Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvem her har tatt svineinfluensa-vaksinen?

Robocoop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi vaksinerte 13-åringen vår (multifunksjonshemmet) forleden dag. Bivirkningen han fikk var feber på 39 ett døgn - deretter tilsynelatende ingenting.

Viktig å vite (som uttalt fra fastlegen vår) at vaksinen starter ikke å virke før èn uke etter at den er satt.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
[...]Uansett burde foreldre som vurderer Tamiflu til fem-åringen ha krav på å få vite, og ikke ta til takke med Statens Legemiddelverk som bortforklarer psykiske bivirkninger slik de gjør i artikkelen.

Nå er bivirkninger, forsiktighetsregler, hvem som kan ta medidinen, hvem som ikke kan ta medisinen, hva den inneholder, etc. etc. lett tilgjengelig på felleskatalogen.no og samme informasjon finner du også på pakningsvedlegget som følger medikamentet. Så om "foreldre som vurderer Tamiflu til fem-åringen" lurer på hva medisinen gjør, er dte nok smartere å starte der enn med VG-artikkler av ukjent kvalitet.

edit: Ganske imponerende liste av bivirkninger på den ja:

Svært vanlige (≥1/10): Gastrointestinale: Diaré, kvalme, oppkast. Nevrologiske: Hodepine. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Blod/lymfe: Sykdom i lymfeknutene. Gastrointestinale: Magesmerter, dyspepsi. Infeksiøse: Bronkitt, akutt bronkitt, pneumoni, sinusitt, mellomørebetennelse, øvre luftveisinfeksjon. Luftveier: Hoste, rhinoré, astma (inkl. forverring), neseblødning. Nevrologiske: Søvnløshet. Øre: Øreproblemer, trommehinneforstyrrelser. Øye: Konjunktivitt. Øvrige: Svimmelhet, utmattelse, smerte. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Hud: Utslett, dermatitt, eksem, urticaria. Nevrologiske: Kramper. Psykiske: Hallusinasjoner. Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: Gastrointestinale: Gastrointestinale blødninger og blødende kolitt. Hjerte/kar: Hjertearytmi. Hud: Alvorlige hudreaksjoner, inkl. Stevens-Johnsons syndrom, toksisk epidermal nekrolyse og erythema multiforme. Immunsystemet: Hypersensitivitetsreaksjoner, inkl. anafylaktiske/anafylaktoide reaksjoner. Lever/galle: Lever- og galleveissykdom, inkl. hepatitt og forhøyede nivåer av leverenzymer hos pasienter med influensalignende sykdom. Tilfellene inkl. fatal fulminant hepatitt. Psykiske: Kramper og delirium (inkl. symptomer som endret bevissthetsnivå, forvirring, unormal atferd, vrangforestillinger, hallusinasjoner, agitasjon, angst, mareritt), har i noen svært få tilfeller resultert i tilfeldig skade eller fatalt utfall. Hendelsene er hovedsakelig rapportert hos barn og ungdom, de oppsto ofte plutselig og avtok raskt. Oseltamivir sin rolle i forhold til dette er ikke kjent. Slike nevropsykiatriske hendelser er også rapportert hos pasienter med influensa som ikke har vært behandlet med oseltamivir. Øye: Synsforstyrrelse.

Omtrent ganske like bivirkninger som alt annet som er sterkere enn paracet med andre ord.

Lenke til kommentar

Da har jeg tatt vaksinen, nå er det gått over en time og jeg lever. Øm i armen er jeg, men nå har jeg også vært støl i låra i 2-3 dager etter en ganske tung treningsøkt. Jeg har vært i tvil rundt vaksinen hele tida, men til slutt gadd jeg ikke å følge med på debatten og tenkte gjennom alt. Hele debatten ga meg mageproblemer, og for en som lider av stress så ble det for mye.

Jeg er diabetiker, hatt type 1 i 12 år nå. Jeg har vært døden nok ganger til å vite at det har bivirkninger. Forrige gang stammet jeg i nærmere 2 år, og det var nok for min egen del. Så leste jeg saken om han ene som var på guttetur, fikk svineinfluensa og døde. Det var nok for min egen del, og da jeg ble oppringt av fastlegen i dag morges så tok jeg vaksinen uten å tenke meg om.

Nå venter jeg i spenning på hvordan det går med meg, om den virker osv. Jeg må passe på helsa i 1 uke nå, før vaksinen er i full gang og jeg kan puste igjen.

Lenke til kommentar
Med så mange som tar vaksinen så kommer noen til å dø også i kort tid etter at de har tatt den.

Det er sant, og det er ganske sikkert at enkelte av dem hadde underliggende sykdommer fra før av. I enkelte tilfeller vil også folk kunne dø av mulige allergier, men de fleste har hittil klart seg fint... men hadde det vært opp til meg så hadde Norge brukt den vaksinen folk fikk i Sveits.

Det eneste som skremmer meg er det som skjer i Ukraina, men det kan være en annen sykdom for alt vi vet...

Lenke til kommentar
De som døde etter vaksinen , hvor mange av de hadde dødd uansett?

Når de finner det svaret har tallene noen nytteverdi.

Det vil jo bli vanskelig å finne ut. Dog kan man vel våge seg å si at personene nok hadde levd lengre enn bare dager (fra mulig vaksinasjonsdag)

Lenke til kommentar
En god del som nå prøver å snike i køen.

Ingen overraskelse for oss menneskekjennere.

Du er inne på noe Robo. Er vel noe av det samme fenomenet man har sett i forbindelse med skipsforlis, der unge sterke menn albuer seg vei forbi kvinner & barn for å komme i livbåten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...