killertomato Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Hadde tenkt til å skaffe meg makroringer, men så kom jeg over denne. http://www.kaffebrus.com/makrobalg-616.html Noen som har noe kjennskap til makrobelg? Er det et bedre alternativ enn ringer? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Bygger mye så utsagnet "Makrobälg för att ta extrema närbilder" stemmer. Så spørsmålet er egentlig hvilken type makrobilder du ønsker å ta (hvor stor grad av forstørring). Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Bygger mye så utsagnet "Makrobälg för att ta extrema närbilder" stemmer.Så spørsmålet er egentlig hvilken type makrobilder du ønsker å ta (hvor stor grad av forstørring). Jeg er litt usikker. Har aldri tatt makrobilder før, men følte det var på tide å prøve seg. Det virker for meg som at en makrobelg kanskje har et langt større makroområde enn det ringer har, men på en annen side er den kanskje mindre håndterlig? Lenke til kommentar
arela Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Belg og mellomringer er i prisippet samme sak. Det er objektivet kombinert med lengden på mellomring(er)/belg som avgjør forstørrelsen. Vanskelig å si min og max lengde på denne saken, men den koster jo ikke skjorta heller!! Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Makroringer er en plage fordi du stort sett må fokusere ved å forandre avstanden til motivet, da får du problemer med stativ. Med belg så kan du stille fokus uten å flytte kameraet. Det er også en million ganger lettere å forandre forstørrelse. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Belgen vil på minste uttrekk bygge langt mer enn de minste mellomringene. Dermed er det avhengig av trådstarters behov hva han bør kjøpe. Bruksmessig forovrigt har begge både fordeler og ulemper. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Makroringer er en plage fordi du stort sett må fokusere ved å forandre avstanden til motivet, da får du problemer med stativ. Med belg så kan du stille fokus uten å flytte kameraet. Det er også en million ganger lettere å forandre forstørrelse. Nåja ! Jeg har begge deler, og velger mellomringer hvilken dag som helst foran belg ! Belg er bare blæh Og har trådstarter Nikon, og velge Kenko mellomringer så får han AF Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Det avhenger av hvilke objektiv man bruker, jeg gjetter at trådstarter muligens ikke har et bakroobjektiv. På vanlige objektiver har autofokus liten eller ingen virkning når man bruker mellomringer når det er snakk om store forstørrelser. På mitt Nikkor 50 mm f/1,8 så tilsvarer det å flytte stativet omentrent 1 mm, så jeg må alltid flytte kameraet eller motivet for å forandre fokus. Lenke til kommentar
arela Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Men man trenger ikke å bruke alle ringene samtidig. Jeg bruker oftest 12 eller 20mm sammen med f.eks 180mm - det gir ganske godt AF område. Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Hvordan er det med lystap på makrobelg? Ser for meg at man mister ganske mye mer lys med den store dingsen enn med ringer. Jeg kjører Canon og har ikke makroobjektiv fra før av, til de av dere som lurte på det. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Hvordan er det med lystap på makrobelg? Ser for meg at man mister ganske mye mer lys med den store dingsen enn med ringer.Du mister nøyaktig like mye lys med begge, det er kun lengden som bestemmer det. Lengden bestemmes av hva du skal ta bilde av så den vil være det samme uansett hva du bruker. Jeg vil kansje foreslå å spare til et makroobjektiv hvis du ikke helt vet hva du er ute etter. Hvis du bare vil litt nærmere så er elektroniske mellomringer fine, men ikke veldig billige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå