Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvem her har tatt svineinfluensa-vaksinen?

Robocoop

Anbefalte innlegg

sitter her å lurer på om jeg skal ta vaksinen eller ikke. Jobber i en ganske befolket butikk og man aner jo virkelig ikke hva folk har dratt med seg når de nyser og hoster rundt meg :/

Do it. Om ikke annet enn av samfunnsansvar. Jobben din er et sted der du møter veldig mange mennesker og sjansen for å bli smittet øker dermed. Og sjansen for at du kan smitte andre øker også. Man ikke ha sterke symptomer for å være smittefarlig. Var jo en sak her i går som ble kjørt om en gravid dame som ikke ante at hun hadde svineinfluensa, men likevel testet postivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enkelte av de som har mistet livet pga H1N1 hadde ingen kronisk sykdom etter hva eg har forstått, men de var allikevel i en nylig oppdaget risikogruppe: sterkt overvektige personer.
Kilde?

Fant ikke artikkelen nå, men den lignet veldig på den kilden Malvado linket til. I tillegg så har vi pandemi.no - risikogrupper hvor svært overvektige personer er listet opp. De var ikke tatt med før.

Lenke til kommentar
Fant ikke artikkelen nå, men den lignet veldig på den kilden Malvado linket til. I tillegg så har vi pandemi.no - risikogrupper hvor svært overvektige personer er listet opp. De var ikke tatt med før.
Okay. Mulig den personen mellom 40 og 60 led av fedme, men her om dagen så var det jo en sak på nyhetene på TV2 eller NRK der kameratene til en 27-åring som døde av svineinfluensa stod frem. Han led hverken av fedme eller noen andre sykdommer.
Lenke til kommentar
Okay. Mulig den personen mellom 40 og 60 led av fedme, men her om dagen så var det jo en sak på nyhetene på TV2 eller NRK der kameratene til en 27-åring som døde av svineinfluensa stod frem. Han led hverken av fedme eller noen andre sykdommer.

Da ser jeg virkelig ingen god grunn til å ikke ta sprøyta...

Lenke til kommentar
Hvordan kan man være føre var i forhold til et virus som ikke har mutert ennå? Blir nok litt vanskelig det...

To ting:

1. Vaksinering hindrer spreding og minsker sjansen for mutasjon.

2. At viruset muterer betyr ikke nødvendigvis at det erstatter antigenene med nye, så vaksinen vil ikke nødvendigvis slutte å virke.

Lenke til kommentar

Hm, sitter her og rekner litt på kvikksølvinnholdet i denne vaksinen og måler opp mot snittet på kvikksølvinnhold i laks (målt til 0,02mg/kg i 2001) Dokumentasjon av trygg sjømat.

Ettersom at en dose Pandermix inneholder 2,5 mikrogram kvikksølv, eller 0,00025mg, vil ikke dette si at 80g laks inneholder like mye?

edit: halp, trøtt, noen som gidder å korrektere mattestykket mitt?

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

80g laks, med 0.02 mg kvikksølv per kilo, inneholder 0.0016 mg kvikksølv. En dose Pandermix inneholder 0.0025 mg kvikksølv.

125 gram laks inneholder derfor like mye kvikksølv som en dose Pandermix.

Nå bør det også nevnes at kvikksølvet i vaksinen ikke bioakkumulerer slik som kvikksølvet i fisk gjør og er derfor mye sikrere.

EDIT: Oppdaterte tallene. Jeg søkte litt rundt og det virker som det er 25 mikrogram kvikksølv i en pandermix dose.

EDIT 2: De originale tallene var visst riktige likevel.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

haha! Morsomt hvor hysterisk og bekymret folk i denne tråden er.

Det er to tilfeller hvor friske folk har dødd. Hvor mange prosent er det av alle som har blitt smittet? Ser ikke hvorfor det er så utrolig "skremmende".

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Eg skal ikke påstå at de to tilfellene garantert døde pga størrelse, men det er heller ingen garanti for at de ikke hadde en underliggende sykdom som tidligere ikke var oppdaget. Det skjer jo faktisk at folk dør uten åpenbar grunn. Å få hjertestans på en fotballbane har jo vært populært i det siste(ref 1, ref 2).

Poenget mitt er at folk dør av mange årsaker regelmessig. Ikke minst vanlig influensa. Slik eg forstår så er det ikke selve influensaen som tar livet av ca 1000-1500 personer årlig, men andre infeksjoner man får samtidig. Men tror vi at de som dør bryr seg om akkurat dette? Det tviler eg på.

Pr dags dato så har msis.no registrert 2717 bekreftede tilfeller av H1N1. Av disse er 2 omkommet og antatt friske, som utgjør 0,07%. Mens samtidig har 0,001% av de som har tatt vaksinen omkommet(eg antar kun en relasjon her) og 0,05% får kraftige og/eller alvorlige/permanente bivirkninger av vaksinen. Eg tar derfor risikoen med å ikke bli smittet eller at eg overlever H1N1.

- Antall smittede

- Vaksinasjoner

Endret av nomore
Lenke til kommentar

0,07%

Det er vel også utrolig mange tilfeller som ikke er meldt inn. Så sjansen er enda mindre.

Skjønner ikke hvorfor dette er noe å bli så utrolig skremt av.

On Topic: Jeg kommer til å ta vaksinen om jeg får den tilbudt.

Endret av Aak1
Lenke til kommentar
80g laks, med 0.02 mg kvikksølv per kilo, inneholder 0.0016 mg kvikksølv. En dose Pandermix inneholder 0.025 mg kvikksølv.

1250 gram laks inneholder derfor like mye kvikksølv som en dose Pandermix.

Nå bør det også nevnes at kvikksølvet i vaksinen ikke bioakkumulerer slik som kvikksølvet i fisk gjør og er derfor mye sikrere.

EDIT: Oppdaterte tallene. Jeg søkte litt rundt og det virker som det er 25 mikrogram kvikksølv i en pandermix dose.

2,5 mikrogram faktisk: Pandemrix produktomtale

"Hjelpestoffer: Vaksinen inneholder 5 mikrogram tiomersal. "

"Tiomersal er en kvikksølvforbindelse der kvikksølvet er bundet til et bæremolekyl. Kvikksølvet utgjør ca 50% av tiomersal. "

så du hadde nok rett med 125g.

for ryddighetens skyld:

vaksine: 2,5µg/0,5ml

2,5µg / 1000 = 0,0025mg

laks: 0,02mg/kg

0,02mg * 0,125 = 0,0025mg

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar
Skulle ikke Tamiflu være klar nå? I steden må jeg vente enda mer på disse livgivende tablettene. :hmm:

Tamiflu har jo vært klar lenge. Behandlingen med tamiflu bør også skje innen de to første døgnene etter at symptomene melder seg skal det ha noen effekt.

Hvordan kan man være føre var i forhold til et virus som ikke har mutert ennå? Blir nok litt vanskelig det...

To ting:

1. Vaksinering hindrer spreding og minsker sjansen for mutasjon.

2. At viruset muterer betyr ikke nødvendigvis at det erstatter antigenene med nye, så vaksinen vil ikke nødvendigvis slutte å virke.

Smittebærer kan man være uavhengig om man har tatt vaksina eller ikke. Man er heller ikke garantert noenting av å ta vaksina.

Når det gjelder kvikksølv og laks så er det jo litt forskjellige måter man får det i seg på. Man får jo ikke akkurat laksen injisert i armen..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Burde man ikke ta vaksinen bare for å se, kanskje den funker?

I tillegg burde man sove skikkelig og spise godt med fisk, så blir det kanskje enda mindre sjans for å bli veldig sjuk.

Edit: Fisk inneholder mer kvikksølv per gram enn vaksina. Men det er ingen som dauer av det.

Endret av Nator
Lenke til kommentar
Når det gjelder kvikksølv og laks så er det jo litt forskjellige måter man får det i seg på. Man får jo ikke akkurat laksen injisert i armen..

Ikke nok med det, det er to forskjellige typer kvikksølv også hvor kroppen bruker lengre tid på å kvitte seg med det fra laksen enn vaksinen:

Hvordan får mennesker i seg kvikksølv?

Normalt utsettes mennesker for kvikksølv i form av kvikksølvdamp fra amalgamfyllinger, kvikksølvsalter i mat, vann og luft, samt metylkvikksølv som det finnes mye av i fisk, spesielt rovfisk, og sjømat. Nær 100% av metylkvikksølvet i mat tas opp i kroppen og utskilles meget langsomt (halveringstid ca. 70 dager).

Tiomersal brytes ned til etylkvikksølv i kroppen. Metylkvikksølv og etylkvikksølv er beslektede forbindelser, men oppfører seg forskjellig i kroppen. Etylkvikksølv fjernes vesentlig raskere fra blodet enn metylkvikksølv og skilles dermed raskere ut av kroppen via avføring.

kilde: Tiomersal i vaksiner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...