South_Bridge Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) I php fila min har jeg i headeren i html delen definert <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" /> , som skal være latin-1 etter det jeg har fått med meg. Videre har jeg en sql database og jeg har sjekket alle tablene mine, alle står i latin1. Likevel får jeg opp "Ã?¸" for "ø" når jeg henter innholdet fra DB og tar en echo på det. "Ã?¦" for æ Endret 21. oktober 2009 av South_Bridge Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) poster infoen fra queryen "show variables like '%character%';" 'character_set_client', 'utf8' 'character_set_connection', 'utf8' 'character_set_database', 'latin1' 'character_set_filesystem', 'binary' 'character_set_results', 'utf8' 'character_set_server', 'latin1' 'character_set_system', 'utf8' Var jo en god blanding her da... Endret 21. oktober 2009 av South_Bridge Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 For å være sikker på at du får riktig output, er vel dette de viktigste punktene du kan kryss- sjekke etter(?); 1. Bruk av riktig tegnsett ved lagring av dokument. 2. Spesifisering av ønsket tegnsett i headere dokumentet sender. 3. Ønsket tegnsett defineres i meta (html->head). 4. Hvilket tegnsett brukes i database? 5. Ønsket tegnsett defineres i connection for å tilpasses dokument. 6. Konvertering av eventuell mismatch for å rette opp (utf8_encode/decode eller lignende). Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" /> Den funker for meg. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Lagrer tekst editoren din PHP fila i UTF8? Eg anbefaler å bruke UTF8 uansett om du er på Linux eller Windows når du lagrer filer. Standard i både Java og .Net er UTF8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå