Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvem her har tatt svineinfluensa-vaksinen?

Robocoop

Anbefalte innlegg

Husk at vaksinen ca er 70% sikker, dvs om 1000 er vaksinert så kan 300 av de dø av influensaen rent teoretisk.

Man har da 30% sjanse for å få influensaen , dvs av 10 du møter som er syke kan 3 smitte deg.

Nå fungerer det jo ikke sånn, men teoretisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Influensavaksinen:

Hvor lenge varer influensavaksinen? Varer den like lenge som de som opplevde spanskesyken i begynnelsen av 19'hundretallet? At de blir mer rustet, mer resistent mot influensaen?

Jeg "trenger" ikke og ta den, har ingen form for sykdom enn litt blodmangel.

"He also forced everyone, small and great, rich and poor, free and slave, to receive a mark on his right hand or on his forehead so that no one could buy or sell unless he had the mark, which is the name of the beast or the number of his name. This calls for wisdom. If anyone has insight, let him calculate the number of the beast, for it is man's number. His number is 666" (Rev. 13:16-18).
Lenke til kommentar

Da har jeg vært hos legen i dag og skrevet meg opp på liste for å få vaksinen. De skulle få den inn litt senere i uka og ringe meg opp. Jeg gidder ikke troppe opp på det senteret her i byen hvor man kan få det utenom fastlegekontorene. Der er det så mange som samler seg at det blir fort til at man kan bli smittet i stedet.

Lenke til kommentar
Gjest Usikker.

Trenger noen innspill, da jeg er usikker på om jeg har\har hatt svineflunsa.

Ganske sikkert jeg har hatt feber i 3-4 dager, men har ikke målt. Men nå rommet mitt er 24-26 grader og jeg fryser så rekner jeg med at jeg har feber. Har og sovet urolig, vaknet opp i går og dyne og madrass var veldig varm. :p Rommet har en behagelig temp, men jeg frøs som pokker.

Jeg har hatt vondt i muskler og ledd, så har levd på smertestillende.

Har vært veldig slakk. Hostet og harket en del og tett nase.

Magen har vært litt ustabil, men ikke noe spesielt. Fikk hodepine når jeg begynte å bli syk, ellers har det ikke vært så ille. Kjent det par 3 ganger, men som sagt. Jeg har spist mye ibumetin, hver 4-6 time. Når virkningen gikk ut så verket kroppen mye mer, alt ble en del verre... Jeg har ikke at problemer med å spise, så har spist normalt. Kanskje litt mer. Drukket en del, mer enn normalt.

Jeg har ikke opplevd å bli syk på denne måten, føles ut så influensa med en twist. Jeg har ikke vært utslått, sammenlignet med "vanlig" influensa har det vært litt mildere på noen måter. Noen blir jo helt slått ut av svineflunsa, men det er vell ikke en regel at alle må bli dødssyke?

Gått 5-6 dager, og virker som det har snudd og jeg begynner å bli bedre. Fremdeles "tett" i hode og slakk. Kjenner det på kroppen at jeg har hatt noe...

Hva tror dere?

Håper ikke innlegget blir slettet.

Lenke til kommentar
Sitter her nå med svineinfluensa (eller, man blir jo ikke testa... men mest sannsynlig p.g.a influensaen har ikke kommet enda og jeg har alle influensa symptomene...) bør jeg alikevel ta vaksinen, eller er jeg "vaksinert" like bra p.g.a baconsjuken?

Ingen? :/

Vel, den allmenne oppfatningen, tror jeg, er at har du først hatt sykdommen er du godt "vaksinert"..

Men, jeg vil ikke sette penger på det, jeg er ikke medisinsk utdannet ;)

Lenke til kommentar
Men, jeg vil ikke sette penger på det, jeg er ikke medisinsk utdannet ;)

Er litt forbauset over alle dem som lurer på om de har hatt svineinfluensa eller vanlig influensa, og forventer å få gode svar i debattforum rundt omkring. Symptomene er veldig vanskelige å skille, i høyden kan man si at det dreide seg om en eller annen influensa.

Lenke til kommentar
Er litt forbauset over alle dem som lurer på om de har hatt svineinfluensa eller vanlig influensa, og forventer å få gode svar i debattforum rundt omkring. Symptomene er veldig vanskelige å skille, i høyden kan man si at det dreide seg om en eller annen influensa.
Nå har det jo vist seg at 99% av influensatilfellene som blir testet har vært svineinfluensa. Dermed kan man si det sannsynligvis er svineinfluensa.
Lenke til kommentar
Sitter her nå med svineinfluensa (eller, man blir jo ikke testa... men mest sannsynlig p.g.a influensaen har ikke kommet enda og jeg har alle influensa symptomene...) bør jeg alikevel ta vaksinen, eller er jeg "vaksinert" like bra p.g.a baconsjuken?

Det finnes mange sykdommer som har samme symptomer som svineinfluensa. Dama var hos legen i dag etter å ha hatt symptomene som står beskrevet på Pandemi.no, men selv om hun har astma ble hun bare sendt hjem med beskjeden om at det nok bare vat et anne ufarlig virus. Dersom det skulle forværres skulle hun ta kontakt igjen.

Nå har det jo vist seg at 99% av influensatilfellene som blir testet har vært svineinfluensa. Dermed kan man si det sannsynligvis er svineinfluensa.

40% av testresultatene har vist svineinfluensa. Dessuten er det svært få som er testa da, og i de aller fleste tilfellene dreier det seg om hypokondere med forkjølelse eller liknende. Veldig mange av de som kommer hysteriske til legen er jo bare så vidt sjuke.

Selv kommer jeg ikke til å ta vaksina. Har vært borte fra jobb/skole 2-3 dager de siste 6-7 åra, så satser på at immunforsvaret mitt gjør jobben den gangen her også. Dessuten er svineinfluensaen skikkelig opphypa, og man glemmer jo at det er lagt flere som dør av den "vanlige" influensaen årlig, som ikke engang er like mild som svineinfluensaen. Nærmere en halv million dør årlig av sesonginfluensa på verdensbasis, og rundt 1000-1500 i Norge, helt uten at noen slår alarm. De aller fleste av disse, og de aller fleste av de som har dødd av svineinfluensaen er allerede sjuke og svake. Forskjellen fra den "vanlige" influensaen som kommer på denne tiden av året og svineinfluensaen er jo at sistnevnte består av en ny type virus som de som tidligere har hatt sesonginfluensa ikke er immune mot. Derfor smittes flere.

Media/FHI melder jo om langt færre tilfeller av alvorlige bivirkninger enn det som er faktum. Det finnes jo folk som har blitt alvorlige syke etter vaksinen, som lett kunne ha dødd hvis de ikke hadde fått hjelp, men disse hører vi fint lite om i media. Det virker heller ikke helt bra at folk med pusteproblemer skal vaksineres med noe som har som bivirkning å gjøre pusteproblemene værre.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...