Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan ikke formatere PC-en min \ blå skjerm med feilmelding


Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med at jeg ikke kan formatere pc-en min. Jeg har Windows XP professional cd-en. Grunnen til formateringen er at det er kommet en blå skjerm på pc-en min når jeg starter med meldingen kode: 0x0000007b. Men poenget er at når jeg har startet innstallasjonen for windows (boot from cd), går den gjennom hele prosessen med å laste inn filer, drivere o.s.v. Men det kommer ingen alternativer for å installere\reinnstallere windows. Den går bare videre på oppstarten etter det, og så krasjer pc-en, og den blå skjermen med feilmeldingen kommer.:cry:

Noen som har løsningen på problemet og\eller kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den feil melding kan skyldes mye, blant annet virus i boot sector, at XP ikke finner hard disken din, en IRO eller I/O port address konflikt etc. Kan du poste flere detaljer fra den feil meldingen du får?

 

Og hvilken type hard disk har du? IDE eller SATA? XP hadde vel ikke støtte for SATA disker før SP2 eller var det SP3, så har du den vanlige XP CDen eller XP SP1 vil ikke XP finne hard disken din.

Lenke til kommentar
... XP hadde vel ikke støtte for SATA disker før SP2 eller var det SP3, så har du den vanlige XP CDen eller XP SP1 vil ikke XP finne hard disken din.

Tror du blander kortene litt. XP har aldri hatt problemer med SATA, heller ikke uten Servica Pack.

Men ingen XP CD støtter AHCI, det kom først med Vista.

Lenke til kommentar
Den feil melding kan skyldes mye, blant annet virus i boot sector, at XP ikke finner hard disken din, en IRO eller I/O port address konflikt etc. Kan du poste flere detaljer fra den feil meldingen du får?

 

Og hvilken type hard disk har du? IDE eller SATA? XP hadde vel ikke støtte for SATA disker før SP2 eller var det SP3, så har du den vanlige XP CDen eller XP SP1 vil ikke XP finne hard disken din.

Har en SATA harddisk. Teknisk informasjon: ***STOP: 0x0000007B (0xF78D2524, 0XC0000034, 0x000000, 0x000000)

 

Utfør visrussjekk og fjern alle nylige innstallerte harddiskstasjoner eller drivere for harddiskstasjoner.

 

Dette er det som sto i korte trekk.

Lenke til kommentar
Kan ikke formatere eller kan ikke installere?

Det blir veldig forvirrende når begrepene blandes og alt kalles for å 'formatere'.

 

Her er en guide for installsjon av XP. Hvor langt kommer du?

http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp

Jeg kommer til steg 2, hele den "windows setup" blir ferdig å laste, så fortsetter oppstarten "som normalt", før jeg kommer til den blå skjermen. Hvis jeg starter pc-en som normalt uten å velge "boot from cd", kommer også den blå skjermen :cry:

Endret av Riccird1
Lenke til kommentar
... XP hadde vel ikke støtte for SATA disker før SP2 eller var det SP3, så har du den vanlige XP CDen eller XP SP1 vil ikke XP finne hard disken din.

Tror du blander kortene litt. XP har aldri hatt problemer med SATA, heller ikke uten Servica Pack.

Men ingen XP CD støtter AHCI, det kom først med Vista.

 

Gjorde nok det ja, Hårek. Jeg har alltid kjørt med ACHI defor rota jeg litt. :blush:

Men hvis hans SATA disk er satt opp med ACHI da vil ikke XP finne den.

Lenke til kommentar
Du får altså blåskjerm før selve Windows starter.

Du kan jo prøve å boote en Linux CD, f.eks Ubuntu. Hvis heller ikke det fungerer så er det antagelig en hardwarefeil.

Jeg har ikke linux eller noe lignende. Men har hatt et problem med blåskjerm før, men p.g.a. garantien sendte Dell meg en ny harddisk, da funket det igjen. Kan det kanskje være en løsning å kjøpe ny harddisk ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...