8086 Skrevet 21. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2009 Har en venn som prøver å forstå hvorfor vi skriver "Skal vi møtes?" i steden for "Skal vi møte?"? Jeg tror det har noe med refleksiv og flertall å gjøre ... Vi sier jo "Skal jeg møte deg?". Lenke til kommentar
Nator Skrevet 21. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2009 Det er nok riktig. Man kan jo ikke si "Når to personer møte på en vei" (i riktig bokmål og sammenheng). Når en person møter en annen har de et møte. Når de har et møte, møtes de. Kjenner ikke de tekniske forklaringene dog. Lenke til kommentar
steinkul Skrevet 21. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2009 Det er passiv infinitiv og presens. Dvs. at gjerningen som utføres er noe du blir utsatt for istedet for å utføre handlingen selv. Du ser ikke men du ses. I passiv infinitiv legger vi til s eller es, i passiv presens bytter vi ut r'en med s eller es. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2009 Takk! Akkurat det jeg var ute etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå