Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovlighet rundt nedlasting

jocke

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vet det finnes endel tråder relatert til (u)lovlighet rundt nedlasting i dette forumet - men de begynner å bli ganske gamle. Jeg tenker derfor å ta opp dette spørsmålet på nytt, da jeg selv er litt usikker.

Jeg husker for noen år tilbake, da jeg hadde satt meg inn i hvordan lovverket fungerer. Da var dette med nedlasting fortsatt en liten gråsone, men rent juridisk var det fullt lovlig å laste ned, så lenge man ikke delte det videre. Dette innebar at nedlasting ved hjelp av peer-to-peer tjenester, type torrent og edonkey (ED2K), ikke var lovlig (så fremt vi fortsatt snakker om opphavsbeskyttet materiale).

Så var det snakk om at lovverket rundt dette skulle opp til høring. Høringen ble utsatt (eller whatnot), og etter dette har jeg ikke holdt meg oppdatert lengre. Slik jeg har forstått det, skjedde det aldri noen endringer i lovverket. Stemmer dette? Vil det si at det, den dag i dag, fortsatt er slik at det er lovlig å laste ned, men ikke opp? (og nei, vi trenger ikke diskutere lovlighet rundt distribuering, i den form av at man laster ned, og gir det videre i fysisk form til kompiser eller liknende; det blir noe helt annet)

Vil det da si at tjenester som Usenet er helt lovlig, siden man ikke trenger å laste opp? Hvis Politiet eller Kripos (eller tilsvarende) kommer på døra, og jeg har maskinen full av nedlastede serier og filmer, som alle er lastet ned ved hjelp av tjenester som ikke krever at man deler videre (for eksempel Usenet eller leech-access til Scene), vil de da kunne sikte meg for noe?

Endret av jocke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tar gjerne imot lenker som bekrefter det dere sier.
Det er ulovlig å tilgjengeliggjøre et åndsverk i strid med opphavsretten, jf åndsverksloven § 2. Dette inkluderer opplasting.

Det er ulovlig å fremstille en kopi av et åndsverk hvis fremstillingen blir gjort fra et eksemplar som er tilgjengeliggjort i strid med § 2, jf åndsverksloven § 12 femte ledd. Dette inkluderer nedlasting av noe som er lastet opp i strid med § 2.

Nedlastingsforbudet trådte i kraft 1. juli 2005.

Lenke til kommentar
Fra og med 1. juli 2005 er det forbudt å laste ned noe som er blitt ulovlig lastet opp.

Usenet er jo en lovlig tjeneste å benytte seg av. Så om VG.no legger ut 'Jenta som lekte med ilden' for nedlastning - vil da jeg bli straffet om jeg laster den ned? Det er jo VG.no som er ansvarlig for hva som ligger på nettsiden.

Lenke til kommentar

Det kommer ann på om VG har lov til å legge det ut for nedlasting. Slik jeg forstår det fra paragrafen ovenfor, er det ikke lov å laste ned materiale som er lasted opp i strid med opphavsretten.

Edit: Om du kan straffes hvis du ikke er klar over at det er ulovlig opplastet vet jeg ikke. Blir vel VG som må ta støyten.

Endret av hr_krabbe
Lenke til kommentar
Fra og med 1. juli 2005 er det forbudt å laste ned noe som er blitt ulovlig lastet opp.

Usenet er jo en lovlig tjeneste å benytte seg av. Så om VG.no legger ut 'Jenta som lekte med ilden' for nedlastning - vil da jeg bli straffet om jeg laster den ned? Det er jo VG.no som er ansvarlig for hva som ligger på nettsiden.

At tjenesten i seg selv er lovlig spiller ingen rolle.

Dersom VG.no publiserer -- ulovlig -- "Jenta som lekte med ilden", vil du være skyldig i brudd på åndsverksloven ved å laste den ned. Og VG.no vil være skyldig i brudd på åndsverksloven ved å laste den opp.

Nå blir det jo da et annet spørsmål om du kan straffes -- for å straffes må du ha utvist skyld, og skyld er betinget av at du visste om at materialet var ulovlig lastet opp. Det skal dog sies at du stiller med formodningene mot deg hvis du prøver å hevde at du ikke visste noe som helst...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...