dagasc Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Prøver så godt jeg kan å installere despotify på ubuntu, men jeg har ingen erfaring og trenger en liten veiledning. Dette kommer ferm i terminalen: dagasc@Dag:~$ aptitude install libssl-dev zlib1g-dev libvorbis-dev libtool libncursesw5-dev Leser pakkelister ... Ferdig Skaper oversikt over avhengighetsforhold Leser tilstandsinformasjon ... Ferdig Initializing package states ... Ferdig E: Kunne ikke åpne låsefila /var/lib/dpkg/lock - open (13 Permission denied) E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Du må legge til sudo for å få superbrukertilgang: sudo aptitude install libssl-dev zlib1g-dev libvorbis-dev libtool Lenke til kommentar
dagasc Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Du må legge til sudo for å få superbrukertilgang: sudo aptitude install libssl-dev zlib1g-dev libvorbis-dev libtool Gjore dette, restartet pcen. Men fikk forsatt samme beskjed, hva mere må jeg gjøre? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Du må legge til sudo for å få superbrukertilgang: sudo aptitude install libssl-dev zlib1g-dev libvorbis-dev libtool Gjore dette, restartet pcen. Men fikk forsatt samme beskjed, hva mere må jeg gjøre? Det må nesten være slik RattleBattle beskriver. sudo kommandoer_følger_her. Alt tyder på at du prøver å installere noe du ikke har rettigheter til. BTW: er det flere brukere på den PC-en du benytter deg av? Sjekk i såfall at du har administrasjonsrettigheter for din bruker du benytter når du installerer. Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Om du samtidig har synaptics åpent eller annen pakkebahandler (også innstallasjoner mener jeg) vil ikke sudo heller hjelpe. Pass på at alt slikt er avsluttet. Du kan jo også prøve å innstallere via synaptics å se om det går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå