Gå til innhold

Hvordan enable 3D-driver i ubuntu

War

Anbefalte innlegg

295 x 2 Quad-sli (har testet med ett kort også)

--------------

Noen smartinger som har opplevd dette før?

Legge inn ubuntu, oppdatere og alt fungerer.

Trykke på bruk nvidia driver, restart og:

/dev/sde:
Setting Advanced Power Managment level to 0xfe (254) [ok]
-

Og der står den for alltid, jeg kan trykke [ctrl]-[alt]-[del] og da kommer det

Stopping Gnome Display Manag...

Reboot og samme ulla.

Har slettet ubuntu flere ganger nå (9.04) Legger inn på nytt, spiller av video, hakker i fullscreen så jeg må ha en driver.

Trykker på drivere, den søker, finner nvidia, trykker enable, den laster ned og legger inn men da klarer jeg ikke bote inn igjen.

Henger bare på

/dev/sde:
-

Kan det ikke gjøres på denne måten?

Må jeg i terminal for å

sudo rm /etc/init.d/nvidia-glx

sudo apt-get install gcc

sudo /etc/init.d/gdm stop

sudo sh NVIDIA-Linux-x86_64-1.0-7667-pkg2.run

osv?

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant filen, endret men kan ikke lagre pga rettigheter.

Doh! Klarer ikke endre det

sudo apt-get install nvidia-settings

Den sa jeg ikke hadde nvidiadriver i det hele tatt.

sudo mv -i /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup

sudo touch /etc/X11/xorg.conf

sudo nvidia-settings

ERROR , ingen nvidia driver

Endret av War
Lenke til kommentar

Bug i nvidia driver, velkommen til klubben. Forsøk annen versjon av driver, søk etter alias i pakke systemet så finner du noen. Installer dem, så kan du velge mellom flere å aktivere. Du finner noen nyere i følgende ppa:

deb http://ppa.launchpad.net/nvidia-vdpau/ppa/ubuntu jaunty main
deb-src http://ppa.launchpad.net/nvidia-vdpau/ppa/ubuntu jaunty main

Lenke til kommentar

Du må vel bruke nvidias offisielle driver for å bruke nvidia-settings tror jeg, og ikke opensource-versjonen. Men SLI-optionen min trenger du ikke nvidia-settings til, den skriver du inn i xorg.conf, i Display-kategorien er det vel (innstillingene til skjermkortet). sudo gedit /etc/X11/xorg.conf eller sudo kate /etc/X11/xorg.conf

Lenke til kommentar

Vel, det krever reboot og jeg kommer ikke inn i ubuntu igjen, dvs boot henger her

/dev/sde:
-

For å iheletatt se ubuntu igjen så kommer jeg ikke til innloggingen en gang uten reformat.

Lenke til kommentar

Alt fungerer helt fint, restarte 100 ganger, helt til jeg trykker enable driver.

Dvs (kretskort-logo) jeg tykker på, finner 3d driver 180.bla anbefales , trykker last ned og install, så kommer det at jeg må restarte og da fungerer det ikke.

Skal teste det du skrev, legger inn på nytt nå.

Endret av War
Lenke til kommentar

Har ubuntu på 8 maskiner men på denne er det:

12gb ram 1600

ic7 940@3,8

295x2Quadsli

Gigabyte extreme HK.

Ubuntu er 32bit, ser nå at jeg har brukt feil CD på denne maskinen med så mye ram.

Legger inn 64bit nå.

Når den henger seg i boot kan jeg komme rundt den men da som kommandogrensesnitt, er ikke helt der enda.

Endret av War
Lenke til kommentar

Ok, kjør på med 64bits du.

Men siden det "alltid" feiler når du skal legge inn nvidia drivern fra desktop via gnome /kde, så hadde jeg funnet en "the nvidia hard way" for ubuntu istedet, via deres forum.

Hmm.. Har du prøvd envy? Det skal være et script for grafikk kort i ubuntu.

Scriptet finner selv ut hvordan grafikk kortet skal installeres.

Les mere her:

http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html

Kanskje det kunne vært noe? Funker ikke det heller, så må det jo være noe rart som skjer med grub eller selve init bootinga av maskinen din når nvidia drivern er på plass.

Lenke til kommentar

Fått så mye hjelp at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

Startet random med envy

åpnet terminal, skrev in sudo ( legg inn envy )

La inn driver, fikk velge mellom 4, la inn nyeste.(edit: prøvde samme med nest nyeste)

Restartet .

Men her henger den ikke som den pleide, men det kommer

Ubuntu login :

Og passord så er skjermen svart med tekst.

Dvs ikke grafisk brukergrensesnitt, men tekst.

Hvordan får jeg den til å boote til grafisk?

Eneste endring er innleggelse av den driveren i terminal.

Fikk dette svaret av snill mann.

Da klarer X.org mest sannsynlig ikke å kjøre med de innstillingene som er satt. Dermed må du finne ut hvilken innstilling som får X.org til å krasje, og stille den tilbake igjen. Vanligvis er det xorg.conf som er problemet, og gjerne hvilken driver som er satt der.

Når du har fikset innstillingene kan du kjøre f.eks gdm, startx eller xinit.

Da blir der reinstall da med ny vinkling.

Endret av War
Lenke til kommentar
Vel, det krever reboot og jeg kommer ikke inn i ubuntu igjen, dvs boot henger her

/dev/sde:
-

For å iheletatt se ubuntu igjen så kommer jeg ikke til innloggingen en gang uten reformat.

Nei, du kan gjøre alle endringer fra live CD/USB. Det er bare tull å re-installere.
Lenke til kommentar

Du trenger ikke det en gang, du må bare passe på at den ikke forsøker å starte Xorg. Noe du kan gjør ved å boote til single modus. Som gjøres ved å legge til " S" eller " 1" på kernel linjen i grub.

EDIT: Forutsetter at du klarer å navigere i cli

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Jeg kan null om linux/ubuntu/gnu/unix/bla

Så lenge jeg booter og ikke ser noe grafisk login, men ubuntu$: tekst så kan jeg ikke gjøre annet en å formatere.

For meg er cli er det harde ytre skallet på et korn og ikke command-line interface.

Skulle teste siste mulighet, nvidia-forum.

Men firefox ville ikke laste siden pga en eller annen teit Gnash-plugin som foressten ikke fungerer i youtube eller sol/filmweb.

Ubuntu hadde fungert mye bedre uten alle de drittprogrammene folk lager til det.

Lenke til kommentar

Gnash og swfdec er ikke modent ennå, bruk flash fra Adobe.

For tredje gang, bruk live CD/USB. Du trenger ikke terminal der, du booter opp, klikker på harddisken din, åpner /etc/x11/xorg.conf som administrator i din favoritt teksteditor (standard i ubuntu er gedit). Så finner du frem til driver seksjonen og endrer driveren fra nvidia til nv, nv er nvidia's åpne driver. Hvis denne også har problemer endrer du til vesa (linux sin generiske åpne driver som funker på alt med få unntak). Så ber vi en stille bønn sammen om at proprietære drivere og proprietære nett plug-ins avgår med døden snart. Alltid når jeg har trøbbel er det noe proprietær skit som lager helvete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...