ukjentbrukergitt Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg kjøpte meg noen billetter til A-ha sin siste konsert her i landet. men tror jeg kanskje har kjøpt litt flere enn jeg kan bite over. Er det ulovlig å legge disse ut på f.eks qxl og la høyestebud få de selv om jeg setter startpris til 475, som de kosta? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Du kan jo ikke angre kjøpet(?) Det blir for dumt hvis du skal bli sittende inne med billettene.. Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Det er ikke ulovlig å selge til samme pris som du betalte. Men, det er vel noen regler som - i det minste er ment å - hindre videresalg med fortjeneste, også kjent som svartebørs/billetthaier. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Du kan selge dem, men ikke til høyere pris enn du betalte. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Du kan jo ikke angre kjøpet(?) Det blir for dumt hvis du skal bli sittende inne med billettene.. Nei, angrerettsloven har unntak fra angreretten for konsertbilletter og andre tjenester som skal ytes til en bestemt tid eller innenfor et nærmere avgrenset tidsrom. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 krikkert: Hva er bakgrunnen for det? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 krikkert: Hva er bakgrunnen for det? Begrunnelsen er at man ikke vil at tjenesteyter skal havne i en situasjon der noen kjøper en konsertbillett på nettet 1 uke før konserten, og så bruker angreretten sin en halv time før konserten begynner. I forarbeidene vises det til at det er utbredt kutyme for avbestilling i de relevante bransjene og at 'tapet' av angreretten derfor ikke har så mye å si som det ville hatt uten kutymen. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 krikkert: Hva er bakgrunnen for det? Begrunnelsen er at man ikke vil at tjenesteyter skal havne i en situasjon der noen kjøper en konsertbillett på nettet 1 uke før konserten, og så bruker angreretten sin en halv time før konserten begynner. I forarbeidene vises det til at det er utbredt kutyme for avbestilling i de relevante bransjene og at 'tapet' av angreretten derfor ikke har så mye å si som det ville hatt uten kutymen. litt latterlig å ikke kunne avbestille billetter et år i forveien da... Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Hvis det er seteplassering i billettene så forstår jeg iallefall at de ikke kan returneres. Det vil være vanskelig å få solgt et sete midt i mellom mange andre.. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 hvis ikke jeg blir kvitt hos venner er det vel bare legge ut på finn Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 krikkert: Hva er bakgrunnen for det? Begrunnelsen er at man ikke vil at tjenesteyter skal havne i en situasjon der noen kjøper en konsertbillett på nettet 1 uke før konserten, og så bruker angreretten sin en halv time før konserten begynner. I forarbeidene vises det til at det er utbredt kutyme for avbestilling i de relevante bransjene og at 'tapet' av angreretten derfor ikke har så mye å si som det ville hatt uten kutymen. litt latterlig å ikke kunne avbestille billetter et år i forveien da... Jeg foreslår at du tar en titt på andre avsnitt i innlegget du siterer. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 krikkert: Hva er bakgrunnen for det? Begrunnelsen er at man ikke vil at tjenesteyter skal havne i en situasjon der noen kjøper en konsertbillett på nettet 1 uke før konserten, og så bruker angreretten sin en halv time før konserten begynner. I forarbeidene vises det til at det er utbredt kutyme for avbestilling i de relevante bransjene og at 'tapet' av angreretten derfor ikke har så mye å si som det ville hatt uten kutymen. litt latterlig å ikke kunne avbestille billetter et år i forveien da... Jeg foreslår at du tar en titt på andre avsnitt i innlegget du siterer. jeg foreslår at folk lærer seg norsk, skjønte ikke kvekk av det. kan ikke juss språket. Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Skyt deg selv litt mer i foten, eller hva? Det er jo DU som mangler norskopplæring, det fullstendig normalt norsk språk. Er det "kutyme" du ikke forstår? Bytt det ut med "sedvane", "skikk" eller til nøds "vanlighet" om det hjelper deg å forstå. Men Krikkert: I forarbeidene vises det til at det er utbredt kutyme for avbestilling i de relevante bransjene og at 'tapet' av angreretten derfor ikke har så mye å si som det ville hatt uten kutymen.Det er utbredt kutyme FOR å avbestille billetter? Og derfor har ikke tapet av angreretten like mye å si? Mulig det er meg, men her leser jeg selvmotsigelse. Du mener antagelig "det er utbredt kutyme å IKKE avbestille [..]"? Lenke til kommentar
iKent Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Tror det skal være mulig å få refundert billetter hos de fleste som selger billetter til slike arrangementer. Det står ikke noen steder i avtalen at kjøp er bindende og at du må dra på konserten og bruke alle billettene du har fått. Om de bitcher om det tror jeg det bør holde lenge å legge den på finn for prisen du kjøpte den for, da det ikke er lov å selge billetter over prisen på svarten. Mange som legger ut billetter på finn til prisen det koster å kjøpe den hos leverandøren, for så og fortelle deg etterpå at det er en lokke pris og at den egentlige prisen er 1400 i stedet for 700. Dette er da ikke lov. Bare skriv at den skal bort til innkjøpspris så blir du fort kvitt den tenker jeg:) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Skyt deg selv litt mer i foten, eller hva? Det er jo DU som mangler norskopplæring, det fullstendig normalt norsk språk. Er det "kutyme" du ikke forstår? Bytt det ut med "sedvane", "skikk" eller til nøds "vanlighet" om det hjelper deg å forstå. Men Krikkert: I forarbeidene vises det til at det er utbredt kutyme for avbestilling i de relevante bransjene og at 'tapet' av angreretten derfor ikke har så mye å si som det ville hatt uten kutymen.Det er utbredt kutyme FOR å avbestille billetter? Og derfor har ikke tapet av angreretten like mye å si? Mulig det er meg, men her leser jeg selvmotsigelse. Du mener antagelig "det er utbredt kutyme å IKKE avbestille [..]"? Nei, det er utbredt sedvane å tillate avbestillinger. Dvs, man har en relativt stor frihet til å avbestille fra før av. Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Konsertbilletter? Jeg har vært på ganske mange konserter opp igjennom, og i så og si alle tilfeller må man forhåndskjøpe billetter, ikke bestille. DVS, mange ganger bestiller man via f.eks billettservice, men må deretter hente - og betale - billettene innen et kort tidsrom. Mener du det er utbredt at man da kan gå tilbake og få pengene igjen? Det har ikke jeg opplevd fra ticketmaster, billettservice, GEC eller Rock Nation, hvertfall. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Hvis du selger dei med tanke på fortjeneste regnast det vel som svartehandel sidan du sannsynelgvis ikkje har nokon planar om å skatte på salget. Eg regnar med at å selge eit par bilettar går heilt greit, har sett det blitt gjort mange gongar og finn.no har vel ein eigen kategori for nettopp dette (?) Eg veit ikkje kvar grensa evt. går. krikkert har kanskje nokon lovoppslag som går på akkurat dette? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Svartebørsloven, som trådte i kraft 1. juli 2007, stiller opp et forbud mot å ta høyere pris for billetter til kultur- og idrettsarrangementer enn det som er billettens pålydende; med mindre det er avtalt i særskilt avtale mellom arrangør og selger. Hva jeg mener om muligheten til avbestilling er ganske irrelevant. Departementet har begrunnet unntaket for konsertbilletter med at de mener det er en utbredt kutyme for adgang til å avbestille. Hvis det ikke lenger er tilfelle får man ta opp det med sin lokale Stortingsrepresentant slik at loven kan endres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå