1-2-3 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Ops, prøver litt fram og tilbake nå. 1440x900 tror jeg er en bra oppløsning. Ganske fornøyd med den. Men går det an å kjøre 1920x1080, men samtidig få litt større bilder i nettleseren? Altså at ikke vg.no blir så smått? Lenke til kommentar
ptrip Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Det at skriften blir liten er som regel en vanesak. Har selv en 15" bærbar med 1920x1200 oppløsning. Synes det var veldig lite i begynnelsen, men nå tenker jeg ikke over det. Ellers kan du eventuelt zoome i nettleseren. Ctrl+, og Ctrl- for å zoome inn og ut. Lenke til kommentar
krist2 Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Ops, prøver litt fram og tilbake nå. 1440x900 tror jeg er en bra oppløsning. Ganske fornøyd med den. Men går det an å kjøre 1920x1080, men samtidig få litt større bilder i nettleseren? Altså at ikke vg.no blir så smått? du kan jo zoom i nettleseren, hold CTRL og rull på mushjulet Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Nei, søren! Nå svarer jeg meg selv her. Sammenligner nå med min bærbare som kjører 1366x768, mens den nye skjermen er innstilt på 1440x900, og på den er bildet strekt! Ikke mye kanskje, men litt. Hva gjør jeg folkens? Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Zoome i nettleseren ja! Der har vi det! Men selv på 1920x1080 blir bildet en anelse strekt i forhold til 1366x768 på den bærbare. Huh? Edit: Men blir bildet mer uskarpt da? Litt kanskje? Endret 22. oktober 2009 av 1-2-3 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Best bilde får du når det PC'en sender ut matcher skjermens "native resolution". Har du 1920x1080 skjerm, så bør du velge dette i Windows også. I andre menyer & kontrollpaneler kan du velge størrelse på ikoner og tekst og sånt. Og - legg merke til at noen av oppløsningene du snakker om er 16:9 (1920x1080, 1366x768), mens andre er 16:10 (1440x900), og da vil jo bildene bli strekt, ja ... Med ClearType kan du også øke lesbarheten av tekst på LCD-skjermer ... Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Best bilde får du når det PC'en sender ut matcher skjermens "native resolution". Har du 1920x1080 skjerm, så bør du velge dette i Windows også. I andre menyer & kontrollpaneler kan du velge størrelse på ikoner og tekst og sånt. Og - legg merke til at noen av oppløsningene du snakker om er 16:9 (1920x1080, 1366x768), mens andre er 16:10 (1440x900), og da vil jo bildene bli strekt, ja ... Med ClearType kan du også øke lesbarheten av tekst på LCD-skjermer ... I Windows? Du mener under "tilpass" osv? (Kjører Windows 7) Det er det jeg har gjort? Er det andre steder jeg skal stille. Nå bruker jeg 1920x1080. Det funker bra så lenge jeg kan zoome i nettleseren, så ikke alt ble så smått der. Nå har jeg sett en del video med skjermen. Sett klipp fra tippeligakamper på altomfotball.no f.eks. + YouTube-klipp, og en del HD. Da jeg satt og så på et kampsammendag på altomfotball.no så valgte jeg "fullskjerm." Da ble filmen veldig kornete. Jeg mener også at det men jevne mellomrom hakket litt. Altså ikke bare etterslep, men at bildet stoppet opp et halvt sekund. Jeg så samme klippet på min bærbare også, og der var kvaliteten bedre. Men skyldes det at videoen ble mer kornete på den nye skjermen at den er på 22," mens den bærebare er på 15,6?" Eller er det nå jeg ser svakhetene ved VGA? For på min bærbare så er vel bildet digitalt? Eller? (Er jo ikke kabel der). Så også på et demo-klipp fra NFL. Demonstrasjon av Move Player. Det var i HD. Ingen tvil om at det var skarpere på min bærbare enn på den nye skjermen. Men igjen: er det pga skjermstørrelsen at det blir mer uskarpt, eller pga VGA? Edit: Eller kan det være skjermkortet på den ett år gamle Acer-maskina som bare kostet 3999,-? Endret 22. oktober 2009 av 1-2-3 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Hvis du sitter like nær en 22" skjerm som en 15" skjerm, så vil lavoppløsningsvideo (a la YouTube) se dårligere ut. Hakking i videoen skyldes nok ikke VGA-overføringen, men heller skjermkortet, CPU'en, minnet, nettverkskortet, osv. (Det er nok av flaskehalser i en PC.) Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Det virker som om du fortsatt tenker på vga som scart, det er ikke det. Bildet som sendes er identisk med det som sendes over dvi, unntatt at det blir vanskeligere å få det like skarpt. Den ultimate testen er tekst. Det du taper er altså skarphet, ingenting annet. Det er tross alt samme oppløsning som sendes. Det at ting blir kornete har med at du gjør det større. Jo mer du forstørrer jo større blir hvert korn. For at ting skal se bra ut på en såpass stor skjerm vil du trenge høyoppløste kilder. Test med denne for eksempel, den burde ikke bli spesiellt kornete. Du burde heller ikke senke oppløsning på en lcd-skejerm, da lcd har en fast oppløsning, og alle andre oppløsninger må tilpasses til å passe den faste oppløsningen på skjermen. For å få ting større i W7, går du hit Control Panel\Appearance and Personalization\Display (bare kopier og lim det inn i explorer) EDIT: om det bare er noe du skal ha større så trykk på windowsknappen og + samtidig. Endret 22. oktober 2009 av Flimzes Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Det virker som om du fortsatt tenker på vga som scart, det er ikke det. Bildet som sendes er identisk med det som sendes over dvi, unntatt at det blir vanskeligere å få det like skarpt. Den ultimate testen er tekst. Det du taper er altså skarphet, ingenting annet. Det er tross alt samme oppløsning som sendes. Det at ting blir kornete har med at du gjør det større. Jo mer du forstørrer jo større blir hvert korn. For at ting skal se bra ut på en såpass stor skjerm vil du trenge høyoppløste kilder. Test med denne for eksempel, den burde ikke bli spesiellt kornete. Du burde heller ikke senke oppløsning på en lcd-skejerm, da lcd har en fast oppløsning, og alle andre oppløsninger må tilpasses til å passe den faste oppløsningen på skjermen. For å få ting større i W7, går du hit Control Panel\Appearance and Personalization\Display (bare kopier og lim det inn i explorer) EDIT: om det bare er noe du skal ha større så trykk på windowsknappen og + samtidig. Tekst? Så på video så burde det ikke være så stor forskjell da? Hvis jeg ser den videoen du viser til i fullskjerm så er ikke bildet direkte kortnete, men relativt uskarp sammenlignet med min bærbare. Men det blir definitivt bedre hvis jeg setter meg lenger unna. Kanskje det var bare det som skulle til? Hehe, tror kanskje jeg ikke helt vet hva som er bra ikke hva som ikke er fullt så bra på en PC-skjerm. Jeg er jo tross alt bare vant til HD på TV. Så det er kanskje vanskelig for meg å bedømme. Endret 22. oktober 2009 av 1-2-3 Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Satt og så på TV 2 Sumos HD-smakebit nå. Satt meg litt lenger unna skjermen. Det var spektakulært bra hvertfall. http://webtv.tv2.no/webtv/sumo/?treeId=200...p;progId=324485 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Nei, søren! Nå svarer jeg meg selv her. Sammenligner nå med min bærbare som kjører 1366x768, mens den nye skjermen er innstilt på 1440x900, og på den er bildet strekt! Ikke mye kanskje, men litt. Hva gjør jeg folkens? Du kan jo gjøre som foreslått over her, bruke "zoom". Du bør absolutt kjøre "native" oppløsning for skjermen, dvs. 1920x1080 for den skjermen du nettopp kjøpte. Ser du dårlig/tekst blir "for smått" bør du da enten kjøpe briller eller levere tilbake skjermen og kjøpe (minst) en 24''. LCD-skjermer er ikke fullt så egnet som "gamle" CRT-skjermer mht å kjøre alternative oppløsninger. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Du kan ikke bruke hva som helst video på nettet for å "sjekke" skjermen din. Det blir helt tullete. Kjør av en filmsnutt du vet er i FULL HD i fullscreenmodus. Last ned filmen på forhånd. Og sjekk instillingene dine at de er riktige, mtp oppløsning osv. Og som en sier over her; for å få best bildekvalitet må du kjøre i native oppløsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå