War Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) 295 x 2 Quad-sli (har testet med ett kort også) -------------- Noen smartinger som har opplevd dette før? Legge inn ubuntu, oppdatere og alt fungerer. Trykke på bruk nvidia driver, restart og: /dev/sde: Setting Advanced Power Managment level to 0xfe (254) [ok] - Og der står den for alltid, jeg kan trykke [ctrl]-[alt]-[del] og da kommer det Stopping Gnome Display Manag... Reboot og samme ulla. Har slettet ubuntu flere ganger nå (9.04) Legger inn på nytt, spiller av video, hakker i fullscreen så jeg må ha en driver. Trykker på drivere, den søker, finner nvidia, trykker enable, den laster ned og legger inn men da klarer jeg ikke bote inn igjen. Henger bare på /dev/sde: Setting Advanced Power Managment level to 0xfe (254) [ok] - Kan det ikke gjøres på denne måten? Må jeg i terminal for å sudo rm /etc/init.d/nvidia-glx sudo apt-get install gcc sudo /etc/init.d/gdm stop sudo sh NVIDIA-Linux-x86_64-1.0-7667-pkg2.run osv? Endret 21. oktober 2009 av War Lenke til kommentar
Decline Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Ikke helt sikker på hvilken driver som fungerer best til SLI. Men du kan også prøve å legge til denne i xorg.conf: Option "SLi" "yes" Lenke til kommentar
War Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Fant filen, endret men kan ikke lagre pga rettigheter. Doh! Klarer ikke endre det sudo apt-get install nvidia-settings Den sa jeg ikke hadde nvidiadriver i det hele tatt. sudo mv -i /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup sudo touch /etc/X11/xorg.conf sudo nvidia-settings ERROR , ingen nvidia driver Endret 21. oktober 2009 av War Lenke til kommentar
Del Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Bug i nvidia driver, velkommen til klubben. Forsøk annen versjon av driver, søk etter alias i pakke systemet så finner du noen. Installer dem, så kan du velge mellom flere å aktivere. Du finner noen nyere i følgende ppa: deb http://ppa.launchpad.net/nvidia-vdpau/ppa/ubuntu jaunty main deb-src http://ppa.launchpad.net/nvidia-vdpau/ppa/ubuntu jaunty main Lenke til kommentar
Decline Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Du må vel bruke nvidias offisielle driver for å bruke nvidia-settings tror jeg, og ikke opensource-versjonen. Men SLI-optionen min trenger du ikke nvidia-settings til, den skriver du inn i xorg.conf, i Display-kategorien er det vel (innstillingene til skjermkortet). sudo gedit /etc/X11/xorg.conf eller sudo kate /etc/X11/xorg.conf Lenke til kommentar
War Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Finner filen, kan bare ikke skrive i den pga ikke rettighet. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Hva hvis du bruker nano da? sudo nano /etc/X11/xorg.conf Samme da? Lenke til kommentar
War Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Som sakt så kommer jeg ikke inn da den står i boot pga dette så må legge inn ubuntu helt på nytt pr forsøk, holder på med det nå. Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Nei det trenger du ikke. Du kan bytte nvidia til nv eller vesa i xorg.conf mellom hvert forsøk med ny driver. Lenke til kommentar
War Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Vel, det krever reboot og jeg kommer ikke inn i ubuntu igjen, dvs boot henger her /dev/sde: Setting Advanced Power Managment level to 0xfe (254) [ok] - For å iheletatt se ubuntu igjen så kommer jeg ikke til innloggingen en gang uten reformat. Lenke til kommentar
Neonlight Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Virker som du har trøbbel med grub. Klarer du å boote ubuntu cd'en og velge "run without installing" Og så mounte /dev/sde/ ? isåfall, gå så til /boot/grub/ og sjekk menu.list Noe er galt der. Tror jeg da.. Lenke til kommentar
War Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Alt fungerer helt fint, restarte 100 ganger, helt til jeg trykker enable driver. Dvs (kretskort-logo) jeg tykker på, finner 3d driver 180.bla anbefales , trykker last ned og install, så kommer det at jeg må restarte og da fungerer det ikke. Skal teste det du skrev, legger inn på nytt nå. Endret 22. oktober 2009 av War Lenke til kommentar
Neonlight Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Skjønner.. Hva slags hardware har du? Hovedkort navn, grafikk kort, og prosessor. Og kjører du 32bits eller 64bits ubuntu ? Lenke til kommentar
War Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Har ubuntu på 8 maskiner men på denne er det: 12gb ram 1600 ic7 940@3,8 295x2Quadsli Gigabyte extreme HK. Ubuntu er 32bit, ser nå at jeg har brukt feil CD på denne maskinen med så mye ram. Legger inn 64bit nå. Når den henger seg i boot kan jeg komme rundt den men da som kommandogrensesnitt, er ikke helt der enda. Endret 22. oktober 2009 av War Lenke til kommentar
Neonlight Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Ok, kjør på med 64bits du. Men siden det "alltid" feiler når du skal legge inn nvidia drivern fra desktop via gnome /kde, så hadde jeg funnet en "the nvidia hard way" for ubuntu istedet, via deres forum. Hmm.. Har du prøvd envy? Det skal være et script for grafikk kort i ubuntu. Scriptet finner selv ut hvordan grafikk kortet skal installeres. Les mere her: http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html Kanskje det kunne vært noe? Funker ikke det heller, så må det jo være noe rart som skjer med grub eller selve init bootinga av maskinen din når nvidia drivern er på plass. Lenke til kommentar
War Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Fått så mye hjelp at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Startet random med envy åpnet terminal, skrev in sudo ( legg inn envy ) La inn driver, fikk velge mellom 4, la inn nyeste.(edit: prøvde samme med nest nyeste) Restartet . Men her henger den ikke som den pleide, men det kommer Ubuntu login : Og passord så er skjermen svart med tekst. Dvs ikke grafisk brukergrensesnitt, men tekst. Hvordan får jeg den til å boote til grafisk? Eneste endring er innleggelse av den driveren i terminal. Fikk dette svaret av snill mann. Da klarer X.org mest sannsynlig ikke å kjøre med de innstillingene som er satt. Dermed må du finne ut hvilken innstilling som får X.org til å krasje, og stille den tilbake igjen. Vanligvis er det xorg.conf som er problemet, og gjerne hvilken driver som er satt der.Når du har fikset innstillingene kan du kjøre f.eks gdm, startx eller xinit. Da blir der reinstall da med ny vinkling. Endret 22. oktober 2009 av War Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Vel, det krever reboot og jeg kommer ikke inn i ubuntu igjen, dvs boot henger her /dev/sde: Setting Advanced Power Managment level to 0xfe (254) [ok] - For å iheletatt se ubuntu igjen så kommer jeg ikke til innloggingen en gang uten reformat. Nei, du kan gjøre alle endringer fra live CD/USB. Det er bare tull å re-installere. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Du trenger ikke det en gang, du må bare passe på at den ikke forsøker å starte Xorg. Noe du kan gjør ved å boote til single modus. Som gjøres ved å legge til " S" eller " 1" på kernel linjen i grub. EDIT: Forutsetter at du klarer å navigere i cli Endret 22. oktober 2009 av jonnor Lenke til kommentar
War Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 Jeg kan null om linux/ubuntu/gnu/unix/bla Så lenge jeg booter og ikke ser noe grafisk login, men ubuntu$: tekst så kan jeg ikke gjøre annet en å formatere. For meg er cli er det harde ytre skallet på et korn og ikke command-line interface. Skulle teste siste mulighet, nvidia-forum. Men firefox ville ikke laste siden pga en eller annen teit Gnash-plugin som foressten ikke fungerer i youtube eller sol/filmweb. Ubuntu hadde fungert mye bedre uten alle de drittprogrammene folk lager til det. Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Gnash og swfdec er ikke modent ennå, bruk flash fra Adobe. For tredje gang, bruk live CD/USB. Du trenger ikke terminal der, du booter opp, klikker på harddisken din, åpner /etc/x11/xorg.conf som administrator i din favoritt teksteditor (standard i ubuntu er gedit). Så finner du frem til driver seksjonen og endrer driveren fra nvidia til nv, nv er nvidia's åpne driver. Hvis denne også har problemer endrer du til vesa (linux sin generiske åpne driver som funker på alt med få unntak). Så ber vi en stille bønn sammen om at proprietære drivere og proprietære nett plug-ins avgår med døden snart. Alltid når jeg har trøbbel er det noe proprietær skit som lager helvete. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå