Gå til innhold

Krav om utbedring av feil, men hvilket verksted?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en bil jeg kjøpte brukt av en forhandler for ca 5 mnd siden. Jeg har fått bruktbilgaranti på bilen (en garanti jeg mener er svært dårlig, da den ikke gir rettigheter utover fkl).

Mitt spørsmål er som følger: Jeg har hatt en garantiutløpstest hos NAF, og de har gikk et liten liste over ting de mener bør utbedres på reklamasjon. Jeg har gitt beskjed om at jeg vil reklamere på de tingene som ikke dekkes av garantien.

Da jeg kontaktet forhandler fikk jeg til svar at

Jeg foreslår at vi benytter vårt samarbeidende verksted XXX som både har mekanisk og skadeverksted til å vurdere bilen og de feil som er avdekket, før vi kan vurdere hva som er garanti og ikke.

Firmaet har jo undersøkelsesrett, i alle fall før heving av kjøp, men gjelder dette også for utbedringer? Kan de kreve å se på dette hos sitt samarbeidende verksted, eller kan jeg velge noe som er nærmere meg?

I dette tilfellet er det snakk om å levere bilen ca 2,5 mil unna, på helt motsatt side fra oslo i forhold til der jeg bor.

Kan firmaet kreve dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Undersøkelsen av om det foreligger en mangel må ses på som en del av gjennomføringen av avhjelp. Det følger da av fkjl § 30 at dette skal skje "uten vesentlig ulempe for forbrukeren".

Det er klart at å levere bilen 2,5 mil unna er en ulempe, men er ulempen vesentlig? Det må vurderes på bakgrunn av den konkrete situasjonen -- er man effektivt sett 'strandet' uten bil, har bilverkstedet sterkt innskrenkede åpningstider i forhold til normen, hvor lang tid vil det antageligvis ta...

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :)

I dette tilfellet er verkstedet på snarøya utenfor oslo, jeg bor i groruddalen. Verkstedet er åpent fra 8 til 16, noe jeg mener er SVÆRT snevert. Normalt er verksteder åpne fra 7 til 17...

I hvilken grad det er en vesentlig ulempe vet jeg ikke, men det er kronglete å komme seg fra snarøya til akersgata der jeg jobber, for så å komme seg ut til snarøya før rushet igjen. Effektivt må jeg ta meg fri ca 3 timer fra jobben for å få til dette. For meg er det en vesentlig ulempe, men det gjelder sikkert ikke alle ;)

Lenke til kommentar
Undersøkelsen av om det foreligger en mangel må ses på som en del av gjennomføringen av avhjelp. Det følger da av fkjl § 30 at dette skal skje "uten vesentlig ulempe for forbrukeren".

Vil ikke undersøkelsen gjennomført av NAF kunne ses på som en undersøkelse utført av kvalifisert personell? Har ikke bil, så har ikke satt meg så godt inn i hvor dyktige de egentlig er :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar :)

I dette tilfellet er verkstedet på snarøya utenfor oslo, jeg bor i groruddalen. Verkstedet er åpent fra 8 til 16, noe jeg mener er SVÆRT snevert. Normalt er verksteder åpne fra 7 til 17...

I hvilken grad det er en vesentlig ulempe vet jeg ikke, men det er kronglete å komme seg fra snarøya til akersgata der jeg jobber, for så å komme seg ut til snarøya før rushet igjen. Effektivt må jeg ta meg fri ca 3 timer fra jobben for å få til dette. For meg er det en vesentlig ulempe, men det gjelder sikkert ikke alle ;)

Jotakk, jeg bor i Oslo... Jeg har ikke særlig vansker med å konstatere at det er en vesentlig ulempe for en person i normal jobb å skulle tråkle seg gjennom Oslo fra Akersgata til Snarøen mellom 8 og 16.

Vil ikke undersøkelsen gjennomført av NAF kunne ses på som en undersøkelse utført av kvalifisert personell? Har ikke bil, så har ikke satt meg så godt inn i hvor dyktige de egentlig er :)

Joda, men firmaet har rett til å utføre så mange undersøkelser de vil hos hvem de vil så lenge de ikke bryter lovens regler for hvordan avhjelpen skal gjennomføres...

Lenke til kommentar

Litt samme meningen jeg har, som det Tee har ;)

Problemet blir jo at jeg i går ettermiddag fikk bekreftet at jeg må levere bilen på verkstedet til onsdag, slik at de kan verifisere at det er feil. De må også bestille alle deler de trenger, da de ikke er et merkeverksted. Jeg må derfor ut IGJEN med bilen.

Har man krav på låneprodukt _kun om man blir "ufrivillig" avskåret fra gjenstanden man har service på? Eller burde bilen bli stående på verkstedet og jeg ha en lånebil, slik at jeg ikke må stå på pinne for verkstedet når de får inn delene?

Tenker med grøss og gru at jeg trolig må ut dit MINST tre ganger :/

Lenke til kommentar

Dette synes jeg er en merkelig behandling av kunde! Jeg ville krevd få fått låne en bil mens de hadde bilen og utbedret det som skulle rettes på. Det jeg kunne gått med på, er at jeg hadde kjørt bilen til veksted, fått låne bil og levert denne når bilen av klar, ferdig reparert.

Evt, så kan du gjøre deg vanskelig og si at du leverer bilen til forhandler, får låne bil og de må ordne resten.. Måtte kjøre igjennom rushtraffikken for å kunne nå åpnings de åpningstidene blir en "ulempe" for deg!

Lenke til kommentar
Joda, men firmaet har rett til å utføre så mange undersøkelser de vil hos hvem de vil så lenge de ikke bryter lovens regler for hvordan avhjelpen skal gjennomføres...

Så da blir vurderingen om det er en vesentlig ulempe å måtte ta seg fri fra jobben i 3 timer og om avhjelp da gjennomføres uten kostnad. Siden avhjelp skal skje uten kostnad for forbrukeren så kan jo TS argumentere med at det er en kostnad å måtte ta seg fri, selvsagt avhengig av at han ikke får betalt for den tiden han må være borte fra jobben.

Lenke til kommentar

Selv om du får gratis rep, betyr det ikke at du skal betale på andre måter.. Han har jo ikke valget, verkstedet henter bilen og han må betale tilsvarende de 3 timene han måtte tatt fri.. :p

Dette ER en ulempe for kunden! Spesielt siden deler må bestilles, noe som gjør at bilen enten blir borte lengre eller han må bruke enda mer av sin arbeids tid på å levere og hente bilen..

Lenke til kommentar
Litt samme meningen jeg har, som det Tee har ;)

Problemet blir jo at jeg i går ettermiddag fikk bekreftet at jeg må levere bilen på verkstedet til onsdag, slik at de kan verifisere at det er feil. De må også bestille alle deler de trenger, da de ikke er et merkeverksted. Jeg må derfor ut IGJEN med bilen.

Har man krav på låneprodukt _kun om man blir "ufrivillig" avskåret fra gjenstanden man har service på? Eller burde bilen bli stående på verkstedet og jeg ha en lånebil, slik at jeg ikke må stå på pinne for verkstedet når de får inn delene?

Tenker med grøss og gru at jeg trolig må ut dit MINST tre ganger :/

Vilkåret for å få erstatningsgjenstand er at du er avskåret (ufrivillig eller ikke) fra å bruke bilen i minst en uke. Avskåret tolkes her som at du er absolutt avskåret -- det er ikke reelt sett mulig for deg å bruke den. Jeg har mine tvil om hvorvidt din situasjon regnes som at du er avskåret fra bilen.

Transport- og bensinkostnader skal for øvrig dekkes av selger, jf nedenfor.

Så da blir vurderingen om det er en vesentlig ulempe å måtte ta seg fri fra jobben i 3 timer og om avhjelp da gjennomføres uten kostnad. Siden avhjelp skal skje uten kostnad for forbrukeren så kan jo TS argumentere med at det er en kostnad å måtte ta seg fri, selvsagt avhengig av at han ikke får betalt for den tiden han må være borte fra jobben.

Loven er svært tynn på dette punktet, men uttrykket "uten kostnad" skal ikke tolkes så snevert som at kjøperen ikke skal måtte betale noe som helst. Den oppstiller nærmere et krav om at kjøper skal få dekket alle sine nødvendige utgifter til reklamasjon av selgeren. Slik jeg tolker forarbeidene vil dette også inkludere tapt arbeidsinntekt som er nødvendig for å få utført avhjelp.

Dersom slike kostnader ikke dekkes, eller kjøper har skjellig grunn til å tro at selger ikke vil dekke dem, kan kjøper lovlig nekte avhjelp og gå rett på heving.

Lenke til kommentar

Da virker det veldig som om dette løser seg slik jeg vil :)

Jeg sendte dem en mail:

Hei!

Har nå avtalt levering av bilen hos verkstedet til onsdag.

Beskjeden jeg fikk, var at de da skulle vurdere bilen, og se hvilke deler som skulle bestilles opp og så videre. Han jeg snakket med mente også at det var muligheter for at enkelte av punktene som skulle utbedres var tidkrevende.

Det ble bekreftet at bilen i alle fall ikke ville bli klar den samme onsdagen.

Dessverre er det noen punkter jeg reagerer på: For det første er det er en stor ulempe for meg å måtte levere bilen helt ute på snarøya, særlig med tanke på verkstedets åpningstider. Jeg bruker svært lang tid på å komme meg til og fra verkstedet, og trolig må jeg ta meg fri fra jobben for å kunne levere og hente bilen igjen.

For det andre ønsker ikke jeg direkte kontakt med verkstedet. Verkstedet på sin side hevdet at de ville alt skulle gå igjennom dere.

For det tredje har ikke verkstedet noen indikasjon på hvor lang tid dette kommer til å ta. Et merkeverksted hadde trolig hatt deler på lager, og en viss formening om tidsforbruk for de aktuelle punktene. Dette fører til punkt fire, som er usikkerheten rundt tidsbruken, og hvor mange ganger jeg må levere bilen. Trolig må jeg ut til snarøya minst tre ganger; én gang for å levere og hente bilen på onsdag, én gang for å levere og hente bilen i forbindelse med service og én gang for å få reparert lakkskadene (skjer i følge personen jeg snakket med på verkstedet ikke på samme sted som resten av servicen.

Mitt forslag er som følger:

Jeg leverer bilen hos dere. Dere besørger kommunikasjonen mellom verkstedene, samt levering til de aktuelle stedene, for å få utbedret punktene NAF har påpekt. Dere beholder bilen så lenge som nødvendig for reparasjon, og skaffer til veien en lånebil for meg, slik at jeg slipper gjentatte besøk på Fornebu. Avhjelp skal tross alt foregå uten kostnad og vesentlig ulempe (§30) . (Dere har undersøkelsesrett etter loven, men de to foregående punktene gjelder allikevel)

Jeg fikk følgende svar:

Hei.

Ok du leverer bilen her onsdag og får låne en bil av oss.

Da satser vi på at dette går slik det skal, og at jeg ikke får en overraskelse til onsdag :thumbup:

Da virker det som om firmaet yter god service, bare de blir "satt litt på plass" :D

Lenke til kommentar

Ja, jeg er enig i den påstanden. Heldigvis blir fler og fler klar over rettigheter de har i lovverket :)

Butikkene begynner også å forstå hva de er pliktige til! Bare synd det fremdeles snakkes om 2garanti etter loven" o.l.

Jeg har faktisk jobbet på "innsiden av disken" i serviceyrket i mange år, så jeg har argumentert godt begge veier tidligere ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Glemte dette helt!

Jeg paster mailen jeg sendte firmaet i forbindelse med henting v lånebil :p

Hei.

Takk for en meget hyggelig tilbakemelding.

Vi setter pris på at du fokuserer på det positive i denne situasjonen

og beklager den glip vi dessverre hadde vedr. den leiebil du blitt lovet.

Vi har mottatt den første tilbakemeldingen fra verksted om reperasjoner på din

bil og du mottar beskjed så fort den er klar til utlevering.

Ha en riktig god helg.

Med vennlig hilsen / Best Regards

XXXX

------------------------------

Subject: Svært god service!

Hei!

Jeg kjøpte en bil på [FIRMAUTSALG] i Mai i år. I forbindelse med en garantiutløpstest og reparasjonene rundt dette, hadde jeg kontakt med en XXXX hos dere. Etter litt frem og tilbake fikk jeg ”mast meg til” en lånebil mens min var på service.

Da jeg leverte bilen på onsdag, var det ingen lånebil klar (som avtalt). Jeg hadde ikke mulighet til å vente på morningen, så jeg informerte om at jeg skulle hente lånebilen samme ettermiddag.

Da jeg kom tilbake til Fornebu, hadde XXX gått hjem for dagen. Det samme hadde YYY som i følge maildialogen med XXX, skaffe til veie en bil.

Jeg henvendte meg i hovedingangen rett før klokken fire, og ble tatt imot av en ZZZ, da verken XXX eller YYY var tilstede.

Servicen ZZZ gav meg var suveren, på grensen til eksepsjonell. Jeg har jobbet i ymse serviceyrker i mange år, blant annet som leder på et kundesenter, og vet å kjenne igjen god service når jeg opplever det! ZZZ ringte på mine vegne rundt til flere mennesker for å få klarhet i hva som hadde skjedd i denne saken, og ikke minst om det var satt klart en bil til meg eller ikke. Etter ca. en halvtime med telefoner og styr, kom han med en bil til meg. Han forstod også behovet jeg har som småbarnsfar og jeg fikk låne en stasjonsvogn fremfor en Smart ForTwo.

Jeg forstod det slik at dette slettes ikke var hans jobb eller primæroppgave i det daglige, og setter SVÆRT stor pris på måten han behandlet meg som kunde. Jeg følte meg svært godt mottatt, og all frustrasjon og irritasjon jeg kjente da jeg forstod at ”ingen” kjente til saken min forsvant på et lite øyeblikk.

Håper dere vet å sette pris på en så serviceminded medarbeider. Jeg gjør i alle fall det!

Med ønsker om en god helg!

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...