nomore Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Ja, risikoen for å bli syk eller smitte andre er mindre om du tar vaksinen, men hva når vaksinen selv er en risiko? Lenke til kommentar
AnBa Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Det er å veie opp. Fleire ti tusener har tatt vaksina, ein brøkdel har rapportert alvorlige bivirkninger. Om ingen skal ta vaksina fordi nokre få har fått bivirkninger gir det influensa fri bane til å spre seg, utan å møta motstand i form av vaksine. EDIT: Dessuten, om du tar vaksina så setter du ikkje dei du er i nrheten av i fare. Hvis eg tar den, kjem det til å vera for andre sin skyld, ikkje for min. Eg er ikkje i nokre risikogrupper. Endret 6. november 2009 av KristofferAG Lenke til kommentar
Tom H. Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Eg henviser igjen til Legemiddelverket sin informasjonsside over bivirkninger rapportert inn så langt: http://www.legemiddelverket.no/templates/I...e____80994.aspx Her er det registrert et dødsfall, en anafylaksi reaksjon og hele 23 nevrologiske reaksjoner. Det var til å begynne med usikkerhet om dødsfallet var knyttet til vaksinen. Eg vet ikke om denne usikkerheten er borte, men dødsfallet er hvertfall registrert på den siden, som eg mener bare bekrefter en viss sammenheng. Statistikken som viser der er ikke spekulasjoner, men faktiske innrapporteringer foretatt av de rette organene. Nå er det typisk Norsk et byråkrati rundt dette, så risikoen er at det er en del mørke tall ute å går også. Alt jeg kan si til dette er.. et spørsmål: visst du har smerter, feber etc. Tar du en feber dempende, smertestillende tablett da? Les bivirkninger, så tenk.. Hvor mange du kjenner som får bivirkninger av disse tablettene.. Det er ekstreme tilfeller Hvor mange bivirkninger er registert av dem.. Var det ikke 750 000 vaksiner vi hadde fått totalt så langt(ikke sikker der på taller, alt hopper opp og ned i nyhetene, mer bivirknihger der enn noen steder )? I så fall er % bivirkninger Virker forsvinnenede lav. Som sagt kjenner jeg mange som har tatt vaksnine. INGEN merket noe annet enn litt øm rundt stikket. Endret 6. november 2009 av Tom H. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) At Norge har mottatt mange vaksiner er ikke det samme som at de har satt alle. Nå er det heller ikke så mange soom har muligheten til melde fra om bivirkninger, og sjansen for at alle meldingene går hele veien gjennom systemet er heller ikke veldig stor. Det er klart noen merker det mer enn andre. Men poenget er vel klart for de fleste, risken for å bli alvorlig syk eller smitte andre som igjen blir alvorlig syk, er MYE større visst ikke du tar vaksinen. Vaksiner har fjerner mange sykdommer fra europa, norge etc.. Hadde vi fulgt ditt råd, ville mange av oss ikke vært her i dag. Hadde dine poeng her vært riktig, ville vi aldri vaksinert. BCG, for eksempel.. Vanvittig mye høyere % som ble syk av den, men det funket. Sykdommen var/ble utrydded i Europa(noe er komt igjen i dag pga innvandrere). Men alt har sin pris, desverre.. eneste en må gjøre er ta det positive/negative og bestemme seg hva en vil gjøre. Nå skreiv jeg "vaksina" og ikke "vaksiner". Jeg kan heller ikke se noe sted jeg har frarådet folk vaksiner? Det er klart vaksiner har mye for seg, men når man sender ut en vaksine som det ikke er forsket mye på og som man hvet svært lite om, annet enn at den kan fungere og at produsentene tjener milliarder og fraskriver seg ethvert ansvar, så kan man få lov til æ være kritisk. Ellers så syns jeg det begynner å bli mange ubesvarte spørsmål her i tråden, og ellers. Er det fordi det ikke finnes noe svar? Eller er det fordi svarene er unndratt offentligheten, som i "det man ikke veit har man ikke vondt av"? Endret 6. november 2009 av >Jonas< Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Det er en viss forskjell her. Vaksinen Pandemix er relativt ny og relativt utestet, og andre land er mer restriktive enn Norge på bruken. De feberdempende og smertestillende vi har i salg pr i dag har hatt mye lengre fartstid og langt flere brukere, og risikoen ved å ta disse er langt bedre dokumentert. Og nei, eg tar ikke tabletter med mindre eg må. Feber og smerte er som regel symptomer på at eg er sjuk eller har et problem eg må gjøre noe med. Så lenge eg takler smerten så bruker eg ikke smertestillende og så lenge feberen går ned av seg selv så bruker eg ikke feberdempende tabletter. Lenke til kommentar
Tom H. Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Nå skreiv jeg "vaksina" og ikke "vaksiner". Jeg kan heller ikke se noe sted jeg har frarådet folk vaksiner? Det er klart vaksiner har mye for seg, men når man sender ut en vaksine som det ikke er forsket mye på og som man hvet svært lite om, annet enn at den kan fungere og at produsentene tjener milliarder og fraskriver seg ethvert ansvar, så kan man få lov til æ være kritisk. Jeg er enig der selvfølgelig Men jeg er litt skremt over hvordan det blir blåst opp. Få får bivirkninger som er alvorlig. Det i forhold til hvordan det kan gå viss over halvparten av norge eller flere skulle få dette, så vil mange dø. Mange av disse ville ikke dødd, visst flere vaksinerte seg.Om de er i utsatt gruppe eller ikke. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Det ingen eller svært få nevner er de langtvirkende bivirkningene. Kanskje vaksinen får noen ettereffekter som trer frem om ett par år? Det kan man bare ikke si på dette tidspunktet, derfor velger jeg heller å bli syk enn og ta vaksinen. Er daglig i kontakt med ett par hundre mennesker, jeg har enda ikke blitt syk så jeg ser på risikoen for å bli det som svært liten da mange av mine kollegaer alt har hatt svineinfluensa. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Sannsynligheten for å dø eller få alvorlige bivirkninger er tross alt bare basert på statistikk. Det er ikke sikkert at 50% flere smittede personer medfører 50% høyere dødstall. Og det samme gjelder for øvrig vaksinen. Og her snakker vi om innrapporterte dødsfall/bivirkninger. I realiteten kan tallene være høyere. Lenke til kommentar
Tom H. Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Ellers så syns jeg det begynner å bli mange ubesvarte spørsmål her i tråden, og ellers. Er det fordi det ikke finnes noe svar? Eller er det fordi svarene er unndratt offentligheten, som i "det man ikke veit har man ikke vondt av"? Jeg syntes det er mange ubesvarte spørsmål rundt svineinfluensa. Siste jeg fikk med meg var at denne influensaen, visst den går til lungebetennelse. Som er faren, vil en kunne blø i lungene. Så i verste tilfelle drukne i sitt eget blod. I motsetning til andre "vanlige" influensa, der en kan få slim infeksjon(ved lungebetennelse), ikke blødninger. Så jeg har oppfattet at dette er den alvorlige forsjellen. Noe som vet noe mer angående dette? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Jeg er enig der selvfølgelig Men jeg er litt skremt over hvordan det blir blåst opp. Få får bivirkninger som er alvorlig. Det i forhold til hvordan det kan gå viss over halvparten av norge eller flere skulle få dette, så vil mange dø. Mange av disse ville ikke dødd, visst flere vaksinerte seg.Om de er i utsatt gruppe eller ikke. Akkurat som svineinfluensaen er blåst opp? Hvor mange regner man med er/har vært smitta nå? 300.000? 15 dødsfall som kan knyttes til svineinfluensaen utgjør en prosentandel på 0,00005%. For alt vi hvet kunne disse dødd av andre årsaker også, som f.eks. sesonginfluensaen. Endret 6. november 2009 av >Jonas< Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Saken er den at det finnes to svineinfluensavaksiner tilgjengelige, Pandemrix og Celvapan. Norge har kun bestillt Pandemrix, uvisst av hvilken grunn. Pandemrix har mange problemstillinger som kunne vært unngått ved å bestille Celvapan. 1 -Den ifølge Norge trygge Pandemrix vaksinen, er for utrygg i Tyskland, Frankrike, USA, Storbritania, New Zealand, Irland (Sveits har unngått å gi den til endel pasiengrupper). 2 -Produsenten selv skriver i pakningsvedlegget at det er en økt risiko for å få Guillain Barre Syndrom etter å ha tatt vaksinen, om en en liten riskiko. 3 -Vaksinen må blandes på legekontoret, blandt hostende og syke pasienter. Dette gjør den utsatt for å blandes med luftbårne virus og bakterier. 4 -Blandingen gjør at man ikke vet doseringen av selve vaksinen, siden hver enkelt dose blandes litt tilfeldig fra samme glass. Man vet derfor ike om man er uheldig og får for svak dose, eller for sterk dose. 5 -Vaksinen innholder egg, noe som gjør at eggeallergikerer reagerer og i tillegg øker faren for virus fra bl.a fugleinfluensa. 6 -Vaksinen inneholder skvaler, noe som er sannsynliggjort å stå bak problemer soldatene som deltok i ørkensstormens fikk. 7 -Vaksinen inneholder kvikksølv (Tiormesal). Selv om det er små doser, så sprøytes kvikksølv inn i kroppen og det er i seg selv ikke bra. Mange pasienter ha betalt formuer for å fjerne plomber med kvikksølv, nå skal samme pasienter får kvikksølv sprøytet inn i kroppen. 8 -Dette er en ny vaksine så man vet ikke senskadene før alle er vaksinert. Om man finner ut at en feilproduksjon eller at ting ikke var så bra allikevel så er det litt dumt når man har gitt den til alle i norge. 9 -Skjev og forrvirrende info. Når et firma tjener milliarder på å pumpe vaksine i flest mulig folk, og fastlegene tjener fett på gi vaksinen, så sier de ikke nei til easy cach ved å gi nøytral info. Jo flere som tar vaksinen, dess flere blir søkkrike. Skal man da stole på all info fra den kanten? Neppe. Man KUNNE kjøpt inn tryggere endose vaksiner ferdig blandet av typen Celvapan, men valgte å kun kjøpe den farligste av alternativene til tross for at de fikk valget om å kjøpe begge. Fanden vet om det var prostituerte eller penger som ble lagt på bordet når de rette skulle lokkes til å ta et valg. Hvorfor sier Norge at vaksinen er helt trygg når land etter land sier det motsatte??? 10 -Hvorfor tillater man at en produsent fraskriver seg ethvert ansvar for skader? Hvis en bilforhandler produserte en bil og fraskrev seg ansvar for at bremsene virket, om bilen eksploderte, om hjulen falt av osv ville man aldri kjøpt bilen. Når en vaksineprodusent sier det samme, er det tilsynelatende helt greit og det er verre å fikse enn en dårlig bil. http://www.emea.europa.eu/influenza/vaccin...ndemrix_pi.html Valget hver enkelt har blir da å enten ta vaksinen og gamble på at man ikke får senskader eller reaksjoner, eller la være og gamble på at man ikke blir så veldig syk av influensaen. Hadde myndighetene gjort som andre land og valgt den tryggere vaksinen, hadde valget vært enkelt men nå hvor man må velge mellom to onder så er det et helvetes valg å ta. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Skvalen er er et av de største problemene. Skvalen har ikke noe i blodet å gjøre. Som resultat kan kroppen gå til angrep på den skvalen som naturlig skal være i kroppen. USA lærte av det etter episoden med soldater og forbød det. Tviler de fleste som tar vaksinen har lest vedlegget og når jeg tenker på bivirkninger så mener jeg ikke vondt i armen eller kvalme osv men de nevrologiske skader som det er innrømet vaksinen gir økt sjanser for. Som nevnt over er vaksinen i flerdosebeholder og dersom helsepersonellet som setter vaksinen er inkompetent eller rett og slett pga "uflaks" så kan den som mottar vaksinen får flere hundre ganger kvikksølv og skvalen enn det som er ment. Det er mye helsepersonell som ikke har lest vaksinevedlegget engang. Endret 6. november 2009 av mrNilsen Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Tviler de fleste som tar vaksinen har lest vedlegget og når jeg tenker på bivirkninger så mener jeg ikke vondt i armen eller kvalme osv men de nevrologiske skader som det er innrømet vaksinen gir økt sjanser for. 23 stk har allerede hatt nevrologiske reaksjoner. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 dere har sett hun cheerleadern eller? skjønner ikke at dere argumenterer så hardt for å ta vaksina, også presenterer ikke noe annet enn det dere fylte huet deres med under siste nyhets-sending. Det som irriterer meg er at hvis mange får nevrologiske skader av denne, gjett hvem sine skattepenger det blir tatt av for å holde dere i live. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Som sagt kjenner jeg mange som har tatt vaksnine. INGEN merket noe annet enn litt øm rundt stikket. da foreslår jeg at vi lager en global statistikk basert på din omgangskrets Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Ingen vil kunne dokumentere bivirkningene av vaksinen på mange år! Så om folk ønsker å ta den burde de få lov til det. Om folk ikke ønsker å ta den så er det opp til dem selv. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) er fortsatt en kostnad for samfunnet å rydde opp etter enda en evt. vaksinefiasko. Jeg ønsker egentlig bare at folk skal være mer kritiske til det staten, who og produsenter av legemidler sier. Endret 6. november 2009 av Daily-Drifter Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 De mest naive tror at siden ikke mange får skader nå rett ett etter så er det bare å kjøre på, men mange skader kan inntreffe senere. Tenk å få Alzheimer før fylte 30. Det største overgrepet er vaksineringen av babyer og barn, de kan ikke velge selv. Foreldrene mine hadde ingen problemer med å gi meg flere doser vaksinering siden jeg bare fikk kraftige reaksjoner. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Leste nettopp at svineinfluensaen har kostet Norge 3 milliarder. Denne vaksinen er veldig dyr, og etterpå blir det nok også dyrt med langtidsvirkningene. Sløsing på alle fronter. Endret 6. november 2009 av Frankline Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 300 milliarder??? Tenker ikke på millioner vel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå