Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

problemer med CPU. Den blir varm og pcen kræsjer.

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte meg en Pc tidligere her som er meget flott og er selvbygd. Her om dagen når jeg skulle støvsuge den for xxx gang, så løsna plutselig CPU vifta (thermaltake, typhoon eller noe trur jeg). Den har 4 slike edderkoppbein som må pushes og vris på plass.

Men til saken. etter mye gliding frem og tilbake pågrunn av kjøle pastaen og knoting oppe på Cpuen for å få trykt den vifta på plass igjen, fikk jeg den på plass slik den skal være.

Det jeg merket med engang, var at Vifta går mye fortere og bråker da mer..akkurat som om jeg hadde stilt den opp et par hastighets nivåer (jeg tok ut ledningen som var kobla til HK mens jeg gjorde dette).

Nå idag,kræsja pcen bare og den sa at Cpuen var for varm... Vifta står riktig og den til og med flytter mer luft nå enn den gjorde (ikke at jeg vil det egentlig, likte den bedre når den gikk på et lavere nivå).

What to do ? blitt så mye tull nå, at jeg må regne med å snart kjøpe ny CPU osv? er en Quad 9550 jeg har..står i signaturen min.

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tyder på at du fortsatt ikke har fått montert den riktig.

Kjenn på kjøleribbene. Er de kalde/kjølige? Hvis CPU er varm og kjøleribber er kjølige er det ikke kontakt mellom CPU og kjøleribbe. Dermed gis vifte beskjed om det må kjøles maksimalt (full hastighet) uten at det hjelper.

Byttet kjølepasta? Det må du gjøre. Den gamle vil ikke gi noen effekt (annet en negativ).

Lenke til kommentar

Nå har jeg festa den skikkelig og alt er ordentlig, men som sagt, vifta kjører for fult fortsatt (i en større hastighet enn den gjorde før den løsna).

Så da må jeg kjøpe kjølepasta og smøre på enda mer da ? var jo kjølepasta over hele der nå..hmm. Men dette ble jo smørt på for 1 år siden, så da har kanskje effekten dabba av når det løsna ?

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar
Så da må jeg kjøpe kjølepasta og smøre på enda mer da ? var jo kjølepasta over hele der nå..hmm. Men dette ble jo smørt på for 1 år siden, så da har kanskje effekten dabba av når det løsna ?

:wallbash: Det er mange som ikke forstår dette med "kjølepasta".

- Den har ingen avkjølende virkning i seg selv - navnet er direkte misvisende.

- Pastaen skal fylle mikroskopiske rifter og ujevnheter i overflatene på CPU og kjøler

- Du skal ikke bruke mer enn et lag på en brøkdel av en millimeters tykkelse

- Bruker du mer enn det, så får du dårligere kjøling

- Jo varmere CPU'en er, jo fortere går kjølevifta

- Vær forsiktig med støvsuging inni PC'en. Statisk elektrisitet kan ødelegge komponenter.

Lenke til kommentar

Frem med q-tips og sprit! :D Fjern hver minste lille dæsj av gammel pasta og smør på et syltynt lag med noe fra Noctua eller Arctic Silver. Samme egentlig så lenge det kjøler (nei nei, leder varme :closedeyes: .)

Følg guider om hvordan smøre på ny, samt evt. om hvordan du behandler hardware/CPU.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Den er god vettu.

Men diskuterte litt med en annen her. Den typhoon kjøleren virker jo litt hengslete.

Det kan ikke bare være at den kjøleren er dårlig ? det er jo egentlie elendig feste som følger med.

Det 4 plastikk føttene som spriker ut når du trykker dem ned i hulla, er jo ikke 100% solide og kan vel skape en bitteliten vibrasjon som gjør at dette skjer ?

Den typhoon er jo veldig tung, og når den har så dårlige fester, så kan det ikke være 100%.

de 2 øverste festene som holder mest av vekta, er jo de som løsna av seg selv. Jeg har fått festa dem på igjen og skrudd til, men er det nok ?

burde jeg kjøpe ny vifte ? som har en slik feste ordning med ordentlige skruer, hvor du fester et kryss under HK og over HK og lukker igjen.

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar

Lasta ned programmet "Speedfan" for å sjekke CPU tempraturen nå. Dette ble resultatet.

system - 44 C

CPU - 27 C

Core 0 til 3, ligger fra 39 C til 46 C

også står det at CPU vifta har 2058 RPM

Dette er forøvrig når jeg bruker 1% av Cpuen. har nesten ikke noe programmer oppe, bare steam og internett.

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar

Som hovedregel skal du aldri stole 110% på tredjeparts før du med sikkerhet vet at opplysningene de gir samsvarer med de i BIOS eller i en manuell måling. På mine maskiner har det imidlertid alltid stemt ganske nøyaktig med de mest kjente. (HW-monitor, Speedfan, Everest etc.)

Når flammen dukker opp i Speedfan kan justeres av deg alt etter hvor mye du er bekvem med at tempen ligger på. Ang. CPU er det core-tempen som gjelder, men så lenge denne ikke overstiger 60+ grader er det i ditt tilfelle ingen grunn til tiltak selv om det muligens var litt i varmeste laget ift. CPU-stress. Jeg har dog aldri eid en Intel-CPU så jeg vet lite om akkurat det :)

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Ja, er vel ikke noe stress sånn sett, men er tydligvis mye å hente, siden vifta har vært mye stillere før osv.

Jeg får prøve å fjerne kjølepastaen og legge på nytt og sjekke om det fungerer. Hvis det ikke fungerer, så får jeg bare kjøpe ny CPU kjøler rett og slett.

edit: Takker og bukker igjen forøvrig :) hjelpen settes pris på ;)

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar
Japp, 71.4 er visst anbefalt maxtemp :)

Synes du tar i vel mye nå Wiki. Man er ikke nødt til å tilberede kjøttboller på CPU selv om man kan ;)

Sant nok. Men 60 grader er ikke høyt i det heletatt :) Ting er ikke 'farlig' før det når 80 grader load ca..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...