Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Særemne Vær Så Snill Hjelp Meg!


Anbefalte innlegg

Jeg har særemne som skal inn etter juleferien. For ikke å måtte kaste bort enda en ferie tenkte jeg å begynne, men trenger VELDIG hjelp. Jeg tenkte jeg skulle velge filmsdaptasjon, og har lyst til å skrive om Harry Potter og de vises stein. Så langt har jeg kommet og har ikke mpeiling på hva jeg skal skrive om.

 

Vær så snill kom med noen eksempler jeg kan se på.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok skal vi se, vi skal nok faa fram noe her tilslutt...

 

saa forst for aa vaere helt klar over hva du spor om du vil sammenligne boken og filmen? Dette er et svaert vidt tema, har du tenkt aa snevre det litt mer inn i forhold til problemstillingen?

 

Noen forslag kan vaere:

 

* Hvordan blir karakterene framstilt i boken i forhold til filmen? Er det noen endringer? I saa fall hva? og hvorfor? Hvordan faar man fram de ulike personlighetene i filmen versus boken?

* Hvilke endringer ble gjort i filmadapsjonen, hvorfor ble disse endringene gjort?

 

 

Om du kunne tenkt deg et annet tema innen Harry Potter kan du f.eks. se paa

 

*Karakterutvikling: Hvordan forandrer Harry (eller andre karakterer seg) fra bok 1 - 5 - 7 (eller andre boeker i serien) Noen karakterer det kunne vaere aktuelt aa se paa er : Harry, Neville,

* Hvordan blir de ulike karakterene framstilt i de ulike bokene?

* Hvordan bruker JKR mytologi i boekene sine?

* Hvordan bruker JKR navnene for aa fortelle om personlighetstrekk og predikte oppforsel (f.eks. varulven Remus Lupin: Lupin - Lunar maane, Remus - karakter i romers mytologi, oppvokst hos ulver)

* Hva er hovedtemane i boekene?

* Hva er budskapet i serien?

 

Ellers vil jeg anbefale deg aa google noe som "film og bok sammenligning" og snakke med laerern din, han/hun han helt sikkert hjelpe deg finne noe aktuelt!

 

Lykke til :!:

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Jeg synes det om hvordan karakterene blir framstilt i boken i forhold til filmen så ut som et greit alternativ. Jeg antar jeg da bare skal ta med de viktigste karakterene? Det skal jo være på 10 sider.

 

Når jeg tenker igjennom det så er jeg redd teksten kommer til å ende opp med å bli, "han blir framstilt i boka sånn og sånn, og i filmen sånn og sånn."

Er redd det kommer til å bli mer oppramsing enn en tekst.

Kan hende dette løser seg opp når jeg skriver, men noen tips på dette inntil videre? :)

Endret av mikaelvr
Lenke til kommentar

Det viktigste man maa huske er at dette er en litteraer tekst du skal skrive. Det kan lett bli oppramsing ja, men du maa selv soerge for at den ikke blir det. Du skal analysere og sammenligne disse to mediene. Hvilke endringer er gjort i film vs. bok? og hvorfor?

 

Jeg maa si jeg synes dette er en vanskelig oppgave, men du skal nok greie aa finne noe. Et eksempel paa aktuell oppbygging er:

- Innledning, presentasjon av HP serien og begrunnelse for problemstilling.

- Presentasjon av de to mediene

- Presenter 2-3 aktuelle karakterer ut i fra boken og legg fram ulikhetene som gjoeres i filmadapteringen. hvilke virkemiddler brukes for aa faa fram dette?

- Begrunnelse for endringer, forklar hvorfor du tror disse endringene har blitt gjort. ( ulike virkemiddler brukes for aa faa fram ting i litteraere tekster vs. filmmediet. Kanskje er noen karakterer litt ulike i de to mediene?)

- konklusjon og kilder

 

Tror det er bedre aa gaa dypt inn i noen karakterer (2-3 boer holde) enn aa ha mange.

 

Noen flere tips? Hmm... Vel altid tenk "begrunnelse" Hvorfor gjoer de som de gjoer? Og bare ta med aktuelle ting.

 

Vel lykke til, skriv igjen om du trenger mer hjelp. :)

 

ad.pro.pl. Ja det er saken i noen skoler, men ikke alle, etter kunnskapsloefte har det ogsaa blitt mer aapent valg. Men regner med Mikaelrv vet hva som er reglene ved hans skole. ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Litt lenge siden nå. Har vært litt syk å sånt :)

 

Jeg synes dette ser ut som en fin ide, og har endelig ordentlige tanker om hva jeg skal skrive.

Tusen takk også for at du har skrevet et oppsett for meg :)

 

Du sier du synes det øres litt vanskelig ut :p

Hva hadde du valgt å skrive om i så fall?

Eller mener du selve Harry Potter og adaptasjon er vanskelig stoff i seg selv?

 

Tusen takk for all hjelp iallefall :D

 

ad.pro.pl.

Når det gjelder å kun omhandle tekster måtte de være norske hos oss, men med filmadaptasjon kunne det være hvilken som helst film og bok:)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...