Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montere downlight i vitrineskap

Anbefalte innlegg

Har et vitrineskap som henger på veggen med glassdører. I hjørnet er det veldig mørkt, og jeg kunne derfor tenkt meg å montere en downlight i toppen av skapet, så jeg fikk litt lys.

Da jeg ikke har gjort så mye av dette før, lurer jeg på om noen kan forklare meg hvordan jeg bør gå fram rundt dette?

Ser ikke for meg at det kan være for komplisert, med tanke på en spot, ledning og bryter.

Takker for bidrag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanligst å bruke såkalte "Møbeldownlight" i slike skap, disse er lavtbyggene slik at det ikke stikker masse opp på oversiden av skapet...men.. det de er desverre av ymse kvalitet og blir for svært svært varme

Selv ville jeg brukt LED tror jeg.. leste i en katalog med LED produkter fra ILS.no her om dagen... usikker på om dette ligger ute på nett, ring de så sender de deg sikkert en katalog

Lenke til kommentar

Ikea har (eller har hatt) downlights som ikke trenger innfelling. Etter hva jeg husker var de rundt 2-3 cm "dype", så det kan jo bli pent selv om du ikke feller de inn.

Dette var vanlige (halogen) og ikke LED.

Om du velger å gå for LED ville jeg ha sjekket lyset fra disse før du kjøper. Jeg har enda til gode å se en LED-pære som gir et bra (vanlig) lys. De gir et veldig hvitt og kaldt lys..

Lenke til kommentar

Det er flere måter og løse dette på.

Man kan gå for ledstrips, møbelspotter eller SG Chef armaturer http://www.sg-as.no/index.php?pid=3&op...7002&lng=no

Disse kommer i flere farger med 2, 3 og 4 spotter og er dimmbare.

Men de skal kobles til strømnettet fast så du må ha elektriker for og koble de til.

På den andre siden har du LED strips som du monterer selv og driveren plugges i nærmeste stikk.

Ig for all del hold dere unna Ikea belysning, det er skikkelig dritt.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Det er flere måter og løse dette på.

Man kan gå for ledstrips, møbelspotter eller SG Chef armaturer http://www.sg-as.no/index.php?pid=3&op...7002&lng=no

Disse kommer i flere farger med 2, 3 og 4 spotter og er dimmbare.

Men de skal kobles til strømnettet fast så du må ha elektriker for og koble de til.

På den andre siden har du LED strips som du monterer selv og driveren plugges i nærmeste stikk.

Ig for all del hold dere unna Ikea belysning, det er skikkelig dritt.

Må gjerne kjøpe 3-4 ganger dyrere produkter hvis du vil det. Er ikke verdt men samma det.

At Ikea belysning er noe skikkelig dritt får du selv argumentere for. Jeg har aldri hatt problemer med det.

Off topic: Rimelig latterlig at det er forbundt å sette opp ei lampe eller flytte en stikkontakt selv.

Lenke til kommentar

Jeg betaler gjerne 3-4 ganger mere penger for belysning som fungerer i dag og de neste 10 år samt ser bra ut.

For med Ikea belysning så blir det ledningskruseduller/spagetti og store klumper plugget i nærmeste tikkontakt samt at sansynligheten for at det hele ikke fungerer etter noen år meget stor og ja den lar jeg står for egen regning.

Og til slutt man får det man betaler for.

Når det kommer til flytting av stikk så skulle også jeg ønske at privatfolk kunne gjøre dette selv, det ville nemlig medføre mye mere arbeid til meg etter at eltilsynet har vært på kontroll.

Tror også at en slik endring av lovverket ville gjøre nødvendigheten av kontroll mere nødvendig i fremtiden en det er i dag og dermed skje oftere en hvert 20. år som det er nå.

Lenke til kommentar

Hadde vært greit for alle om man bare kunne kontaktet et kontrollorgan når man hadde gjort jobben.

I stedet må man betale for at fagpersonell skal sprikre kabel på veggen og ekstremt drøye priser på matriell.

Har forståelse for at installatørfirma må ta seg betalt for jobben, men det føles drøyt når "jobben" er å skru fast et par skruer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...