil. Tror du har veldig lyst til å fortelle om Hepatit A jeg.Eller om du ønsker å spare deg for en del skriving kan du jo klippe og lime : http://nhi.no/livsstil-og-helse/reisemedis...itt-a-2206.html Klarer ikke å forstå poenget ditt. Spørsmålet er rett og slett om vaksinasjon av influensa er neppe nødvendig på en årlig basis om den rammer som vanlig? Um, så vi tar vaksinen fordi den ikke er nødvendig, nå blir jeg litt forvirra, men du er jo lege så du vet jo best. Du spør om det er unødvendig å ta vaksinen, fordi det rammer folk årlig? Mitt svar er at folk tar vaksinen årlig likevel: Enten fordi de risikerer å dø av det, eller fordi de er lei av snufsingen. Endret 24. november 2009 av Vaio Lenke til kommentar
War Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Siden dette er en modellvaksine, dvs lik influensavaksinene siste 10 årene , med eneste forskjell at proteinet er endret for å matche det aktuelle viruset samt man ikke har tid til å produsere enkeltdoser så man tilsetter kvikksølv som er av bedre type en man finner i Norsk fisk (selv om motstanderene av vaksinen mener at man ikke kan sammenligne vaksine med å spise kvikksølv) Opp tak til kroppen vs sprøyte inn i kroppen blir det samme , hvordan kan man da være mer redd for vaksinen enn influensaen? Det har blitt "inn" å være imot den, ingen rundt meg vil ta den pga ditt og datt de hørte på raidoen, jeg gidder ikke å ta imot råd fra engle-martha, snåsamannen og andre heksedoktorer. http://vaksineaksjon.no/ er iallefall helt på jordet da det er feil i alle punktene, her er det igjen skrevet i "lete etter feil" -modus , dette hadde ikke vært godkjent måte å forske på og fungerer heller ikke her. Dette og dette stoffet er ikke testet for dette og dette, disse stoffene og værre finnes da i halvparten av varene på bunnpris, ikke sett noen folkebevegelse mot det enda. Det blir nesten litt teit. Endret 24. november 2009 av War Lenke til kommentar
Olum Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Tok vaksinen på mandag og sliter med bivirkninger nå. Jeg har aldri hatt så drøy hodepine som det jeg hadde da jeg sto opp i dag. Har også slitt med søvnløshet selv om jeg har vært utrolig trøtt. Venstrearmen min er ubrukelig, men dette er jo vanlig ved vaksiner generelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå